INICIO > Generación conocimiento > Pedagogos/as referentes
PEDAGOGA REFERENTE: MARIA MONTESSORI, MÈDICA Y PEDAGOGA
“Stimolare la vita - lasciandola però libera di svolger si - ecco il compito primitivo dell’educatore”. María Montessori, 1909
Maria Montessori (1870-1952), fou una pedagoga, científica, metgessa, psiquiatra i filòsofa, i una devota catòlica, feminista i humanista italiana. De família acomodada, creix sota la personalitat intel·lectual de la seva mare i l’escepticisme del seu pare, però molt segura de si mateixa i del que volia.
Maria inicia estudis d’enginyeria als 14 anys. Interessada inicialment per les matemàtiques, on destacava considerablement, Maria va aprenent diferents matèries, entre elles ciències naturals i biologia, que desperten en Maria la il·lusió d’ingressar a la Facultat de Medicina. Cap dona havia intentat aquest propòsit fins al moment.
Als 26 anys, Maria Montessori es converteix en la primera metgessa de la Universitat de Roma. Amb una gran consciència social, el 1896 participa en un Congrés a Berlin i a Anglaterra el 1900, on va defensar les seves idees sobre la igualtat de drets i oportunitats per a les dones. El 1898, en un Congrés a Torí parla de la importància de l’educació i atenció a la infància amb discapacitat mental. Mitjançant la seva pràctica professional arriba a la conclusió que els nens “es construeixen a si mateixos” a partir d’elements de l’ambient, i per continuar la seva tasca torna a la universitat a estudiar psicologia.
Tot i haver rebut una primera formació com a metgessa, amb el pas dels anys la seva activitat es va aproximant a la branca de la pedagogia.
El 1907 funda la Casa dei Bambini, desenvolupant el que s’anomenaria Mètode Montessori d’aprenentatge, conegut com Mètode de la Pedagogia Científica. La seva base científica: la observació i la experimentació, premisses també del treball docent. Tot i l’èxit d’aquest, no deixa de treballar per millorar-ne la seva implantació.
Realitza conferències i cursos de formació per les principals ciutats d’Europa, Amèrica i Àsia. Funda a Holanda l’Association Montessori Internationale (A.M.I.), que s’encarregarà de recollir i difondre tot el coneixement científic de Maria.
L’any 1852 mor a la ciutat de Noordwijk. Avui en dia el seu mètode continua viu amb escoles, centres i professionals que imparteixen i continuen difonen la seva pedagogia.
Principals característiques del Mètode Montessori: Els nens/nenes han de tenir llibertat per desenvolupar-se i aprendre al seu ritme, en un entorn estimulant, de comprensió i d’observació per part de l’adult.
Publicacions que fan referència a Maria Montessori:
- Kramer, R. (2020). Maria Montessori. Biografia de una innovadora de la pedagogía. Ediciones SM España
- Coord. Pilar Heras i Conrad Vilanou (2000): Pedagogia del segle XX en femení. Publicacions Universitat de Barcelona.
- Trilla, J., & García, E.C. (2001) El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (Vol. 159). Graó.
Fecha de publicación: 19/3/2024
Microsoft JET Database Engine
error '80004005'Unspecified error
/basedades1.asp, line 10