Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´NADA CAMBIA EN EDUCACIÓN SI NO CAMBIA LA EVALUACIÓN´, DRA. NEUS SANMARTÍ - INÈDIT MAGAZINE | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICIO > El COPEC > Comunicación > Prensa

"NADA CAMBIA EN EDUCACIÓN SI NO CAMBIA LA EVALUACIÓN", DRA. NEUS SANMARTÍ - INÈDIT MAGAZINE

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "NADA CAMBIA EN EDUCACIÓN SI NO CAMBIA LA EVALUACIÓN", DRA. NEUS SANMARTÍ - INÈDIT MAGAZINE


INÈDIT MAGAZINE - 16/06/2023

"RES NO CANVIA A EDUCACIÓ SI NO CANVIA L’AVALUACIÓ"

El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, COPEC, ha nomenat Col·legiada d’Honor la Dra. Neus Sanmartí i Puig per la seva trajectòria pedagògica en pro de la formació docent i el sistema educatiu inclusiu.

A la ponència magistral, la Dra. Sanmartí va compartir experiències de quan va començar la seva carrera de professora a l’àrea de formació de docents de les ciències, ens va confessar que odiava la part de l’avaluació. Sentia que era la part més desagradable del procés d’aprenentatge. Potser, va reflexionar, encara avui dia hi ha molts docents que no gaudeixen quan arriba el moment de l’avaluació als alumnes. Sanmartí va recordar el moment de la implantació de la LOGSE, (1990), amb la intenció de millorar el fracàs escolar i es va plantejar, per primer cop, el treball multidisciplinari i cooperatiu entre els alumnes. De mica en mica, Sanmartí va anar aprenent a avaluar unitats didàctiques des d’un paradigma multidisciplinari, amb l’objectiu de millorar la interpretació dels textos en ciències tant pels docents com pels alumnes.

Dra. Neus Sanmartí, Col·legiada d’Honor del COPEC.

"El docent ha d’estar molt convençut del procés, ha de desenvolupar empatia per les diferents maneres d’aprendre de cada alumne. Un exemple de model a superar és el de l’avaluació a través de mitjanes. És una cosa que no té sentit en una avaluació formativa que és contínua, perquè ja sabem que el coneixement de l’inici de l’aprenentatge no serà l’adequat i no hauria d’afectar el resultat final de l’avaluació total. Normalment l’aprenentatge s’arriba al final, requereix temps, per la qual cosa no és útil fer mitges".

"Abans, les notes tenien una funció de seleccionar alumnes, indicar qui era apte i qui no. Avui dia, aquesta funcionalitat ha desaparegut, però no hi ha una nova finalitat. La societat i els alumnes continuen demanant notes, saber si són aptes o no. I no troben sentit a aprendre per aprendre i per això abandonen. El professor ha de posar-se a prova a si mateix com un repte per saber que ha aconseguit els objectius marcats. I desafiar els alumnes, no per una nota, sinó per provocar-los i motivar-los a reconèixer si han après".

"Si no canvieu l’avaluació, no podeu canviar el currículum. Sembla molt senzill, però fa més de trenta anys que parlem de canvi a l’avaluació, i encara no s’ha produït. Els canvis a l’educació són molt lents i això no ajuda a la consolidació dels canvis educatius en altres escenaris".

Fecha de publicación: 16/6/2023