INICI > Recerca i Comissions > Comissió Pedagogia i Escola
NdP- PRESENTACIÓ GRUP RECERCA PEDAGOGIA I ESCOLA
- Se
celebrà el DIA DEL DOCENT, en l’acte d’inauguració del nou curs
col·legial, presentant en societat al GRUP DE RECERCA DE PEDAGOGIA I
ESCOLA, que pretén fer una mirada crítica a l’ESCOLA, des de la
PEDAGOGIA.
- El
doctor JAUME SARRAMONA en la seva LLIÇO MAGISTRAL, va analitzar i reflexionar sobre el concepte
d’AUTONOMIA aplicat a l’ESCOLA: “A més autonomia de Centre, més
exigència en els resultats”
Barcelona,
3 d’octubre de 2018, a les 19:00 hores a la seu del Col·legi de
Pedagogs de Catalunya, tingué lloc la sessió inaugural d’obertura del
nou curs col·legial que va obrir la nostra presidenta Rosa Rodríguez i
conduir la nostra vicepresidenta Maria Victòria Gómez.
En
un context distès vam tenir l’oportunitat de rebre del doctor Sarramona
una lliçó magistral en què va analitzar l’autonomia com a concepte i
la seva relació amb l’organització, la praxis i la qualitat educatives,
amb especial èmfasi en la consideració de les institucions escolars.
Destaquem algunes de les reflexions del doctor Sarramona:
Partint de la diversitat d’accepció semàntica del concepte, l’autonomia crea i aprofundeix diferències que, en sí mateixes, no són negatives. D’altra banda l’autonomia constitueix una fita a aconseguir en l’educand, té implicacions morals i no comporta una mera individualitat. Aplicada als educadors constitueix una de les dimensions que caracteritzen el professional i un dels aspectes més demanats pels docents. La manca d’autonomia és, en aquest sentit, una manca de professionalitat.
D’altra banda l’adaptació curricular pot ser una expressió d’aquesta autonomia amb el degut equilibri entre els diferents nivells de concreció. Per últim l’autonomia, que es refereix al procés i no al resultat, s’associa al lideratge i a la qualitat per a la qual cosa poden caldre certs indicadors quantificables que ajudin a la presa de decisions associada a l’avaluació per a la millora educativa.
Finalment
es presentà el nou Grup de Recerca de Pedagogia i Escola –que té com
antecedent el grup de treball del mateix nom- coordinat pel Doctor
Xavier Ureta i que té un camp d‘acció molt rellevant a fi d’assentar
bases per a l’impuls de la figura del pedagog a l’escola, la qual pot
ser un element essencial per a la qualitat i la innovació en els centres
docents. En paraules del doctor Ureta: “l’escola havia estat de la
comunitat i ara és de les institucions. Aquest Grup de Recerca pretén
fer una mirada a l’escola des d’ull crític de la pedagogia”
Carles Cano Vocal de Comunicació Col·legi de Pedagogs de Catalunya copec@pedagogs.cat – 932177799
Data de publicació: 4/10/2018