Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com NOELIA DOMINGUEZ ´JOCS TRADICIONALS PER FOMENTAR VALORS´ A PARLEM DE PEDAGOGIA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

NOELIA DOMINGUEZ "JOCS TRADICIONALS PER FOMENTAR VALORS" A PARLEM DE PEDAGOGIA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > NOELIA DOMINGUEZ "JOCS TRADICIONALS PER FOMENTAR VALORS" A PARLEM DE PEDAGOGIA

JOCS TRADICIONALS PER FOMENTAR VALORS: 

UN NOU/VELL ENFOCAMENT EDUCATIU (*) 

Noelia Domínguez Lavado
Col·legiada núm. 2698
Vilanova i la Geltrú, 14 d’abril de 2025

En memòria del Doctor Jaume del Campo Sorribas

Guia i mentor del meu treball de fi de grau. El seu suport va ser fonamental perquè pogués donar el millor de mi mateixa, fomentant la meva constància, empenta, habilitats i actituds. Sempre li estaré agraïda per l’oportunitat i per tot el que vaig aprendre al seu costat.

 

Cada vegada és més freqüent sentir a dir que hi ha una pèrdua de valors entre la joventut, però la realitat és més complexa. Segons Reig (2015), la generació actual es caracteritza com a "Individuo Conectado", una síntesi entre la part individual i comunitari capaç de satisfer les necessitats humanes. Això, es relaciona amb el concepte de "Generació Xarxa" de Feixa (2006), que descriu una generació que denuncia les injustícies a través d’Internet. En aquest context, l’assignatura d’Educació en Valors Cívics i Ètics adquireix una rellevància cabdal, ja que promou l’exercici crític, actiu i responsable de la ciutadania, així com el desenvolupament de l’autonomia i la personalització moral (Decret 175/2022). Perquè això sigui possible, doncs, la pedagogia ha de ser fruit d’aquest fet, com la ciència dedicada a l’estudi del procés educatiu, amb el propòsit de trobar noves estratègies que fomentin l’àrea cognitiva, psicomotriu i afectiva de l’alumnat, ja que d’aquesta, sorgeix la intencionalitat del treball. 

En aquest sentit, doncs, el Treball Final de Grau elaborat aposta per potenciar uns valors més actius en l’alumnat a través dels aspectes metodològics del joc, aprofundint en els components que ajuden en el desenvolupament de valors, en conèixer les metodologies emprades en l’aprenentatge dels mateixos segons l’experiència de docents i alumnes, en determinar la importància del joc dins l’ètica i, finalment, en proposar una orientació curricular per a l’assignatura en qüestió. 

A causa d’aquest fet, cal que conceptualitzem els valors com construccions subjectives que emergeixen de la interacció entre l’individu i el seu entorn, basant-se en la Teoria Ecològica d’Urie Bronfenbrenner (1987), la qual classifica les interaccions ambientals en sistemes que influeixen en el desenvolupament cognitiu, moral i relacional de l’individu. És així com els àmbits claus en l’aprenentatge dels valors són, en primer lloc, la família, ja que és la primera escola de valors, establint els primers hàbits. En segon lloc, l’escola que, prepara els individus per a la vida, contribuint a la societat a través de la formació en valors, i, finalment, la comunitat i la cultura digital, que actuen com a eixos de socialització i transmissors de valors. 

En aquest marc, es proposa una metodologia innovadora per a l’últim cicle de primària, combinant enfocaments tradicionals prescriptius, exhortatius, clarificatius, reflexius-dialògics i vivencials amb estratègies modernes com l’aprenentatge basat en projectes, la robòtica educativa, l’aula invertida i la ludificació educativa. No obstant això, la recerca ha evidenciat que, el joc, malgrat ser una eina poderosa, no està prou integrat dins d’aquestes metodologies i que, en l’entorn familiar, també ha perdut pes. 

Per validar la proposta, es van dur a terme entrevistes amb docents i qüestionaris a alumnes, revelant una percepció positiva cap a l’ús del joc en l’aprenentatge de valors. Els resultats han indicat que, el joc tradicional és una metodologia viable i efectiva per potenciar l’aprenentatge de valors cívics i ètics entre els alumnes de primària encara que, dins d’aquest estudi, es va trobar que la problemàtica se situava en l’estructura curricular de l’assignatura, de la qual cosa, es va poder observar que l’alumnat demanava la possibilitat de fer una reestructuració. Per això, per poder aplicar aquesta metodologia, en un primer terme, va caldre tenir clar el contingut que, escoltant les necessitats de l’alumnat, es va executar una proposta curricular anomenada les cinc diversitats, on dins d’aquestes poder treballar aspectes com bé són la diversitat cultural, de gènere, sexual, escolar i, finalment, la diversitat funcional. 

Mitjançant aquesta proposta, el joc es converteix en una eina eficaç per treballar valors d’una manera més vivencial i aplicada a la realitat dels alumnes. Educant a partir d’aquesta metodologia, no es tracta de crear noves eines, sinó d’aprofitar-ne d’existents de manera innovadora. Tal com afirma Drucker (1909-2005): "Innovar es encontrar nuevos o mejorados usos a los recursos que ya disponemos". 

Article del Treball de Fi de Grau de Pedagogia de la Universitat de Barcelona 

“APRENENTATGE BASAT EN EL JOC: UNA PROPOSTA METODOLÒGICA PER MILLORAR L’ENSENYAMENT DELS VALORS A L’ESCOLA”

Guardonat pel COPEC com el el millor TFG de Pedagogia de la UB del curs 2022-2023

____________________________________________________

(*) Noelia Dominguez Lavado, premiada amb el Guardó del COPEC al  Treball de Fi de Grau de Pedagogia: “APRENENTATGE BASAT EN EL JOC: UNA PROPOSTA METODOLÒGICA PER MILLORAR L’ENSENYAMENT DELS VALORS A L’ESCOLA” de la Universitat de Barcelona del curs 2002-2023: https://pedagogs.cat/reg/ca/6333

 
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES

 

Data de publicació: 14/4/2025