Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com DIA DE LA DONA: DIÀLEGS DE PEDAGOGIA AMB DONES PEDAGOGUES DEL SEGLE XXI | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > Dona i Pedagogia

DIA DE LA DONA: DIÀLEGS DE PEDAGOGIA AMB DONES PEDAGOGUES DEL SEGLE XXI

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > DIA DE LA DONA: DIÀLEGS DE PEDAGOGIA AMB DONES PEDAGOGUES DEL SEGLE XXI
  • Avui s’ha presentat 9 Dones pedagogues referents del segle XXI
  • És un projecte del Consell Social que vol visibilitzar les dones pedagogues dels nostres temps
  • Durant la sessió, s’han compartit trajectòries professionals de diferents àmbits de la pedagogia i territori català
Barcelona, 4 de març de 2025

Avui a la seu del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, s’ha presentat el projecte DONES I PEDAGOGIA. APORTACIONS DEL SEGLE XXI, del Consell Social del COPEC, en el marc del DIA DE LA DONA 2025, que ha reunit una quarantena de persones, entre presencial i telemàtic.

La Dra. Joana Tierno, presidenta del Consell Social, ha inaugurat i conduït l’acte, fent un recorregut sobre l’origen i procés de la iniciativa per visibilitzar a pedagogues referents dels nostres temps, a partir d’un procés participatiu entre la col·legiatura per a la proposta de candidates, que havien de tenir com a requisit: la titulació de pedagogia (en qualsevol dels seus plans d’estudis), ser de diferents àmbits professionals, ser representatives del territori català, en paraules de la Dra. Tierno
Els punts centrals d’aquest treball han estat les contribucions i aportacions a la Pedagogia que han fet aquestes pedagogues, així com els reptes i les dificultats que han hagut de superar les dones en la seva trajectòria. A través de la visió del paper d’aquestes pedagogues, es vol aprofundir en el reconeixement i visibilitat com a pedagogues referents del segle XXI."

La presidenta del Consell Social, ha destacat l’important paper que han tingut els estudiants de Pedagogia en pràctiques al COPEC: David Bermejo (UAB), Elisabet Homet (UNIR) i Andrea Lorente (UB), implicant-se en el projecte i encarregant-se de fer les entrevistes en profunditat a cadascuna de les 9 pedagogues i la seva transcripció. Entrevistes que seran el nucli d’una publicació prevista per ser presentada en l’acte d’aniversari del COPEC, el 14 de juny a Lleida.

Les pedagogues referents protagonistes del projecte, que es pot consultar en aquest llibret/programa, han compartit amb el públic un xic de la seva trajectòria:
  1. Montserrat Musellas Sala, Pedagoga experta en Infància i Família en risc (Girona): "Soc pedagoga des de l’inici de formació dels EAIAs, i he estat en actiu fins ara. Teníem grans reptes i desafiaments, tots els que suposa iniciar un ofici des de "0": formació de l’equip, mètode, eines de valoració de famílies, documentació, definir la xarxa de relació interinstitucional. Iniciarem la nostra tasca amb un model d’intervenció basat en la intervenció psico-sòcio-educativa fugint de l’assistencialisme en que es basava el treball familiar en l’antiga protecció dels menors."
  2. Pilar Pineda Herrero, Catedràtica per la UAB, experta en formació a l’empresa (Terrassa, Barcelona): "Vaig ser una de les dones de la UAB a accedir a Catedràtica que junt amb d’altres companyes, comencem a fer-nos visibles. Vull destacar la creació d’un model d’avaluació per als programes de formació a les empreses, una eina que ha contribuït a millorar els processos en la formació"
  3. Rosa Rodríguez Gascons, Pedagoga experta en orientació professional (Barcelona): "Vaig haver de superar reptes i guanyar-me el respecte com a dona abans i durant el període en que vaig ser presidenta. Per a mi va ser un privilegi crear el Servei d’Orientació Professional del COPEC i liderar-lo, recurs que arrenca del 2007, vigent avui dia."
  4. M. Victòria Gómez Serés, Doctora en Pedagogia, experta en pràctica reflexiva (Alpicat, Lleida): "Com actual presidenta del COPEC, cal picar molta pedra per a tenir veu com a dona. També en experiències viscudes com la de Panamà que va marcar la meva trajectòria pedagògica, on vaig tenir la possibilitat de participar en la creació des de "0" del currículum amb les autoritats educatives el país"
  5. Eva Bach Corbacho, Pedagogia experta en educació emocional (Barcelona): "En la meva etapa com a mestra, vaig poder observar com les emocions poden dificultar el procés d’aprenentatge, és així com em vaig dedicar a l’educació emocional, fins avui dia en què em plantejo que tot no s’hi val en nom de les emocions, cal canalitzar-les i gestionar-les adequadament."
  6. M. Carme Boqué Torremorell, Doctora en Pedagogia experta en mediació (Terrassa, Barcelona): "Com a mestra i pedagoga, sempre he pensat que els conflictes són una oportunitat per aprendre, és aquí on la pedagogia es clau, la mediació a través de la metodologia socràtica fa emergir la solució de dins de les persones implicades i és quan es produeix l’aprenentatge."
  7. Mercè Gisbert Cervera, Catedràtica per la URV, experta en tecnologia educativa (Tortosa, Terres de l’Ebre): "La pedagogia no va ser la meva 1a opció però em va apassionar i com a docent vaig treballar amb els alumnes les seves sortides professionals identificant-se fins a 52! passió que vaig compartir amb la tecnologia educativa on vaig compartir disciplina en un mol molt masculinitzat, que avui dia encara és molt patent."
  8. M. Concepció Torres Sabaté, Doctora en Pedagogia, experta en educació i valors (Reus, Tarragona): "Com a docent he comprovat com les emocions desfermades i l’absència de valors no permeten avançar. Tant infants, adolescents com joves el primer que els cal és identificar i superar mancances per afrontar els processos d’aprenentatge i és aquí on la pedagogia és cabdal.
  9. Dolors Prats Martínez, Pedagoga, experta en protecció a la infància (Barcelona): "He estat una pedagoga de l’administració en l'la protecció a la infància, des de les meves responsabilitat he treballat pel benestar d’infants i adolescents, participant en la creació de projectes d’acolliment familiar, des d’on garantir la millor estada dels nens i nenes separats de llurs famílies."

La doctora Tierno, clou l’acte, agraint la participació de les ponents, així com el suport de tothom que ha seguit l’acte, tant presencial com telemàticament, destacant idees força que les 9 pedagogues referents, han compartit durant la sessió:

  • Erradicació de la competitivitat.
  • En emocions tot no s’hi val
  • El conflicte, font d’aprenentatge
  • En infància en risc, la prevenció és la prioritat
  • Superar models assistencials



DIA DE LA DONA: DIÀLEGS DE PEDAGOGIA AMB DONES PEDAGOGUES DEL SEGLE XXI

Acte organitzat en el marc del Dia de la Dona 


INAUGURACIÓ, CONDUCCIÓ I PRESENTACIÓ

Joana Tierno, presidenta del Consell Social. 

DIÀLEGS DE PEDAGOGIA AMB DONES PEDAGOGUES DEL SEGLE XXI, on tindrem l’oportunitat de conèixer les veus i experiències de 9 dones pedagogues, les quals han estat entrevistades pels estudiants del Grau de Pedagogia en pràctiques al COPEC.

  1. Montse Muselles Sala
  2. Pilar Pineda Herrero
  3. Rosa Rodríguez Gascons
  4. M. Victòria Gómez Serés
  5. Eva Bach Cobacho
  6. M. Carme Boqué Torremorell
  7. Mercè Gisbert Cervera
  8. M. Concepció Torres Sabatè
  9. Dolors Prats Martínez

Aquest espai de diàleg i reflexió estarà dedicat a la tasca i la trajectòria d’aquestes pedagogues, així com a les experiències dels estudiants que les han entrevistat en el marc de les seves pràctiques:

  • Andrea Lorente (Universitat de Barcelona)
  • David Bermejo (Universitat Autònoma de Barcelona)
  • Elisabet Homet (Universitat Internacional de la Rioja)

CONCLOU

Joana Tierno, presidenta del Consell Social

ORGANITZA

Comissió Dona i Pedagogia

Data de publicació: 4/3/2025