Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com GRPIS: M.VICTORIA GOMEZ, PONENT EN LA IV JORNADA DE TGN ´ACOMPANYAMENT EMOCIONAL DE LA SEXUALITAT´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > GR Pedagogia i Salut

GRPIS: M.VICTORIA GOMEZ, PONENT EN LA IV JORNADA DE TGN "ACOMPANYAMENT EMOCIONAL DE LA SEXUALITAT"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > GRPIS: M.VICTORIA GOMEZ, PONENT EN LA IV JORNADA DE TGN "ACOMPANYAMENT EMOCIONAL DE LA SEXUALITAT"

En el mes de la Salut Mental, l’Àrea de Salut de l’Ajuntament de Tarragona, ha dut a terme la IV Jornada de Reflexió "L’Acompanyament emocional de la sexualitat i de les relacions afectivo-sexuals en la infantesa, l’adolescència i la joventut", al Palau de Congressos. La Jornada ha posat l’èmfasi en la part emocional, intrínseca en les relacions humans i, per tant, també en la sexualitat i les relacions afectivo-sexuals.

La ponència inaugural, ha anat a càrrec de la presidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, Dra. Mª Victòria Gómez Serés, qui ha presentat "Orientacions Pedagògiques en l’àmbit de la sexualitat afectiva", una GUIA elaborada pel Grup de Recerca Pedagogia i Salut del COPEC.  

La Dra. Gómez, ha començat la presentació destacant les idees bàsiques per a una formació afectivo-sexual dels infants. Posant de manifest que al mercat hi ha d’altres Guies però la major part estan basades en a part biològica i reproductiva -que és necessària- però que no ho és tot, parlar de sexualitat no és parlar de sexe, és parlar d’estimar, de ser estimat, de sentiments, de pertinença, d’autoestima i sobre tot de respecte.

"Partint de la idea fonamental que la família és una comunitat d’amor, perquè la família és el lloc on la persona és estimada pel que s’és, perquè és pare/mare, és fill/filla, espòs/esposa, no cal demostrar res, simplement ets tu i t’estimem tal i com ets"

En aquest marc ha desplegat tres idees bàsiques d’aquesta educació afectivo-sexual com són:

  • Coneixement. Tots som éssers sexuats a nivell corporal, psicològic i cultural per això en la Guia es treballa tot el tema de rols i gènere.
  • Acceptació. Construir la pròpia identitat que és la forma com la persona, l’infant s’identifica com a dona o com home així com la seva orientació sexual. És el marc de referència intern que es forma durant les diferents etapes de la vida, permet a la persona formular un concepte de si mateix sobre la base del seu sexe, gènere i orientació sexual..
  • Interacció. A partir del diàleg i el respecte a altres persones es tracta de saber relacionar-se de manera correcta amb el propi i l’altre sexe.

Un altre factor important que s’ha desenvolupat és treballar l’autoestima de l’infant, base d’una educació afectiva:

"en la Guia apostem per una educació integral, no com quelcom aïllat que es parla en una assignatura sinó integrada en el dia a dia de l’infant a partir dels centres d’interès que es vagin treballant. També perquè aquesta educació és la base per aconseguir la igualtat social i de gènere"

Ja en un pla més pràctic, la Dra. Gómez, ha explicat les diferents activitats que desenvolupa la Guia per tal de mostrar com es cobreixen els objectius marcats des d’un principi i ha posat l’èmfasi en 4 idees fonamentals que han estat molt ben acollides pels assistents:

  • Parlar de sexualitat, no és parlar de sexe.
  • Fer sentir estimats als nostres infants
  • Ensenyar a estimar / comunicar
  • Fomentar el respecte i l’autonomia


Data de publicació: 29/10/2024