Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´PER ATENDRE BÉ L’ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS...´ - SOCIAL.CAT, M.VICTÒRIA GÓMEZ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

"PER ATENDRE BÉ L’ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS..." - SOCIAL.CAT, M.VICTÒRIA GÓMEZ

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "PER ATENDRE BÉ L’ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS..." - SOCIAL.CAT, M.VICTÒRIA GÓMEZ

SOCIAL.CAT- 17/10/2024

“Per atendre bé l’alumnat amb altes capacitats, primer, els professionals han d’estar ben formats”

M. Victòria Gómez, presidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya 

Les altes capacitats (AC) són una àrea molt verge en investigació educativa a Catalunya, on hi ha diagnosticat menys de l’1 % de l’alumnat, fet que representa molts alumnes poc atesos i força talent ignorat que no retornarà a la societat. Amb l’objectiu de revertir aquesta situació, el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC) impulsa el sistema d’acreditacions per formar i avalar la feina dels professionals de la pedagogia en aquest i altres camps concrets. Parlem amb la Dra. M. Victòria Gómez Serés, actual presidenta del COPEC.

La doctora Gómez és llicenciada en Ciències de l’Educació, mestra i doctora en Pedagogia. Es dedica a la docència i la recerca educativa i és experta en competències i metodologies docents. Imparteix cursos, tallers i seminaris per a docents en formació sobre les competències i, especialment, la competència reflexiva. Amb ella reflexionem sobre les altes capacitats, amb motiu de l’acreditació ‘Capacitació en Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció Educativa que ara impulsen. És la primera d’una sèrie d’acreditacions d’especialització que el COPEC posarà a l’abast dels professionals de la pedagogia.

Amb quina finalitat es creen aquestes acreditacions i per quin motiu creu que són necessàries?

Perquè pensem que l’alumnat amb altes capacitats requereix atenció específica per part dels professionals. Per atendre bé aquest alumnat, primer, mestres i professorat han d’estar ben formats. Considerem que aquestes acreditacions poden aportar el coneixement teoricopràctic específic i d’aprofundiment que els titulats en pedagogia i psicopedagogia no han desenvolupat prou en els programes universitaris. Dins del grau de Pedagogia, les altes capacitats s’estudien poc.

“Volem prop

Hi ha un desajust entre la formació universitària i les necessitats educatives de l’alumnat.

Si per aquest motiu impulsem aquestes acreditacions, per proporcionar formació als titulats en pedagogia i psicopedagogia en especialitats concretes i també perquè disposin d’una formació avalada pel COPEC que acrediti les seves competències mitjançant aquesta formació.

I com és aquesta formació?

Es tracta d’una formació teoricopràctica de 40 hores distribuïdes en sessions setmanals de dues hores i mitja cadascuna. El pròxim 23 d’octubre es farà una presentació telemàtica del sistema d’acreditacions per als professionals interessats o interessades i, el tret de sortida de la primera formació. La formació en altes capacitats arrenca el 6 de novembre i les inscripcions ja estan obertes. Sobretot, és una formació molt enfocada a la pràctica, la idea és que els participants acabin el curs sabent diagnosticar i detectar l’alumnat amb AC, sabent elaborar mesures educatives i fent informes clars i entenedors. I el més important, estant al costat del professorat que ha de plantejar reptes a aquest alumnat i també al costat de les famílies.

Actualment, es detecten més casos d’alumnes amb altes capacitats, s’està posant l’enfocament en aquest tipus d’alumne?

Sí que hi ha més diagnòstics d’altes capacitats, perquè docents i famílies estan sensibilitzats amb aquesta realitat i que cal donar resposta educativa a les necessitats dels infants i adolescents. Però, un cop ja tenim aquest diagnòstic, què passa amb aquest alumnat?

No es fa seguiment?

S’hauria de fer perquè l’atenció d’aquests infants és un dret que tenen i que està reconegut al decret 150/ 2017 de l’escola inclusiva. A partir d’aquest decret, els infants van començar a estar més contemplats. Però, malauradament, avui en dia les aules estan desbordades i cada cop hi ha més alumnes amb dificultats d’aprenentatge. Arribats aquest punt, la tendència natural dels professionals del sistema educatiu és atendre els alumnes més vulnerables. No és just, però és humà. Per tant, el que passa amb l’alumnat amb altes capacitats és que, malgrat que tenen reconegut aquest dret, no sempre és aplicat. És important pel nostre país detectar les altes capacitats: si hi ha alumnes amb talent, no es pot deixar que es perdi. I hem d’intentar que els infants i adolescents no estiguin frustrats a l’aula, perquè s’avorreixen o criden l’atenció, perquè no deixen de ser nens i nenes.

Com es pot oferir una bona atenció i fer un bon seguiment d’aquest alumnat?

Primer, reforçant i ampliant la formació dels professionals, tant dins com fora del sistema educatiu. Si tenim professionals ben formats, seran capaços de detectar les necessitats d’aquests infants. Els pedagogs i les pedagogues, així com els psicopedagogs i les psicopedagogues, s’estan trobant darrerament un augment de casos d’alumnes amb altes capacitats que s’anomenen de “doble excepcionalitat”. És a dir, alumnes diagnosticats de trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) o de dislèxia, que poden tenir altes capacitats, però que queden emmascarades. El Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat del COPEC, va elaborar un estudi que serà publicat el desembre sobre aquesta temàtica: Altes capacitats i trastorns: la doble excepcionalitat. El que veiem és que hi ha molts mites dins les altes capacitats.

Què vol dir exactament que hi ha molts mites en les altes capacitats?

Per exemple, moltes vegades escoltem comentaris com aquest o semblants: “Com ha de ser d’altes capacitats aquest alumne si tot just arriba al sis?”. Doncs no té res a veure. Perquè potser no s’està treballant un dels àmbits d’interès de l’alumne, o potser té una altra excepcionalitat que no li estem detectant i que, si nosaltres com a professionals som capaços d’assentar aquesta base, l’infant podrà desenvolupar tot el seu potencial.

“Al COPEC vo

Per aquest motiu creuen oportuna aquesta acreditació en AC que ara impulsen? 

Totalment. Com a col·legi professional, tenim la funció d’ordenar la professió i de garantir les competències professionals dels titulats en pedagogia i psicopedagogia. És en aquest marc que impulsem l’acreditació en l’àmbit de les altes capacitats, i en conseqüència posem a disposició la formació “Capacitació en avaluació d’altes capacitats i intervenció educativa” per facilitar poder acreditar-se en altes capacitats. Hi haurà pedagogs i psicopedagogs que ja tenen formació de màster o postgrau en l’àmbit de les altes capacitats que podran acreditar-se a través d’aquesta formació acadèmica, o bé d’altres que tenen experiència professional contrastada i que podran demanar l’acreditació a través de l’experiència. Al COPEC volem regular les altes capacitats amb la idea que tant l’alumnat com mestres i professorat i les famílies estiguin ben ateses. Hi ha famílies que volen saber si el seu fill o filla té altes capacitats. Per tant, hem de fer un bon diagnòstic i hem de desplegar tots els recursos que tenim a l’abast.

El diagnòstic d’altes capacitats està subvencionat?

És un servei del Sistema Educatiu Públic, atendre les necessitats educatives específiques de l’alumnat, com ho és les necessitats que manifesten l’alumnat amb altes capacitats. La detecció i avaluació o diagnòstic en Altes Capacitats, a secundària, es vehicula a través de l’orientador educatiu del centre que pot fer aquesta avaluació o bé derivar-ho a l’Equip d’Assessorament i orientació Psicopedagògica (EAP) de zona. A primària es valora a través de la Comissió d’Atenció a l’Escola Inclusiva i es fa arribar a l’EAP.

Quant temps pot trigar el diagnòstic?

En els centres educatius hi ha molta demanda per atendre les necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que és on estan incloses les altes capacitats. I com sabem, el sistema educatiu, igual que altres serveis universals, tenen carència de recursos i la resposta és més lenta del que seria desitjable. És per això que hi ha famílies que opten per adreçar-se a gabinets psicopedagògics privats, on hi ha professionals de la pedagogia que col·laboren amb l’escola. Tanmateix, hi ha una responsabilitat compartida entre els equips docents, tutors, i professionals externs per a donar resposta a aquesta necessitat educativa que tenen els infants i adolescents amb altes capacitats, perquè es puguin aplicar les mesures educatives adients.

No hi ha pedagogs als centres educatius públics?

En un centre públic, la figura del pedagog només el podem trobar a secundària, als Departaments d’Orientació dels instituts i als EAPS, principalment. La nostra lluita és que els pedagogs i les pedagogues estiguin en totes les etapes educatives. A partir dels tres anys és quan es comencen a veure les primeres dificultats d’aprenentatge i de socialització. És cert que els EAP ja fan observació al I3. Però un EAP igual porta quatre o cinc escoles. És una figura externa. En canvi, si dins d’una escola d’infantil i primària hi hagués la figura del pedagog o psicopedagog podria, no només observar, sinó també fer seguiment dels alumnes amb necessitats específiques. No farà l’observació i seguiment d’un dia, ni de la classe en global, sinó que anirà a observar el nen o nena, parlarà amb la família, amb la mestra, estarà a la Comissió d’Atenció a l’Escola Inclusiva, etc. La idea és començar a detectar les necessitats i dificultats quan són petits.

Quins recursos pràctics es poden adquirir amb la nova acreditació?

Sobretot, el nostre objectiu és que siguin uns professionals capaços d’avaluar i diagnosticar bé. Amb l’acreditació en altes capacitats, hem de garantir que els pedagogs i psicopedagogs estan capacitats per aplicar les eines i les estratègies per poder identificar i diagnosticar les altes capacitats d’un alumne i, a partir d’aquí, proposar mesures educatives adequades a cada infant o adolescent, elaborant un informe objectiu, rigorós, clarificador i entenedor. Els participants, de fet, hauran de fer un treball final amb la resolució d’un cas. Per aquest motiu el curs no és només teòric sinó pràctic també.

“El s Escolar”

Quins són els requisits necessaris per accedir a la formació?

El curs està adreçat a persones que tinguin el grau o llicenciatura en Pedagogia o la llicenciatura en Psicopedagogia, atès que la formació donarà accés a sol·licitar l’Acreditació en Altes Capacitats que atorga el COPEC. En aquest sentit, els requisits per sol·licitar-la són: ser titulat en Pedagogia o Psicopedagogia, estat col·legiat, acreditar formació en altes capacitats: màster o postgrau en altes capacitats mínim 30 crèdits o haver fet el curs d’altes capacitats del COPEC de 40 hores, o acreditar experiència professional mínim 3 anys en aquest àmbit. Les sol·licituds seran valorades per una comissió d’experts en altes capacitats del COPEC.

A banda de l’acreditació “Capacitació en Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció Educativa”, el COPEC impulsa altres acreditacions?

Sí. La implementació del sistema d’acreditacions del COPEC es posa en marxa amb tres acreditacions: Altes Capacitats, Diagnòstic Pedagògic i Mediació Escolar. La següent que engegarem serà la de Diagnòstic Pedagògic, adreçat a professionals de la pedagogia, tant si treballen per compte propi com per compte d’altri, per garantir la competència diagnòstica i d’intervenció pedagògica i psicopedagògica en l’atenció a les necessitats educatives dels infants i adolescents. La tercera acreditació, de les que promovem ara amb el llançament de les acreditacions, és la Mediació Escolar una de les necessitats que hi ha en el dia a dia de l’escola i que ha de ser abordat per professionals competents i coneixedors de les metodologies tant de resolució de conflictes com de pràctiques restauratives en el procés de mediació escolar.

Data de publicació: 18/10/2024