Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´IMPULSEM EL SISTEMA D’ACREDITACIONS D’ESPECIALITATS PEDAGÒGIQUES´ - SOCIAL.CAT, M.V GÓMEZ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

"IMPULSEM EL SISTEMA D’ACREDITACIONS D’ESPECIALITATS PEDAGÒGIQUES" - SOCIAL.CAT, M.V GÓMEZ

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "IMPULSEM EL SISTEMA D’ACREDITACIONS D’ESPECIALITATS PEDAGÒGIQUES" - SOCIAL.CAT, M.V GÓMEZ

SOCIAL.CAT - 10/10/2024

"EL COPEC IMPULSA UN SISTEMA D’ACREDITACIONS PER AVALAR LA TASCA DELS PROFESSIONALS DE LA PEDAGOGIA EN DIFERENTS ESPECIALITATS"

Participa M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC

El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC) impulsa l’acreditació de capacitació per avalar els professionals que treballen amb alumnat amb Altes Capacitats (AC). L’acreditació neix de la necessitat de regular i capacitar als professionals que atenen l’alumnat amb AC, necessitats que actualment no estan prou ateses. El pròxim 23 d’octubre es farà una presentació telemàtica de l’acreditació pels professionals interessats o interessades. Les sessions arrenquen el 6 de novembre i les inscripcions ja estan obertes

El COPEC posa en marxa el Sistema Acreditacions, amb l’Acreditació “Capacitació en Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció Educativa”, impulsant una formació de 40 hores, en format telemàtic, en sessions de dues hores i mitja cada dimecres.

El curs comença el 6 de novembre i s’allarga fins al 29 de gener. “El nostre objectiu és que les professionals que facin la formació siguin capaces de diagnosticar bé. És a dir, de detectar, avaluar casos d’AC, proposar les mesures pedagògiques que cal aplicar i elaborar informes clars i entenedors. Que els i les professionals que la cursin siguin tan objectius com sigui possible i que, a més, tinguin l’aval del COPEC”, assegura la presidenta del Col·legi, la Dra. Victòria Gómez Seres.

Dels requisits per accedir a l’acreditació en Altes Capacitat (AC), el primer és que els professionals tinguin la titulació en Pedagogia (llicenciatura o grau) o Psicopedagogia (llicenciatura), el segon és fer el curs en “Capacitació en Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció”.

També podran accedir a l’acreditació en AC els pedagogs o pedagogues i psicopedagogs o psicopedagogues que acreditin formació en AC, mitjançant un postgrau de mínim 30 crèdits acadèmics o que tinguin experiència en avaluació i atenció en persones amb altes capacitats, amb un mínim de dos anys. “Aquestes persones hauran de presentar la documentació que avali aquesta experiència i se’ls demanarà un informe (anònim) d’avaluació en AC, la Comissió Avaluadora, formada per persones expertes en la temàtica, revisarà la idoneïtat de la documentació aportada”, afirma la presidenta del COPEC.

Una part important que destaca la Dra. Gómez sobre la nova acreditació que impulsa el COPEC és que “la capacitació en Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció Educativa ajudarà significativament al pedagog i psicopedagoga en la seva actuació amb l’alumnat amb AC i en l’assessorament a docents i famílies”.

Els professionals interessats podran informar-se sobre aquesta acreditació en AC en la presentació telemàtica que organitza el COPEC, el pròxim dimecres 23 d’octubre a les 17.30 h a través de Zoom.

Unes acreditacions per a omplir un buit formatiu

S’estima que aproximadament a Catalunya menys de l’1% de l’alumnat està diagnosticat amb AC. L’atenció a les necessitats específiques dels infants i adolescents és una obligació dels professionals i és un dret d’aquests alumnes, que recull el Decret 150/2017 de l’Escola Inclusiva. “Per tal de fer valdre aquest dret de l’alumnat, primer hem de formar als professionals”, constata la presidenta del COPEC.

Segons la Dra. Gómez, els coneixements necessaris per dur a terme aquesta tasca no es contemplen prou en els plans d’estudis acadèmics dels futurs professionals que han d’atendre l’alumnat amb AC. “Dins del grau de pedagogia és un tema que es veu poc. Per aquest motiu, hem decidit impulsar l’acreditació en l’especialitat de les Altes Capacitats”, afirma la presidenta del Col·legi.

En aquest sentit, el COPEC té previst impulsar pròximament les Acreditacions en Diagnòstic Pedagògic i en Mediació, per a complementar la formació dels i de les professionals de la pedagogia i la psicopedagogia.

Allunyar els falsos mites de les Altes Capacitats

El fet que no hi hagi formació reglada en aquest àmbit ha propiciat que sorgeixin una sèrie de mites i creences allunyades del criteri científic. Entre les professionals que ofereixen serveis dedicats a l’atenció a les AC, hi ha formacions de base molt variada, així com posicionaments teòrics i pràctics també variats i, segons assenyala la Dra. Gómez, “no sempre basats en el rigor i l’evidència científica”.

La presidenta del COPEC conclou que és per aquest motiu que consideren imprescindible establir “unes bases de formació específica basades en el rigor i les bones pràctiques professionals” i afegeix: “El que veiem és que hi ha molts mites dins les altes capacitats. Per això volem regular aquest tipus d’atenció, perquè tant els alumnes, com mestres i professorat, i les famílies estiguin assessorats i ben atesos”.

Data de publicació: 10/10/2024