INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia i Escola
EN EL DIA DE L’EDUCACIÓ HEM ABORDAT EL LLENGUATGE SIMBÒLIC DELS INFANTS
Ahir, en el marc del DIA INTERNACIONAL DE L’EDUCACIÓ que avui celebra la seva VI Edició, el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya va organitzar un webinar per abordar EL LLENGUATGE SIMBÒLIC DELS INFANTS, a cà rrec de SUSANNA ARJONA, vocal del COPEC a GIRONA.
En la inauguració, M. Victòria Gómez, presidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia, va recordar que engany la UNESCO dedicava el DIA INTERNACIONAL DE L’EDUCACIÓ al paper crucial de l’educació en la lluita contra l’odi, un fenomen cada dia més estès a les xarxes socials i que està impregnant el teixit social. La presidenta, en la seva intervenció va dir amb fermesa que "Avui que estem immersos en què l’educació és cabdal i que és important repensar l’educació, més que mai els pedagogs/gues i els psicopedagogs/gues hem de ser un pilar per l’educació."
La ponent Susanna Arjona, va fer un sensible i excel·lent recorregut sobre la comunicació dels infants, el seu simbolisme i com ens comuniquem amb ells i les seves implicacions. Va començar la ponència dient que els infants "tenen una mirada de far" una al·legoria a la seva capacitat de descobriment i d’explorar tot el que l’envolta. Dels diferents missatges que va desbordar les expectatives dels participant en el webinar, destaquem:
- "Els nens i nenes tenen mirada de far, des de la seva innocència il·luminen tot el que miren"
- "El llenguatge simbòlic és una recerca constant, cada cop anem descobrint més sobre aquesta forma de comunicació"
- "Neurològicament l’infant no necessita les pantalles per a desenvolupar-se. Per a fer-ho i per a construir el seu jo necessita espai, moure’s en l’espai"
- "Ens comuniquem amb un llenguatge desconegut pels infants. El nen i nena regula el comportament a través del llenguatge no verbal dels adults"
- "Cal adaptar el llenguatge quan ens adrecem als infants, el nen/nena és més experencial que racional. La seva cognició està desenvolupant-se"
- "L’infant parla molt, les mascotes i els amics invisibles són gran companys de conversa per als infants, estan considerats el primer terapeuta del nen i nena"
- "Cal aprofitar espais per escoltar a l’infant. No és tan el que diu (que també) sinó com ho diu i des d’on. El més important és donar aquest espai de confiança."
- "L’infant sent les emocions a través de la figura nutrÃcia (la mare o la persona que l’està criant)"
- "El modelatge és un pilar important per a l’infant pugui expressar-se i créixer, cal tenir les necessitats bà siques cobertes"
- "El llenguatge referencial és un altre pilar per desenvolupament de l’infant, quan un infant ens assenyala el que vol, cal retornar-ho en forma de nom de concepte"
- "L’agressivitat en l’infant és la resposta a la necessitat de posar lÃmits i actuar, la violència natural no s’ha de reprimir, sinó ensenyar a canalitzar-la i gestionar-la"
Conclou l’acte la presidenta M. Victòria Gómez, que ha volgut deixar palesa la importà ncia de l’EDUCACIÓ pel benestar de les persones i del paÃs: "Parlar d’Educació és parlar d’inversió per pal·liar la pobresa de les famÃlies que altera l’educabilitat dels nostres infants i joves. Parlar d’Educació, també és parlar de diversitat, els infants -les persones- són únics i irrepetibles i això requereix parlar de formació del professorat com a eix del sistema educatiu. Parla d’Educació és posar a l’infant i al jove en el punt de mira, per poder acompanyar-lo al llarg de la seva formació, no només l’acadèmica, sinó també la formació com a persona, la formació per a la vida"
DIA MUNDIAL EDUCACIÓ: EL LLENGUATGE SIMBÒLIC DELS INFANTS
Data de publicació: 24/1/2024