INICI > El COPEC > La veu del COPEC
COPEC UN VALOR AFEGIT AL CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ
EL COL·LEGI DE PEDAGOGS DE CATALUNYA UN VALOR AFEGIT
AL CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ DEL SISTEMA EDUCATIU
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC), corporació de dret públic que acull i representa a pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, té com a finalitat[1]: a) Ordenar i vetllar per l’exercici de la professió de pedagog/a i psicopedagog/a, b) Representar els interessos generals de la professió davant la comunitat i davant l’Administració, c) Defensar la dignitat i la llibertat dels col·legiats en l’exercici de la professió i dels seus interessos professionals, d) Vetllar perquè l’activitat professional de la pedagogia s’adeqüi als interessos dels ciutadans.
En aquest sentit el COPEC se sent legitimat per abordar i promoure el reconeixement per part de la societat en general i, en particular, de les administracions públiques per formar part dels espais de participació que, com correspon a les institucions democrà tiques, s’obren a la societat civil de la què el Col·legi de Pedagogs n’és part activa.
És aixà com el Col·legi de Pedagogs de Catalunya sol·licita, mitjançant aquest escrit, la seva incorporació al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, atès que l’expertesa del COPEC envers la pedagogia i l’educació és indiscutible, donada la seva representació de la pedagogia i la psicopedagogia professional.
En virtut del Decret 305/1993, de 9 de desembre, el Departament d’Ensenyament es va dotar, amb la creació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, d’un òrgan assessor que té com a objectiu dur a terme una tasca d’anà lisi i avaluació externa del sistema educatiu no universitari a Catalunya, desenvolupant les funcions que la llei li atorga. Pel seu carà cter consultiu està format per experts/tes de prestigi reconegut en l’à mbit de l’educació.
Passarien quasi deu anys, fins el juny de 2002, perquè es constituÃs el Col·legi de Pedagogs de Catalunya que en el temps que porta funcionant (12 anys), s’ha consolidat -com s’indica més amunt- en representant legÃtim dels pedagogs/gues i dels psicopedagog/gues de Catalunya. Les fites i assoliments d’objectius respecte als diferents à mbits d’actuació de la Pedagogia, i l’actuació a tot el territori català aixà ho avalen, tasca rigorosa que el COPEC contÃnua assumint amb nous reptes i noves singladures envers la pedagogia i l’educació. En aquesta lÃnia el COPEC vol aportar la seva và lua en aquelles Institucions en què es treballa envers la pedagogia i l’educació.
Analitzant les funcions del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya, que el Decret 305/1993, de 9 de desembre li atorga, considerem que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, pot esdevenir un valor afegit que suma en l’assessorament dels diferents à mbits d’actuació del Consell que abasta diferents camps de la Pedagogia com és el de l’entorn escolar i concretament l’avaluació. Avalats per experts dels diversos à mbits que el COPEC integra, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya pot aportar una veu autoritzada en les funcions definides per aquest Consell i contribuir en l’assessorament de les diferents qüestions que se susciten, per ser à mbits plenament pedagògics, com informes i propostes en matèria educativa i en la millora, sempre contÃnua, de la qualitat de l’educació.
Respecte a la funció d’adequar el sistema educatiu a les demandes socials i a les necessitats educatives dels alumnes, és evident que el Col·legi de Pedagogs té un coneixement sobre la fonamentació respecte a aquests à mbits, perquè el coneixement que els pedagogs i psicopedagogs tenen el garanteix la seva praxis dià ria que, molts d’aquests professionals, exerceixen en el seu lloc de treball. Un exemple d’aquests són els Orientadors de Centre i els membres dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic, que amb la seva formació pedagògica i psicopedagògica treballen cada dia en l’atenció a l’alumnat (i famÃlies) en pro d’una equitat educativa, per equilibrar mancances causades per aspectes psicopedagògics i/o socials. El seu treball obliga a conèixer la realitat social i l’abordatge de mesures per als alumnes amb més necessitats de suport educatiu especÃfic, sense allunyar-nos, de la realitat escolar de no només aquests alumnes sinó de tots els alumnes de Catalunya.
Respecte a la funció d’elaborar estudis sobre la incidència de la implantació del nou sistema educatiu, i les expectatives del mateix, s’ha de dir que el COPEC ha anat al darrera des de la confecció dels diferents esborranys de noves lleis, valorant amb crÃtica constructiva el què entenem per aspectes no favorables en la implementació d’aquesta/aquestes al paÃs. Dona fe d’això, les notes de premsa[2], manifestos[3], posicionaments i adhesions[4] sobre diferents normatives, disposicions, declaracions... d’arreu que s’ha considerat atemptem contra els drets fonamentals de les persones en el que està el dret a l’educació.
Analitzant la resta de funcions del Consell Superior d’Avaluació, s’ha de dir que les aportacions del COPEC poden ser de gran rellevà ncia, per la quantitat i qualitat dels professionals de diferents branques de la Pedagogia del col·lectiu col·legial. D’una banda el seu coneixement i experiència del camp epistemològic de la Pedagogia estan lligats estretament amb l’Organització Escolar, la Direcció de Centres, la Didà ctica i l’Orientació Escolar, i com no l’avaluació en tots els seus à mbits, entre d’altres. D’altra banda, l’estructura del Col·legi en Vocalies Professionals representa els macros contextos d’actuació pedagògica: EDUCACIÓ, SOCIAL i EMPRESA i els Grups de Treball al voltant d’especialitats pedagògiques (Escola, Social, Mediació, Joc i Joguina, Cooperació, Altes Capacitats, Terapèutica...) generen coneixements de forma constant. En aquests à mbits, la contextualització del treball del pedagog/a i del psicopedagog/a i el coneixement dels aspectes curriculars de qualsevol programa, formen part del treball diari de molts professionals de la Pedagogia i la Psicopedagogia. L’existència, a més, de Vocalies arreu de Catalunya (Tarragona, Girona i Lleida) fan que l’acció del Col·legi de Pedagogs abasti tot el territori català , conformant una xarxa rica en opinió, coneixement i debat pedagògic al voltant de l’educació.
Per últim, la creació i l’assessorament en els diferents estudis referents a l’Avaluació Educativa, queda garantida des del Col·legi, ja que qualsevol aportació envers l’educació ve fonamentada per tot un seguit de coneixements pedagògics que avalen el canvi, la innovació, modificació o confecció de nous projectes. El COPEC aporta reflexió, debat, argumentació i coneixement, assessorat pel seu Consell Social, la seva Comissió de Deontologia, la seva Xarxa d’Experts o la seva Junta de Govern.
Per tot el que s’ha exposat, considerem que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya hauria de formar part del Consell d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya, aportant valor pedagògic en l’à mbit de competències i funcions que té atorgades el Consell.
JUNTA DE GOVERN
COL·LEGI DE PEDAGOGS DE CATALUNYA
13 DE GENER DE 2015
[2] Notes de Premsa del COPEC: http://www.pedagogs.cat/subcat.asp?c=113&sc=110&i=ca
[3] Manifestos del COPEC: http://www.pedagogs.cat/subcat.asp?c=28&sc=104&i=ca
[4] Adhesions del COPEC: http://www.pedagogs.cat/subcat.asp?c=28&sc=96&i=ca
Data de publicació: 13/1/2015