Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ´, MARTA LAMOTE DE GRIGNON - SOCIAL.CAT | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

"TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ", MARTA LAMOTE DE GRIGNON - SOCIAL.CAT

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ", MARTA LAMOTE DE GRIGNON - SOCIAL.CAT


SOCIAL.CAT - 26/06/2023

TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ

Marta Lamote de Grignon, pedagoga i vocal del COPEC a Terres de l’Ebre.

"En qualsevol de les nostres vides podem esdevenir part d’un grup vulnerablei això és el que està passant amb l’acceleració de la tecnologia. La pandèmia de la Covid-19 va ser el trampolí per a què molts accessos a diferents serveis (salut, educació, serveis socials, treball...) es fessin amb plataformes i dispositius digitals. Quan la nova normalitat va tornar a les nostres vides, aquesta tecnologia es va quedar, i amb força, sense donar als ciutadans l’opció a adaptar-se i integrar-ho (procés natural de tot ésser humà davant d’un canvi). Aquest fet va esdevenir clau perquè els col·lectius en risc d’exclusió social augmentessin la seva vulnerabilitat davant d’una realitat tecnològica a la qual no sempre tenien accés. Davant d’això i des de l’ètica vam escoltar com es debat el fet de la “necessitat de ser digitals”, i de si encara hauríem d’exigir a les administracions, les empreses, les entitats i totes les organitzacions que treballen amb serveis a les persones continuar amb formes analògiques i presencials d’accés als seus serveis".

"A més a més, des de la pedagogia com a ciència de l’educació, que té molt en compte els processos dels éssers humans, vam destacar les tres variables amb les quals una persona s’afronta al canvi: el nivell de coneixements, les competències i l’actitud. Les persones que formen part de col·lectius de risc d’exclusió social poden tenir actitud oberta a les noves tecnologies, però no els recursos per poder accedir-hi. Poden tenir igualment les competències i un nivell de coneixements de base per poder afrontar la digitalització d’aquells serveis que abans feien de forma presencial. Però igualment els hi manquen recursos. L’accés a Internet com a dret es força secundat per tots els col·lectius i entitats, però hem d’exigir un accés de qualitat, sense riscos, amb garanties. I ara per ara això no ho podem gaudir".

"Com a pedagoga crec que necessària la figura de l’orientador o orientadora digital, un mentor digital per ajudar a les persones a què el canvi fos en positiu, que incentivés la motivació intrínseca cap al canvi, amb interès i no amb frustració. Com també realitzar cursos subvencionats de digitalització, per a tots els col·lectius, així com serveis d’acompanyament en la gestió de tràmits via digital".

"La pedagogia, en tots els seus àmbits d’actuació (social, empresarial i educatiu), ha de proporcionar el suport als processos de l’aplicació d’aquest tan accelerat procés tecnològic, tot proporcionant el coneixement de valors i actuacions que simplifiquin l’evolució de la ciutadania cap a noves formes d’accés a tot el sistema social, d’una banda, però també empresarial i ètic".

LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A SOCIAL.CAT

Data de publicació: 27/6/2023