Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com DIA DE L’EDUCACIÓ: ´EL PAPER DE LA PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA AL SERVEI DE L’AULA´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > GR Altes capacitats i Atenció a la diversitat

DIA DE L’EDUCACIÓ: "EL PAPER DE LA PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA AL SERVEI DE L’AULA"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > DIA DE L’EDUCACIÓ: "EL PAPER DE LA PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA AL SERVEI DE L’AULA"


RESUM I DINÀMICA DE LA SESSIÓ

Avui, 25 de gener, des del Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat del COPEC s’ha dut a terme l’activitat “El Paper de la Pedagogia i Psicopedagogia al Servei de l’Aula”, en el marc del Dia Internacional de l’Educació.

M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC, inaugura l’acte: “Us vull felicitar per aquest títol “El Paper de la Pedagogia i Psicopedagogia al Servei de l’Aula”, que em sembla molt suggerent perquè el sistema educatiu inclusiu és molt exigent i això fa que molts professionals vegin la seva feina augmentada, per tant, estem davant d’un servei necessari”.

Mònica Fernández, coordinadora del GRAC, agraeix el suport i atenció del COPEC al Grup de Recerca: "Un Grup molt actiu creat l’any 2006 que ha fet diversos estudis i jornades. Enguany, està organitzant les Jornades d’Altes Capacitats i Diversitat del COPEC, per final d’any".

Ha estat una sessió pràctica i dinàmica a través de l’aplicació Kahoot, on hi han participat tots i totes les assistents.

Cristina Sànchez fa una reflexió inicial: “els pedagogs i les pedagogues, com a professionals de l’educació, estem advertint nous reclams per part dels centres. (...) Per aquest motiu, cal revisar el paper de la pedagogia i de la psicopedagogia al servei de l’aula  per que no només s’ocupi d’aspectes tècnics i didàctics, sinó que també ens faci competents a l’hora de detectar i atendre les necessitats en qualsevol situació de la comunitat educativa en la seva dimensió més humana i emocional".

Gemma Amador aborda la primera situació “En una situació d’un nen/a transgènere, el pedagog/a i/o psicopedagog/a...” en la que reflexiona sobre "Davant les noves situacions que ens trobem a l’aula, com demandes en acompanyament del procés transexual, el pedagog/a i psicopedagog/a no pot ser expert en totes les situacions que apareixen a l’aula, per tant, ha de fer una funció d’acompanyament i proporcionar recursos per ajudar en aquest acompanyament”.

Àngels Planella, prossegueix amb la segona situació “Com acompanya la pedagogia i la psicopedagogia davant situacions d’assetjament a les xarxes?” concloent que “Actualment ens estem trobant amb moltes situacions de ciberassetjament entre els/les adolescents. (...) És important que reflexionem amb els joves del perill que comporta penjar informacions a les xarxes, i que el fet de ser més visibles o mostrar-nos d’una manera o una altra, no ens ajuda a fer-nos sentir millor. (...)”.

Sílvia Llucià, introdueix la tercera situació: “En molts moments l’alumnat passen per moments de dol, el pedagog/a i psicopedagog/a…” que com a punt final, manifesta que “La pèrdua és inherent a la vida però no tots els processos són iguals. Pedagogs/gues i psicopedagogs/gues som un valuós recurs per col·laborar amb el professorat en l’acompanyament d’infants i joves que passen per aquestes circumstàncies.”.

Cristina Sànchez llença la següent pregunta: “Com acompanya la pedagogia/psicopedagogia davant el perill de la manca de privacitat a les xarxes?” comentant que “El tema de la privacitat de les dades personals és prioritari des que les tecnologies han passat a formar part de la nostra vida quotidiana des d’edats primerenques. Cal informar i conscienciar de sobre la distinció entre informació privada i pública i quins son els límits o precaucions que cal prendre”.

Gemma Amador planteja la darrera situació: “Davant la diversitat a les aules, el pedagog/a i psicopedagog/a ha de...” amb la reflexió que “És imprescindible que el/la pedagog/a i psicopedagog/a avaluï i s’asseguri que els alumnes NESE estiguin atesos segons les seves necessitats dins el marc de la DUA (Disseny universal de l’aprenentatge)”.

A tall de conclusió, Àngels Planella, comenta que “Són moltes les situacions en les que el nostre paper és important i és essencial treballar conjuntament amb tots els professionals necessaris. Acompanyar, orientar, assessorar, intervenir… són el nostre paper dins les escoles i instituts” i Sílvia Llucià conclou comentant que “Hem vist diferents situacions en les que la figura del pedagog o psicopedagog és de gran valor (...) som essencials en el tractament de la diversitat. La nostra col·laboració amb els docents és bàsica perquè puguin atendre les necessitats dels infants i joves.

Mónica Fernández conclou l’acte agraint l’assistència i l’interès en l’activitat proposada des del GRAC, animant als col·legiats/des a participar-hi i a formar-ne part.


DIA DE L’EDUCACIÓ (I)
 "EL PAPER DE LA PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA AL SERVEI DE L’AULA"
PLATAFORMA ZOOM - DIA 25/01/23 - 19:00 A 20:30H

Acte emmarcat en el DIA INTERNACIONAL DE L’EDUCACIÓ
Adreçat a pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, mestres, professorat i professionals de l’educació en general.

INAUGURA: M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC

CONDUEIX, MODERA I CLOU: Mònica Fernàndez, coordinadora del Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat

PONENTES: Membres del Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat

  • Àngels Planella, llicenciada en Psicopedagogia especialitzada en Trastorns de l’Aprenentatge. Directora Centre Petits i Grans.
  • Cristina Sánchez, Llicenciada en pedagogia i Máster en psicopedagogia. Professora SIEI al col.legi La Salle Manresa.
  • Gemma Amador, llicenciada en Psicopedagogia. Departament Psicopedagògic Escola Cervetó
  • Sílvia Llucià, llicenciada en Pedagogia. Directora Consultoria d’Atenció a les Altes Capacitats

Data de publicació: 25/1/2023