Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com LA FIGURA DEL PEDAGOG/A EN EL LLENGUATGE NO VERBAL<br> | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

LA FIGURA DEL PEDAGOG/A EN EL LLENGUATGE NO VERBAL

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Publicacions > LA FIGURA DEL PEDAGOG/A EN EL LLENGUATGE NO VERBAL<br> 

LA FIGURA DEL PEDAGOG/A EN EL LLENGUATGE NO VERBAL

Eloi Català Escarré
Estudiant de Pedagogia de la URV, en pràctiques 
Tarragona, febrer de 2019





En un treball universitari del qual vaig disposar del privilegi d’escollir el tema a tractar, vaig pronunciar-me en relació a la importància del llenguatge no verbal en la figura del pedagog/a. I a l’escola, quin impacte té?

 




En benefici propi:


Com ja se sap, la figura del pedagog/a és una figura que es mou en l'àmbit social, educatiu i empresarial. En qualsevol d'aquests àmbits el pedagog/a ha de saber comunicar-se adequadament amb unes habilitats socials degudament desenvolupades, però això no és suficient. Com bé han mencionat diversos/es autors i autores (Gordoa, 2017)[1]i (Baró, 2012)[2], especialistes en comunicació no verbal, al voltant del 65% de la comunicació personal la transmet el nostre cos a través de moviments, gestos, cares, etc. És important que sapiguem controlar-la, ja que ens estem movent contínuament entre l'expressió del que manifestem verbalment i la repressió del que el nostre cos revela. S'ha de mantenir un equilibri entre què comuniquem verbalment i el que el nostre cos transmet per tal de garantir una comunicació d'èxit.

Potser ens convé llegir i informar-nos sobre el llenguatge no verbal per a desenvolupar la nostra intel·ligència no verbal, que és la capacitat de controlar la nostra comunicació no verbal i la d'interpretar la dels altres. D'aquesta manera, com més coneixements i sabers disposem en relació a aquest aspecte, més mecanismes de control tindrem durant les nostres interaccions tant personals com professionals.

 

En benefici dels infants:


Com a opinió personal, el llenguatge no verbal i el desenvolupament de la intel·ligència no verbal hauria de formar part del currículum escolar. No s'ensenya a parlar el públic, no es manifesta el saber de la comunicació no verbal. Per què? Considero que seria interessant que des de ben petits i petites es pogués desenvolupar la capacitat d'identificar quins comportaments formen part d'una comunicació errònia o una comunicació poc afable i cordial. Actualment, considero que existeix una escassa introducció a les habilitats socials i comunicatives dins l'aula, que seria l'aprenentatge d'un 35% segons Baró (2012) de la comunicació personal, i em pregunto: Per què no es desenvolupa la intel·ligència no verbal, que forma part del 65% restant de la nostra comunicació? (Baró, 2012)  Seria captivant observar com aquests/es alumnes/as arriben a l'educació obligatòria i superior amb coneixements d'habilitats socials, comunicatives i amb una intel·ligència no verbal prou desenvolupada per a començar a controlar la seva comunicació no verbal.

 

Desenvolupament personal i professional:


Potser hi ha qui pensi que l’ensenyament i aprenentatge del llenguatge no verbal i el desenvolupament d'intel·ligència no verbal no sigui rellevant. En l'educació, les assignatures que s'imparteixen actualment no posseeixen un aprenentatge significatiu per la totalitat d'estudiants i estudiantes. N'hi haurà que els hi agradin les matemàtiques i el dia de demà s'hi puguin dedicar, altres la història i d'altres els idiomes. Tot forma part d'un desenvolupament personal i professional del qual anem adquirint al llarg de la vida, però un desenvolupament decisiu és el de saber-se comunicar correctament. És una qüestió tant personal com professional, per què la comunicació es localitza a tot arreu, i l'habilitat de parlar en públic en la societat d'avui dia no només és per polítics, sinó que és una necessitat de tots/es. En algun moment de les nostres vides haurem de realitzar una crítica constructiva o bé superar una entrevista de treball. Tot això avui en dia no s'ensenya a les escoles i des del meu punt de vista, és essencial per un òptim desenvolupament tant personal com professional.

 

Era tecnològica. L’ajut avui en dia:


Hi ha opinions de tota classe. Hi haurà persones que pensin que la tecnologia ha perjudicat la societat actual, n'hi haurà d'altres que pensin que ha estat tota una revolució. El que si és cert, és que ens estem movent contínuament envoltats d'informació de tota índole, una informació que si se sap processar, ens pot ajudar, i molt.

Anteriorment si volies cuinar i no en tenies ni idea, havies de comprar un llibre, de la mateixa manera en cas que t'agradés el bricolatge però no el dominessis, o bé apuntar-te a un gimnàs per aprimar uns quilets de més. Avui en dia tots aquests actes els seguim realitzant, però ara amb l'ús de les tecnologies primerament els podem tastar, cerquem informació i fins i tot ens agrada provar-la abans de consumir.

En el llenguatge no verbal passa el mateix. Hi ha nombrosos llibres que parlen de comunicació i llenguatge no verbal, també existeixen cursos, però, abans de comprar, ara tenim la possibilitat de fer un petit tast.

 

Us animo a millorar el vostre llenguatge no verbal i a desenvolupar la vostra intel·ligència no verbal!

 


 

[1]Baró, T. (2012). La gran guía del lenguaje no verbal: Cómo aplicarlo en nuestras relaciones para lograr el éxito y la felicidad. Grupo Planeta (GBS).

[2] Gordoa, Á. (2017). El método HABLA: Imagen verbal en 5 sencillos pasos. Aguilar.


Data de publicació: 15/2/2019