INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Universitats
La Conferència de Degans d’educació parla de pedagogia
El passat 11 de juliol, la Filosofia Eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea de la EHU, va acollir i organitzar una trobada de degans i deganes que, a partir dels acords de la XI Assemblea General de la Conferència de Degans de Centres amb títols de Mestres i Educació (Cadis, octubre 2013), van constituir un grup de treball per a treballar sobre “Anàlisi dels perfils professionals del Grau de Pedagogia” . Trobada a la què va ser convidat el president del Consejo General de Colegios Oficiales de Pedagogos y Psicopedagogos, Enrique Castillejos.
En aquesta jornada de treball s’abordaren temes, des de la perspectiva acadèmica, cabdals per a la professió pedagògica com la indefinició i la invisibilitat de la pedagogia, així com la distància entre el perfil acadèmic i el perfil professional del pedagog/a. Rellevant, també, fou el debat al voltant de com superar els tòpics i els complexes tenint en compte els bons resultats d’inserció laboral que presenten els/les titulats/des en pedagogia segons es desprèn de l’Informe de la AQU.
En la presentació del seminari es posà sobre la taula les diferències curriculars dels plans d’estudis entre les diferents universitats que ofereixen el Grau de Pedagogia, com es presenten els estudis als futurs estudiants i com es tracten les sortides professionals amb els futurs pedagogs i pedagogues.
Les conclusions i propostes a les que s’han arribat albiren una presa de consciència envers els diferents ritmes d’adaptació al dinamisme del mercat de treball, és a dir, les diferències entre els continguts curriculars que es tracten durant els 4 anys dels estudis i els llocs de treball on desenvoluparan l’exercici professional els futurs titulats. Aspecte aquest tractat en diverses ocasions pel Col·legi de Pedagogs de Catalunya en els diferents fòrums i plataformes a les que participa.
Molt interessant la metodologia de treball de “Indagació Apreciativa” per fer emergir idees i propostes innovadores a partir de les reflexions i valoracions, especialment la del taller d’indagació apreciativa que tenia per objectiu “... (re)construir una definición de pedagogo/a, pero en 140 carácteres.” i analitzar les dificultats que hi ha a l’hora de definir QUI ÉS i QUÈ FA un pedagog/a.
En aquest sentit en el Seminari es presentà les
diferents definicions que difonen les universitats mitjançant els seus canals
de comunicació que, sense voler fer una comparació en profunditat, es poden
apreciar elements en comú com:
- El pedagog/a és el professional (expert/especialista/...) de l’educació, de la formació i del desenvolupament personal, professional, social i cultural, al llarg de la vida de les persones.
- El pedagog/a intervé en sistemes, processos, accions, programes, així com en el disseny, gestió i avaluació.
- El pedagog/a té com a àmbits d’actuació professional, l’EDUCATIU, el SOCIAL i l’EMPRESARIAL.
Aquesta és una molt bona notícia ja que tant la definició, les funcions i els àmbits coincideixen plenament amb el que té identificat i es defensa des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
Entre les conclusions d’aquest seminari del grup de treball de la Conferència de Degans de Centres amb títols de Mestres i Educació, es destaquen:
- “(...) nos reafirmamos en una apuesta estratégica por el Grado de Pedagogía y su función social tanto como área de conocimiento como área profesional.”
- “Se ve necesario superar tópicos y visiones en cierta manera acomplejadas sobre la validez de los estudios de pedagogía en vistas a la inserción laboral (…)”
- “(…) ahondar en una línea de trabajo de divulgación y orientación en aras a mejorar el conocimiento y la visibilización social de la labor profesional del/la pedagogo/a.”
Entre les propostes està unificar criteris entre les diferents universitats quant als plans d’estudis, definició del pedagog/a, desenvolupament d’estratègies conjuntes de màrqueting per a la visibilitat dels estudis i de la professió de pedagogia, la creació d’un Observatori Ocupacional i un Catàleg de Sortides Professionals, etc…
Al document “Memoria-resumen de la Sesión” elaborat per Filosofia Eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea de la EHU, amfitrió de la trobada, hi ha una ADDENDA amb la proposta aportada per Enrique Castillejos, president del Consejo General de Colegios Oficials de Pedagogos y Psicopedagogos de España i que es transcriu literalment: “Gracias por la información y estimamos que se ha recogido todo lo hablado. No obstante hemos trabajado por nuestra cuenta acciones a realizar con los estudiantes y hemos pensado que serían muy productivos unos talleres que se podrían llamar “Un día en el trabajo” donde por espacio de tres horas los estudiantes pudieran experimentar las diferentes casuísticas en diferentes ámbitos de trabajo y completar así su formación, dentro de los espacios lectivos del grado (…)”.
Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya es valora molt positivament aquest seminari de discussió format per degans i deganes de la Conferència de Degans de Centres amb títols de Mestres i Educació, i més encara que s’hagi convidat a participar el referent professional de la pedagogia, és a dir, als Col·legis Professionals, representats pel Consejo General de Colegios Oficials de Pedagogos y Psicopedagogos.
Parlar sobre pedagogia és molt important i més encara si es tracta d’analitzar, reflexionar i aportar propostes que acosti el món acadèmic al professional i per millorar la visibilitat i el reconeixement social que es mereix una professió que tan ha aportat i aporta a l’educació i a la societat. Felicitem des d’aquí a la Conferència de Degans de Centres amb títols de Mestres i Educació per la iniciativa i ens posem a la seva disposició per treballar frec a frec amb la universitat per assessorar i col·laborar en la complexa labor de coordinar el coneixement amb la praxi, per a què el món acadèmic i el professional treballin plegats en pro de la pedagogia.
Data de publicació: 4/8/2014