Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com COMUNICAT DAVANT EL PROJECTE D’ORIENTACIÓ DE L’ÀMBIT SOCIAL | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > La veu del COPEC

COMUNICAT DAVANT EL PROJECTE D’ORIENTACIÓ DE L’ÀMBIT SOCIAL

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > COMUNICAT DAVANT EL PROJECTE D’ORIENTACIÓ DE L’ÀMBIT SOCIAL

COMUNICAT DEL COL·LEGI OFICIAL DE  PEDAGOGIA DE CATALUNYA 

Davant el projecte d’orientació de l’àmbit social del Departament d’Educació i Formació Professional

Els pedagogs i pedagogues diem prou a la desprofessionalització de l’orientació educativa! 

El col·lectiu de pedagogs i pedagogues de Catalunya volem expressar el nostre profund desacord amb el projecte d’orientació de l’àmbit social impulsat pel Departament d’Educació, ja que considerem que menysprea, confon i interfereix en les funcions pròpies del nostre perfil professional dins del sistema educatiu. 

Reivindiquem que la pedagogia és un àmbit socioeducatiu amb identitat pròpia i amb una presència imprescindible des de l’educació infantil fins a l’etapa post-obligatòria. Els pedagogs com els psicopedagogs/gues treballem per garantir una educació inclusiva, personalitzada i contextualitzada, des d’una mirada global i integral de l’alumnat, els equips docents, les famílies i la comunitat. 

La valoració psicopedagògica inclusiva i de context que desenvolupem no es limita a la detecció de necessitats individuals. És un procés d’avaluació integral que té com a objectiu comprendre i donar resposta a les necessitats educatives de l’alumnat considerant el conjunt de factors personals, socials, familiars i institucionals que incideixen en el seu desenvolupament i aprenentatge. 

Per això, ens preocupa profundament que, sota el paraigua d’una suposada “orientació personalitzada i d’aprenentatge”, el Departament d’Educació i Formació Professional,  estigui dissenyant propostes que envaeixen competències pròpies del pedagog/a i psicopedagog/a que redueixen la complexitat educativa a una visió parcial o assistencialista del context social. 

Ens preguntem: què s’entén per “context” en aquest nou projecte?
Perquè si realment es tracta de garantir una orientació integral, aquesta no pot desvincular-se del marc psicopedagògic, ni obviar la importància de la mirada professional que aporta la pedagogia.
 

A més, denunciem la manca de convocatòries de places d’oposicions en l’especialitat d’orientació educativa per a secundària, una absència que considerem greu i injustificada. Temem que aquesta decisió respongui a la voluntat d’obrir la porta a altres perfils professionals —potser més econòmics— per ocupar un espai que pertany als pedagogs/gues i psicopedagogs/gues formats i acreditats per a aquesta funció.

Aquesta situació desprestigia la nostra professió i posa en risc la qualitat i la coherència de l’orientació educativa dins dels centres. 

Agrairíem que el Departament d’Educació tingués en compte la tasca imprescindible que realitzen els EAP i els orientadors/res de centre, que treballen diàriament amb casos complexos i diversos des de les diferents CAEIS.

Són nombrosos els casos que s’aborden i que potser no es consideren prioritaris o “vulnerables” en el sentit administratiu, però que reflecteixen situacions reals de patiment i dificultat: famílies amb problemes d’ansietat, angoixa, desmotivació o abandonament escolar.

Tots aquests casos mereixen la mateixa atenció i el mateix respecte professional que qualsevol altra situació de vulnerabilitat reconeguda. 

Per tot això, reclamem:

  1. Que es revisin els límits competencials entre perfils professionals per evitar duplicitats i desplaçaments injustificats.
  2. Que es garanteixi la presència del pedagog/a i al psicopedagog/a en totes les etapes educatives, com a figura clau per assegurar una orientació de qualitat, coherent i contextualitzada.
  3. La creació d’un cos funcionarial de pedagogs/psicopedagogs dins l’educació primària al igual que en l’educació secundària amb definició normativa de les seves funcions.
  4. Que es convoquin places d’oposicions d’orientació educativa a secundària, per consolidar el nostre espai professional i garantir la continuïtat d’una orientació de qualitat.

 L’educació és un dret fonamental que requereix la intervenció de professionals formats per comprendre la complexitat de les realitats educatives. Sense pedagogs i pedagogues, no hi ha una orientació educativa completa, inclusiva ni de context. 

Per tot això, exigim al Departament d’Educació la rectificació i el diàleg immediat amb els col·lectiu professional afectat. 

M. Victòria Gómez
Presidenta
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
4 de Novembre de 2025 

_____________________

 Aprovat per la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, el 5 de novembre de 2025.
Referendat pel Consell Social, la Comissió Pedagogia i Escola i el Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat, del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, el 6 de novembre de 2025.

Data de publicació: 7/11/2025