INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social
DECÀLEG DE PEDAGOGIA SOCIAL

DECÀLEG DE PEDAGOGIA SOCIAL (*)
En un context social canviant i de profunda acció social -imprescindible- per donar respostes d’acompanyament i foment de la participació i autonomia a través de processos d’aprenentatge, es fa indispensable el/la professional de la pedagogia en l’àmbit de la intervenció social, de l’educació familiar i en l’educació no formal, que cal que sigui emparat políticament pels programes referents de l’administració, per mitjà de la Cartera de Serveis Socials.
INTRODUCCIÓ
La pedagogia social atén a la persona en les diferents etapes de la vida, tot i que una gran dedicació està centrada en tot allò referent a l’Infant, el jove i la família, inclosa la família extensa. En aquest sentit cal tenir en compte que en relació a l’infant, en concret, s’observen aspectes cognitius, emocionals i de socialització, amb la corresponent adequació a la seva edat, i necessitat evolutiva durant la intervenció professional. I, en la família, la intervenció en el modelatge i competències parentals, és cabdal.
Aquestes etapes al llarg i ample de la vida, s’interseccionen amb la pedagogia escolar i laboral, alhora que actuen de forma interdisciplinària en el camp social. Altres camps del coneixement de la pedagogia -en senti ampli- fan referència a la diversitat funcional, educació emocional i addiccions, desenvolupament de programes d’educació en el temps de lleure, així com l’acompanyament i assessorament en l’autocura.
Correspon als serveis públics garantir que tots aspectes vitals de la persona estiguin atesos, tanmateix s’evidencia que, quan una família té dificultats en competències parentals, en pautes, normes i límits educatius, hàbits, valors i modelatge parental, problemes relacionals o de socialització, no hi ha serveis públics pedagògics als quals derivar. Serveis que tractin i orientin als pares/mares, tutors/tutores o família extensa en la necessària responsabilitat parental.
En la pràctica professional, i en els equips especialitzats (EAIA, ETCA dels Centres d’Acollida, Casa d’Infants, SIS o els SIFE a Barcelona), es constata que la interdisciplinarietat en equips on estan hi han pedagogs/gues, funciona ja que cada professional –a partir de la seva especificitat- aporta coneixement i experiència a l’equip que suma donant una resposta de qualitat.
Un cop més, el Col·legi Oficial de Pedagogia, reivindica la necessitat d’ampliar la inclusió dels pedagogs/gues a altres equips dels Serveis Socials, com EVAMI, ICIF, CRAEs... I recordar el compliment de l’article 115 de la Cartera de Serveis Socials, on s’inclou al professional de la pedagogia en els Serveis Socials Bàsics i que a la pràctica és inexistent.
DECÀLEG SOBRE EL ROL DEL PEDAGOG/A EN ELS SERVEIS SOCIALS
Valor del rol i la funció diferencial del pedagog/a en la intervenció social.10 aspectes pedagògics imprescindibles per una atenció social integral i de qualitat.
- La figura del Pedagog i de la Pedagoga està avalada des de l’inici de les deteccions del risc, en l’anàlisi dels processos, les conclusions i els canvis possibles. El risc social es pot detectar des d’un nivell lleu, moderat o greu. Quant abans es pugui intervenir abans es podrà fer prevenció i millora de la necessitat detectada, i evitar l’empitjorament o cronificació. Cal equitat professional de les diferents disciplines en el camp social.
- Aplicació dels models i competències parentals en el coneixement dels estils educatius més adients en el tracte i l’educació als infants i adolescents. Ja no s’atenen als mateixos perfils de fa uns anys i els models educatius parentals es van polaritzant en sobreprotectors, permissiu, indiferent o negligent; amb conseqüències de clares dificultats per a la comunicació assertiva; molts trastorns de conducta, símptomes d’aïllament i reclusió en pantalles. També cal continuar intervenint prioritàriament per a prevenir els riscos de les noves tecnologies i el modelatge parental vers les pantalles.
- Exploració de les causes i diagnòstic pedagògic de circumstàncies que afecten a les persones, en concret els infants i adolescents en etapes de desenvolupament i diferenciació dins un context interdependent social i familiar.
- Assessorament en temes educatius, a les persones, ja siguin infants, adolescents, joves, adults i famílies, així com als professionals del camp social.
- Coneixement dels recursos o serveis educatius del territori on actua i la necessària coordinació multi-professional per posar en comú les diferents accions, avaluar les situacions a l’actualitat, i acordar línies noves d’intervenció. Promoure recursos que permetin la desinstitucionalització dels infants i adolescents institucionalitzats o tutelats, recursos de transició que permetin la reunificació familiar amb suport i també la transició a la vida adulta. Potenciant Programes i recerques com la del grup GRISIJ de la UB.
- Ús de metodologies participatives, enfoc ecològic, democràtic, sostenible i amb perspectiva de gènere. Tenir en compte la implicació del procés participatiu de la persona, és tenir en compte els propis processos d’aprenentatge i és la via més democràtica i qualitativa de la intervenció. Objectius avaluables de l’impacte en les intervencions dels equips, serveis i treball interdisciplinari en les persones que atenem.
- Reflexió de la comunicació i revisió dels conceptes per a un millor ús pedagògic de les intervencions amb les persones i en les coordinacions inter i multi-professionals.
- Preservar tots els llocs de treball on s’inclogui el/la professional de la pedagogia per aportar l’essència de la disciplina i la complementació dels sabers amb els equips interdisciplinaris per a enriquir-los i fer possible una pràctica qualitativa. La intervenció pedagògica associada, també, amb la Prevenció d’aspectes de risc lleu o moderat intervingut des d’àmbits de base d’atenció al ciutadà, com són els Serveis Socials Bàsics (article 115 Cartera de Serveis Socials), a més dels equips especialitzats, en el treball de risc greu.
- Formació, atenció i aplicació sobre aspectes educatius com la Parentalitat Positiva, l’aprenentatge social i els processos d’aprenentatge per a la transformació educativa i la creació de nous models i hàbits. Cal assegurar l’educació emocional entre altres atencions i aprenentatges significatius. La formació contínua, un altre repte, amb mirada participativa i intersectorial. I on el COPEC es posa a disposició en el compliment d’aquest objectiu.
- Promoció de bones pràctiques a través de reflexions ètiques, participatives i avaluatives en el desenvolupament de les competències de la professió pedagògica. Cal una bona atenció seguint les ratis adients en atenció social de risc. Assegurar la inclusió del pedagog/a en els diferents serveis de la Cartera dins d’aquest àmbit, no només cal que quedi CONTEMPLAT PER ESCRIT A LA CARTERA sinó també assegurar que els CONTRACTES PROGRAMA estiguin en consonància amb la integració dels/de les professionals interdisciplinaris de forma paritària per garantir que a la pràctica es compleixi, així com a les convocatòries laborals.
Vocalia de Pedagogia Social
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
28 de febrer de 2025
___________________________
(*) Document elaborat per la COMISSIÓ DE PEDAGOGIA SOCIAL, amb el lideratge de PILAR MORRAL GARCÍA, Vocal de Pedagogia Social, i la participació dels membres de la Comissió:
· PILAR MORRAL GARCÍA, vocal de Pedagogia Social i pedagoga d’EAIA, al Vallès Occidental
· SUSAGNA RIERA, membre de la Comissió de Deontologia i pedagoga d’EAIA, a Girona
· MARTA LAMOTE DE GRIGNON, vocal del COPEC a Terres de L’Ebre i directora Centre Residencial Persones amb discapacitat a Tortosa.
- I COMPENDI DE 14 PERFILS DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL. Anticipen la revisió de la Cartera de Serveis Socials”. Pilar Morral Garcia, coordinadora i compiladora. La Vocalia i el Grup de Recerca de Pedagogia Social (2019) http://www.pedagogs.cat/doc/Compendi14PerfilCartera_30‐03‐2019_A4complet.pdf
- II COMPENDI DEL PEDAGOG/A i PSICOPEDAGOG/A EN ELS SERVEIS SOCIALS BÀSICS (2022) http://www.pedagogs.cat/doc/IICompendi_Pedagogia-SSB_22-10-22.pdf
- GRUP DE RECERCA EN INTERVENCIONS SOCIOEDUCATIVES EN LA INFÀNCIA I LA JOVENTUT – GRISIJ https://webgrec.ub.edu/websGR/reports/SOCIOEDU_CAT.html
- LLEI 12/2007 SERVEIS SOCIALS. https://portaljuridic.gencat.cat/ca/document-del-pjur/?documentId=415692
- CARTERA DE SERVEIS SOCIALS https://dretssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/serveis_socials/la_cartera_de_serveis_socials/index.html
- SOCIAL.CAT: PILAR MORRAL GARCIA https://www.social.cat/opinions/autor/pilar-morral-garcia
Data de publicació: 28/2/2025