INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
ANDREA LORENTE "L’EDUCACIÓ EMOCIONAL I LA PEDAGOGIA" A PARLEM DE PEDAGOGIA

L’EDUCACIÓ EMOCIONAL I LA PEDAGOGIA (**)
Andrea Lorente Gueto (**)Estudiant afiliada núm. 561
Santa Coloma de Gramenet, 3 de febrer de 2025
L’article aborda la importància de l’educació emocional en la societat actual caracteritzada per un canvi constant i l’ús excessiu de les pantalles. Des de la Pedagogia tenim eines per fomentar la gestió d’aquesta a partir de diferents metodologies, programes i millores.
Som conscients i responsables de la nostra educació emocional?, Saber eines per gestionar les nostres pròpies emocions ens ajudarà en el nostre futur?
Al segle XXI, vivim en una societat de constant canvi, dinàmic, ràpid, de la immediatesa, i d’estar enfront de pantalles, fins al punt de no donar-nos compte a qui tenim al costat quan estem asseguts al metro, o arribem a la feina i veiem que una companya està trista, però no li preguntem ni fem res, ja que és més fàcil mirar cap a un altre costat o preguntar-li més tard pel whatsapp a través d’una pantalla i així no utilitzar l’eina més emocional que tenim, la paraula i la proximitat.
L’educació emocional és un discurs que sorgeix a la fi del segle XX, i amb més força a principis d’aquest segle. Els seus antecedents poden rastrejar-se en la teoria de les intel·ligències múltiples i la psicologia positiva; i també en la teoria psicofisiològica de les emocions. Daniel Goleman (1995) va escriure el llibre “La intel·ligència emocional”, explicant que l’èxit en la vida no depèn del Q.I. de la persona, ni del seu nivell d’estudis, sinó que hi ha una intel·ligència que ens fa més savis per saber viure i afrontar els problemes i les preocupacions del dia a dia.
L’educació emocional cada cop més està present a les aules, a les accions formatives, i es posa èmfasi en l’educació i la pedagogia. Aquest tipus d’educació, més centrada en els sentiments, les actituds… pot influir en molts aspectes de la vida d’una persona, jove, adolescent, infant, nen, nena, adult, persona, etc.
Primerament, cal parlar d’emoció per introduir el tema de la part emocional de l’educació, i les paraules emoció o aquest concepte, prové del llatí emovere, que significa “posar en moviment”. Per tant, l’emoció porta a l’acció o reacció, davant una situació o esdeveniment. Les emocions, segons de quin tipus sigui, pot ocasionar una resposta o una altra, com diu l’autor Bisquerra (2000:61) que defineix l’emoció com“un estat complex de l’organisme caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta organitzada. Les emocions es generen habitualment com a resposta a un esdeveniment extern o intern”.
La consciència emocional i la regulació de les emocions són aspectes clau en l’educació emocional, on s’implica reconèixer i gestionar les emocions pròpies com la dels altres. Aquí entra la figura del professional de la pedagogia, a partir de diferents metodologies, basant-se en la personalització i tenint en compte les necessitats socials, econòmiques, educatives, entre d’altres que poden existir.
La figura del pedagog i pedagoga, com la del psicopedagog i psicopedagoga, té un paper molt important, és crucial en l’educació emocional, ja que la figura d’aquests professionals està dintre d’aquest àmbit. Pel fet que són experts en el procés d’ensenyament-aprenentatge, sent responsables d’implementar programes que fomenten el desenvolupament cognitiu i el desenvolupament emocional dels i les estudiants. Són guies, on poden fer assessorament als equips docents, professionals d’atenció educativa i als alumnes, de com integrar les emocions en el procés educatiu.
Hi ha molts beneficis per introduir a la pràctica pedagògica, l’educació emocional, alguns beneficis són: la promoció de les relacions interpersonals saludables, la millora de l’autoestima, capacitats per gestionar situacions de conflicte de manera constructiva i positiva, millora del rendiment acadèmic, millora de la concentració, gestió de l’ansietat i l’estrès, i prevenció de situacions emocionals adverses.
L’educació emocional prepara als estudiants en tots els àmbits, tant com l’acadèmic, com també millora les relacions entre la família, amics i amigues, i la relació amb el món com en el dia a dia de la persona. La vida quotidiana posa molts esdeveniments diferents, i una educació emocional permet identificar sentiments que poden alterar la nostra conducta i gestionar-los, contribuint al benestar integral de la persona.
Alguns suggeriments per als professionals de l’educació que eduquen o apliquen programes d’educació emocional, tant a infants, adolescents, joves, adults…:
- Expressar les emocions que s’experimenta, sense recriminacions i animar a fer-ho
- Legitimar les emocions, tenir en compte el llenguatge emocional de la paraula i del cos,
- Promoure estratègies que fomentin el benestar,
- Permetre que la persona s’equivoqui i no invalidar-la,
- Guiar l’establiment de relacions socials sanes,
- Facilitar la col·laboració amb altres persones i la participació en activitats.
Com a pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, professionals del món de l’educació i de la metodologia, hem de practicar i portar-ho a la pràctica amb altres persones, a partir de metodologies vivencials i participatives que previnguin una experiència personal i enriquidora, per tal de donar-li seguretat, confiança i autoestima a la persona.
Per poder arribar a una bona gestió de les emocions i dels sentiments en la nostra vida quotidiana, on està constantment amb procés de canvis, hem de ser capaces en primer lloc de posar nom a cada emoció i identificar-les i en segon lloc aplicar eines per gestionar-les o canalitzar-les de la millora manera possible, amb una finalitat positiva, de tranquil·litat i benestar integral.
· Buxarrais Estrada, M. R., & Martínez Martín, M. (2010). Educación en valores y educación emocional: propuestas para la acción pedagógica. Education in the Knowledge Society (EKS), 10(2), 320–335. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017352016.pdf
· Bisquerra, R. A., Pérez, N, E. (2014). Importància i necessitat de l’educació emocional a la infància i l’adolescència. https://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/rafel-i-nuria.pdf
· Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. DESSCLÉE. https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:eu:edd77868-f80e-422d-a7b8-52845ded8060
· Bisquerra, R. Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 2003, Vol. 21, n.º 1, págs. 7-43
· Cañadell, R. (2023). Què hi ha darrere l’educació emocional. El diari de l’educació. https://diarieducacio.cat/blog/2023/01/03/que-hi-ha-darrere-leducacio-emocional/
(**) Andrea Lorente Gueto, estudiant de Pedagogia a la Universitat de Barcelona. Estudiant en pràctiques acadèmiques a COPEC. Tutor Eloi Català
Data de publicació: 3/2/2025