INICI > Recerca i Comissions > GR Mediació
DIA DE LA MEDIACIÓ: "MEDIACIÓ ESCOLAR: EINA CLAU PER A LA CONVIVÈNCIA EDUCATIVA"

En el marc del DIA DE LA MEDIACIÓ, ahir dijous 16 de gener, es va celebrar el Webinar sobre Mediació Escolar, organitzat pel Grup de Recerca de Mediació del COPEC, que porta una llarga trajectòria en la investigació i promoció de la mediació des de la seva creació el 2005. La benvinguda va ser a cà rrec de Rosa RodrÃguez, secretà ria de la Junta de Govern, qui va donar inici a una jornada que va comptar amb la participació de més de 30 persones, entre pedagogs/gues, psicopedagogs/gues i estudiants del Grau de Pedagogia.
Aquest webinar tenia com a objectiu principal donar a conèixer la mediació escolar com una eina pedagògica clau per millorar la convivència i gestionar de manera efectiva els conflictes en l’entorn escolar. A més, es va posar un especial èmfasi en diferenciar l’ús de la mediació segons les diferents etapes educatives per garantir un clima respectuós i positiu en el procés formatiu dels infants i adolescents.
Objectius de la Mediació Escolar:
- Fomentar un clima escolar positiu i saludable: Un dels propòsits principals de la mediació és crear un entorn educatiu on prevalgui el benestar, la col·laboració i el respecte mutu entre tots els membres de la comunitat escolar.
- Promoure valors de convivència, respecte i cultura de pau: La mediació busca conscienciar a l’alumnat, equips docents i personal educatiu de la importà ncia de viure en harmonia i de resoldre els conflictes de manera pacÃfica, consolidant una cultura de pau dins i fora de l’escola.
- Prevenir i gestionar els conflictes de manera efectiva: La implementació de la mediació ajuda a anticipar i tractar els conflictes i evitar l’escalada del conflicte, proposant solucions constructives i participatives.
- Desenvolupar habilitats socials i emocionals: Mitjançant la mediació, els participants desenvolupen competències com l’empatia, la comunicació assertiva i la resolució de problemes, que són essencials per al creixement personal i acadèmic.
Beneficis de les Eines Restauratives en la Mediació:
Les tècniques restauratives contribueixen a reforçar els vincles entre els membres de la comunitat educativa, fomentant la comprensió mútua i la col·laboració. A més amb l’aplicació d’aquestes eines, es crea un espai més segur i pacÃfic, on la violència i els conflictes disminueixen notablement, promovent un ambient propici per a l’aprenentatge. La mediació ajuda els estudiants a gestionar les seves emocions de manera efectiva, aprenent a controlar les reaccions impulsives i a expressar els sentiments de forma adequada.
Els ponents, Joan Gamero, Maria Cortés i Mireia Duran, membres del Grup de Recerca de Mediació, van destacar que la mediació no només serveix per resoldre conflictes sinó que transforma la dinà mica del centre educatiu, creant una comunitat més cohesionada i preparada per afrontar els reptes quotidians, es destaca algunes de les seves aportacions:
JOAN GAMERO:
- Els conflictes no es poden prevenir, però si provenir, dotant a tothom d’eines per quan hagi conflicte es pugui abordar de forma raonada i pacifica
- El conflicte no es pot evitar, però si com l’encarem, el conflicte és una oportunitat per créixer
- El que som i com afrontem les situacions està en la nostra motxilla de valors, per tant quan més plena de recursos, millor.
- Amb les prà ctiques restauratives es fomenta la comunicació, el vincle, la convivència i posar-se en el lloc de l’altre.
- Pot haver dificultats per a implementar la mediació des duna mirada restaurativa a l’escola, com la resistència al canvi o la manca de capacitació
MARI CORTES:
- Per poder fer un procés de mediació, les parts han de voler participar voluntà riament
- Cal generar un entorn inclusiu, per a què tot l’alumnat se senti inclòs
- Establir la mediació en l’entorn escolar, és promoure la convivència, el respecte, la solidaritat i fomentar la cultura de la pau
- Les prà ctiques restauratives treuen el focus de les emocions. El cercle restauratiu ajuda ha millorar el clima de l’aula
- L’alumne aprèn a reconèixer i assumir les accions que han provocat un dany a un altra o al grup
- La mediació i la restauració és un procés a llarga termini, cal promoure la cultura de l’espera, de la reflexió, d’escoltar-se uns als altres
- En les prà ctiques restauratives s’accepta que hi ha hagut un dany a l’altra o al grup i la persona causant es compromet a esmenar aquest dany
- El conflicte hi és i cal saber afrontar-lo, sense conflicte no hi ha canvi no es modifiquen les estructures
- Aplicant les prà ctiques restauratives es treballa el conflicte i es propicia l’aprenentatge
- Per aplicar les prà ctiques restauratives, el Centre, ha de comptar amb l’entorn
Clou l’acte la nostra presidenta M. Victòria Gómez, que ha destacat la importà ncia de la tasca que porta a terme el Grup de Recerca de Mediació generant coneixement i reflexió, com s’ha pogut comprovar: "Els ponents han posat en valor la mediació escolar, com a eina transformadora i la necessitat d’integrar-la en el sistema educatiu de manera consistent i sostenible. els encoratjo a elaborar un decà leg/guia sobre les prà ctiques restauratives en l’entorn escolar per poder compartir-ho amb els equips docents"
_______________________________________
DIA DE LA MEDIACIÓ - MEDIACIÓ EDUCATIVA AMB EINES RESTAURATIVES
- Conèixer la utilitat de la mediació escolar – educativa, des d’una mirada pedagògica, en la millora de la convivència i la resolució de conflictes a l’entorn escolar.
- Diferenciar l’ús de la mediació en les diferents etapes educatives, per tal d’aconseguir un clima respectuós en el procés educatiu dels infants i adolescents.
- Fer una aposta per l’ús de la mediació, des d’una visió global d’utilització de recursos pedagògics complementaris a la mateixa, aprofitant les tècniques restauratives al món escolar.
- Joan Gamero: llicenciat en pedagogia, coordinador del Grup de Recerca de Mediació i Director pedagògic. Cap del Departament de Mediació a l’Escola L’Oreig de Pallejà .
- Maria Cortés: llicenciada en pedagogia i mestra, membre del Grup d’Investigació de Mediació. Tutora i coordinadora de cicle de l’Escola Andersen de Terrassa.
- Mireia Duran: llicenciada en psicopedagogia i educadora social, membre del Grup de Recerca de Mediació. Orientadora Educativa i COCOBE a l’Institut Montbui.
Lloc: TELEMÀTIC, PLATAFORMA ZOOM
Data/es: 16/01/2025 - 18h
Data de publicació: 17/1/2025