INICI > El COPEC > Comunicació > Rà dio
"ELS PEDAGOGS ALERTEN QUE L’EXCÉS DE REGALS POT TENIR EFECTES NEGATIUS EN ELS NENS", RÀDIO 4-J.PUIG
RÀDIO 4 - 24/12/2024
"ELS PEDAGOGS ALERTEN QUE L’EXCÉS DE REGALS POT TENIR EFECTES NEGATIUS EN ELS NENS"
Jordi Puig Voltas, Doctor en Pedagogia i membre del Consell Social del COPEC
Avui a L’Entrellat parlem de regals de Nadal i la sÃndrome del nen hiperregalat, amb Jordi Puig i Voltas (Dr. en Pedagogia i membre del Consell Social del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya).
SÃndrome del nen/a hiperregalat, què és això?
"La societat consumista fa comprar cada vegada més i fa que la nostre obsessió per comprar coses recaigui en els nens/es petits. Cada vegada per fer-los més contents, perquè fan demandes i les volem complir totes... seguim regalant i això no té aturador."
Quines conseqüències pot tenir donar aquesta llau de regals pels nens i nenes?
"El fet de que no hi ha fre, tots podem anar demanant i si es va complint és com anar complint somnis. El problema és que arriba un moment en que si tots els teus somnis es compleixen, perds l’essència d’anar construint el teu futur perquè penses que tot t’ho donaran. -Si aixà ens evitem una discussió, millor. Si evitem problemes a casa, millor- perquè amb un regal ho solucionem tot. És un problema realment"
A partir de quants regals podrÃem dir que ens estem passant?
"A mi no m’agrada posar número. El que m’agrada és tematitzar una mica els regals. Per exemple, hi ha d’haver regals que penso que són habituals, que s’han de fer. Per exemple llibres, jocs... són bons per regalar. El que passa és que hem d’analitzar de quina edat han de ser els llibres i els jocs. Però per exemple, no cal que només els hi regalem als nostres fills/es. Per què els nostres fills/es no proposen regals per nens o nenes que no poden tenir regals aquest nadal? Per què no fan alguna tasca solidà ria? El regal no només l’has de rebre, quan tu fas un regal també és bonic. Quan la persona l’està obrint, tu també et sents reconfortat."
"A mi el que m’agradaria és tematitzar els regals en funció a temes que podrien sortir a la famÃlia o coses que es puguin estar parlant tot l’any. No limitar-ho només a les vacances o les festes de nadal, que són unes festes molt boniques però ens estem passant una mica amb el tema del consumisme."
Els adults estem absorbits per la feina, obligacions, requeriments i, ara, en època de festes pot ser que estiguem intentant compensar l’absència amb regals?
"És possible, en molts casos és aixÃ. El fet de regalar coses pot substituir la figura dels progenitors o la famÃlia."
Que diu la teoria dels 4 regals?
"El que ens diu és posar regals que tenen a veure amb el projecte educatiu de la famÃlia. Que volem aconseguir amb aquells regals? No només hem de regalar perquè és una cosa bonica o perquè ha sortit a la televisió o perquè ho hem vist en un aparador. Hem de pensar en quins fills/es tenim o a quines persones li fem aquell regal i veure quin objectiu aconseguirem amb aquell regal. Regalar coses per regalar-les, al final, no ens serveix. Quan entra un regal, ha de sortir alguna cosa. No només hem d’anar acumulant objectes, pot haver una segona vida per joguines o altres coses que tenim a casa. Per tant, hem de pensar en el regal solidari, regalar coses que vinguin de llocs solidaris, regals familiars... coses que són molt senzilles però que ens ajuden a crear aquest vincle familiar. "
Com haurÃem de plantejar la norma per la famÃlia?
"A vegades és millor un regal conjunt que no 7-8 regals sense sentit ni connexió. Hem de fer pedagogia amb la famÃlia. Ha de quedar clar que els pares i mares són els que porten el cavall. A vegades cal dir no i imposar-se."
Com explicar als fills que enguany tindran 4 regals. Som a temps de capgirar aquesta situació?
"És complicat perquè això és un aprenentatge també. És molt difÃcil reduir de 12 a 4 però si que anar introduint petits canvis és positiu. Haurem de traduir la paraula -mà gica- per -prà ctica-."
Joguines bèl·liques, que hem de fer amb això?
"Malauradament, la nostre societat és bèl·lica. És un altre dels exemples que ens estem trobant a moltes botigues. Aquà es una conscienciació, de dir, l’educació de casa s’ha de treballar durant molt de temps. No només en la època de nadal. El concepte -bèl·lic- és un concepte que hem de treballar molt en tema de valors a llars. Des de les escoles es fa i s’intenta influir en aquest tema però la societat va a una altre velocitat"
ESCOLTA LA SEVA INTERVENCIÓ A RADIO 4 (26:45)
Data de publicació: 24/12/2024