INICI > El COPEC > Pedagogia Internacional
HEM PARLAT DE METODOLOGIES DECOLONIALS PER CREAR ESPAIS INTERCULTURALS
Seminari Internacional: Metodologies Decolonials per a la Creació d’Espais Interculturals
Aquest seminari internacional, celebrat avui 10 de desembre del 2024, ha estat un punt de trobada enriquidor per a pedagogs/gues, psicopedagogs/gues i professionals de l’educació interessats en aprofundir en les metodologies decolonials i la seva aplicació en la construcció d’espais interculturals.
L’obertura de l’esdeveniment ha estat a cà rrec de la Dra. M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC, qui ha destacat la importà ncia de treballar per una pedagogia inclusiva i respectuosa amb la diversitat cultural "Conèixer i compartir metodologies amb col·legues de l’altra banda de l’oceà , ens aporta als professionals de la pedagogia noves formes d’abordar la intercultularitat i els relats de vida, tan importants per la convivència i la pau"
La sessió ha estat moderada per la Dra. M. Concepció Torres, presidenta de la Comissió de Deontologia del COPEC, qui ha presentat al ponent principal, el Dr. Alfonso RÃos, doctor en Educació per la Universitat Catòlica de Manizales (Colòmbia): "Avui tenim el privilegi d’escoltar la tesi del Dr. Alfonso Rios, de la Universitat de Manizalez (Colombia), sobre la història que ens escriuen i la història real que cadascú viu, fruit de les seves vivències, cultura i entorn"
El Dr. RÃos ha centrat la seva intervenció en el concepte de la minga –treball col·laboratiu– com a eina per promoure la interculturalitat en espais d’aprenentatge compartit. Ha aprofundit en la idea de la juntanza, un procés que prioritza la connexió i l’enteniment mutu entre cultures diverses. A més, ha destacat la importà ncia de l’oralitat com a vehicle essencial per activar la comprensió i el respecte per les identitats diverses. Inspirant-se en pensadors com Fornet-Betancurt, Boaventura de Sousa Santos, Arturo Escobar i Catherine Walsh, el Dr. RÃos ha convidat els assistents a reflexionar sobre la necessitat de desmuntar les imposicions culturals i d’aprendre a teixir ponts interculturals que permetin una convivència harmònica i respectuosa.
Destaquem de la seva intervenció:
- La oralitat i la fonètica ens connecten amb la història
- La Pedagogia de-colonial, és una forma d’entendre el nostre lloc en el mon
- La Història en explica una part de la humanitat, ens falta l’altra part
- No és la història la que ens expliquen, sinó la que vivim
- Transitem pel cosmos, passem del Mitos al Logos: El Mite es l’explicació i el Olos és la resolució
- Som i existim perquè som ment i cos i vivim amb els altres
- L’escoltar-nos mútuament permet construir conjuntament
La cloenda del seminari ha permès recollir les reflexions i inquietuds dels participants, subratllant la necessitat d’adoptar una visió no lineal del temps i de posar la natura al centre del respecte i la cura en la nostra convivència.
Aquest esdeveniment, organitzat a través de l’Aula Virtual de Pedagogia del COPEC, ha estat un pas important en el camà cap a una educació intercultural i decolonial, posant de manifest la força del treball conjunt per a la creació d’espais compartits.
Data de publicació: 10/12/2024