INICI > Generació coneixement > Edicions COPEC
PRESENTAT EL LLIBRE "ALTES CAPACITATS I TRASTORNS: LA DOBLE EXCEPCIONALITAT"
Per adquirir el llibre feu un mail a copec.administració@pedagogs.cat el podem enviar per correo postal o el podeu venir a buscar a secretaria de Barcelona
Benvingut a tothom, gràcies per estar aquí i compartir plegats aquest moment.
Voldria començar destacant que el GRUP DE RECERCA D’ALTES CAPACITATS ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (GRAC), creat a 2006, te una llarga trajectòria de debat, reflexió i investigació al voltant de les les Altes Capacitats, on on els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues qui hi participen, estan molt implicats i compromesos amb les Altes Capacitats, tal i com ho demostra el present estudi que el COPEC ha publicat, i que avui estem presentant.
Un estudi amb el que durant 4 anys, les col·legiades Mónica Fernandez, Natalia Lujan, Anna Vinyoles i el col·legiat Rafael Gonzalez, han estat treballant, dedicant temps i esforç personal, amb màxima implicació, per arribar a elaborar un estudi rigorós i imprescindible sobre les ALTES CAPACITATS I TRASTORNS: LA DOBLE EXCEPCIONALITAT.
Avui per la presentació d’aquest treball, ens acompanyen 2 dels 4 membres d’autoria.
- Sra. Mónica Fernández Díaz. Coordinadora del GRAC, Llicenciada en Psicopedagogia per la UB. Experta Universitària en Diagnòstic i Educació d’Alumnes amb Altes Capacitats (UNED). Orientadora educativa de l’Institut Públic Castellet. Formadora de professors/es sobre altes capacitats al Departament d’Educació. Acreditada en “Avaluació d’Altes Capacitats i Intervenció Educativa” pel COPEC.
- Sra. Anna M. Vinyoles Insa. Membre del GRAC. Graduada en Pedagogia per la UNED-, Llicenciada e Ciències de la Informació-UAB-, MBA- IESE-. Experta e Ocupació. Formació musical-Conservatori de Barcelona- i e pedagogia musical -Willems, Dalcroze- mestre de dansa catalana. Formadora d’adults i direcció de projectes, PMI, mentoring i tutories i coach en entorns col·laboratius d’aprenentatge.
Voldria destacar de l’obra que avui presentem:
- Que les altes capacitats i la doble excepcionalitat són conceptes claus sobre els quals reflexionen les autores i autor.
- Quan la doble excepcionalitat presenta es infants, adolescents que tenen les característiques pròpies de les altes capacitats i les d’un trastorn específic, es produeix una interacció que dificulta la identificació de les altes capacitats i, per tant, la seva conseqüent atenció educativa.
- L’interès d’aquest treball resideix n l’estudi, de la combinació entre diferents trastorns i altes capacitats, i d’aquí la doble excepcionalitat. En aquest sentit, s detalla, el procés de valoració del diagnòstic de cada trastorn, així com la intervenció i resposta educativa que cal donar. Així com l’orientació les famílies als propis infants i adolescents.
- Destacar que les autores autor que signen aquesta obra, acumulen moltes hores d’expertesa e l’àmbit, per tant, és n publicació que surt de la praxi arriba a teoria per facilitar-nos la comprensió d’aquests conceptes.
- Dels falsos mites també dedica temps per reflexionar desmentir-ne qüestions. Es parla de les dificultats d’aprenentatge o dels trastorns que solen patir. També dels símptomes més freqüents de la inestabilitat emocional i/o el fracàs escolar existent.
Per finalitzar la presentació comentar-vos, a partir del diàleg amb les coautores Mónica Fernández i Anna Vinyoles, alguns punts claus:
Fer visible les Altes capacitats: repte difícil però gràcies a la recerca i la difusió, permet ajudar identificar i respondre les necessitats educatives.
Eixos importants
- Centrar l’atenció en el talent.
- Entorns flexibles, respectar els ritmes i treball cooperatiu com a mètodes inclusiu.
- Potenciar el sentiment de pertinença i l’autoestima dels infants i adolescents amb Altes capacitats i doble excepcionalitat.
- El pedagog/a i psicopedagog/a, com a figura clau: Ajudar la persona reconèixer els seu punts febles i acompanyar-la per afavorir estratègies pel futur.
- Formació dels professionals de l’educació com a base per respondre amb qualitat als reptes que planteja les AC i la Doble Excepcionalitat.
- El professional de la pedagogia com a eix vertebrador de l’Atenció a la diversitat en totes les etapes del Sistema Educatiu.
Repte professional: Entendre i actuar amb igualtat amb les altes capacitats i la resta de diversitat.
Nou Objectiu del GRAC: Estudi del % d’alumnes diagnosticats en Altes Capacitats en el sistema educatiu, per seguir donant resposta l’alumnat de AACC, NESE i NEE.
Lema: Afavorir el talent per les oportunitats de futur.
Paraules clau: visualitzar, comprendre, acompanyar, creença, formació, benestar emocional.
Per concloure destacar de les coautores:
- Mónica Fernández: "Els alumnes amb Altes Capacitats o amb qualsevol altra hàndicap no son alumnes amb problemes, son infants i adolescents que estan aprenent i desenvolupant-se i cal posar els mitjans per a què ho puguis fer d’acord amb les seves necessitats. I el pedagog/a i psicopedagog/a ha de liderar aquest procés des de l’atenció a la diversitat, que hauria de poder fer-ho des de l’etapa d’Infantil fins a Secundària i més enllà, perquè la detecció primerenca és clau".
- Anna Vinyoles "És clau informar a les famílies sobre què s’està fent a l’escola per ajudar al seu fill/filla amb Altes Capacitats, perquè puguem comprendre el procés i ajudar en les diferents fases que anirà passant. Cal empoderar als alumnes amb Altes Capacitats durant l’etapa escolar, per arribar a l’etapa adulta amb autocontrol i autoconeixement per a seguir desenvolupant-se al llarg de la vida"
Un Estudi que estem segur esdevindrà un referent per als professionals de l’educació i del que s’ha fet una edició limitada de 250 exemplars que es pot adquirir per 15€, import destinat a cobrir els costos d’edició, fent un mail a copec.administracio@pedagogs.cat, i s’enviarà per correu postal.
COPEC, on el talent de la Pedagogia, SUMA!
M. Teresa GámezVocal de Pedagogia i EscolaBarcelona 14 de desembre de 2024___________________________________
Data de publicació: 14/12/2024