Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com LA GESTIÓ DE PERSONES EN LES ORGANITZACIONS: UNA MANERA DE CAPTAR I MANTENIR EL TALENT | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

LA GESTIÓ DE PERSONES EN LES ORGANITZACIONS: UNA MANERA DE CAPTAR I MANTENIR EL TALENT

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > LA GESTIÓ DE PERSONES EN LES ORGANITZACIONS: UNA MANERA DE CAPTAR I MANTENIR EL TALENT
Àngels Roger Tomàs (1)
Col·legiada, 2251
Barcelona, 11 de juliol de 2024

Aquest article té com objectiu parlar de la importància de cuidar les persones que treballen en qualsevol organització sigui pública o privada, des d’una visió pedagògica, posant el focus en les persones en tant que son el seu motor de desenvolupament.


La gestió de les persones passa per un atracció i retenció del talent, que els/les que gestionem equips, volem treure la millor versió de totes elles durant el temps que donen i reben el que han pensat. La gestió d’expectatives és clau per  mantenir una relació laboral sana i eficient. 

Aquest objectiu no es fàcil donat que hi ha un munt de factors que intervenen, com ara el moment vital, les generacions x, y , z, situacions  empresarials, els diferents rols que cohabiten en un equip i els motors de cadascú a l’hora de tirar endavant els projectes. 

Després de més de 25 anys vinculada amb el món dels Recursos Humans, com a pedagoga, he aprés que cada persona té una motivació que va canviant depenent de les variables i situacions personals. Per això el repte de trobar el lloc per a cada persona en el moment adequat no es gens fàcil, però si possible. 

A la xerrada que vam mantenir al passar 17 d’abril a la COELL de Lleida, tots coincidíem que la feina segura per tota la vida ha passat a la història, que les noves generacions volen treballar per projectes, donen valor a la flexibilitat, al sentir-se valorats, a trobar un equilibri entre la vida personal i professional. 

A les entrevistes de selecció, a més de defensar i explicar la seva trajectòria professional, volen saber vacances, salaris, flexibilitat horària, acompanyament, autonomia, plans d’igualtat, projectes de responsabilitat social, sostenibilitat. Preguntes moltes vegades tabú fa 20 anys. 

Al llarg de la vida professional en una organització, independentment de la durada, hi ha 2 moments molt importants, la incorporació al nou projecte i la sortida de l’organització. Moments que cal cuidar: l’acolliment i l’acomiadament.

En relació a l’entrada a l’organització, defenso la necessitat de fer un pla d’acollida que tingui en compte els següents punts; 

  • Introducció: Benvinguda, història de l’organització, visió, missió i valors, 0rganigrames 
  • Treballar a l’empresa: Normatives, horaris, calendaris laborals, procediment disciplinaris​, codi ètic, pla d’igualtat​, salut i seguretat​, Sistemes informàtics​ 
  • Presentació: presencial o virtual, comunicació via correu electrònic 
  • Formació: itinerari formatiu,  descripció del seu lloc de treball
  • Seguiment o Avaluació: Després de  6 mesos, és cabdal fer un seguiment  
  • Regal de benvinguda  

I l’acomiadament que pot ser voluntari o involuntari per jubilació, per finalització de projecte, per desavinences amb els caps, per valors incompatibles, per la venda o la compra de companyies. La manera com es fa és important, no només per la persona que s’acomiada, sinó per a les persones que romandran a l’empresa, que observen el tracte. 

Cuidar les formes no costa més diners, només cal invertir temps, pensar en com és la persona, que el pot ajudar, quin missatge és l’apropiat, en cas que es faci un homenatge personalitzar-lo al màxim. Cal una dosi d’empatia important. 

En definitiva la comunicació ens permet liderar moltes situacions complicades, la comunicació no ho soluciona tot, ara bé si no es comuniquem, segur que no ens entenem. El llenguatge pot predisposar una actitud positiva o negativa. Depenent com diem un bon dia, transmetem optimisme o negativitat. 

A l’hora de donar una mala noticia, cal pensar quin impacte volem causar a l’altre, una estratègia que ens pot ajudar es la utilització d’un llenguatge objectiu, un llenguatge descriptiu que entra pels nostres sentits. El llenguatge subjectiu interpretatiu, preceptiu i pot ser esbiaixat. Per això s’aconsella l’ús del llenguatge objectiu.  

Un dels factors que el joves valoren es el sentir-se escoltats, que poden dir la seva, que es senten valorats, hi ha dues tècniques que poden ajudar a posar sobre la taula la millora continua: 

  • L’assertivitat i les seves tècniques 
  • El feedback constructiu per millorar 

L’ambient de treball, clima laboral, les relacions interpersonals és un factor que pot donar molta satisfacció o insatisfacció. 

Les noves generacions no buscant una feina per tota la vida, i de fet crec que és un valor afegit al voler formar part d’un projecte al 100%, amb tota la intensitat que es requereix i un cop finalitza cap un altre repte. Això ajuda a les organitzacions  a estar pendents de la innovació, de ser atractives per a les noves generacions, a avançar. 

La digitalització forma part de ser una empresa atractiva, les noves generacions valoren la immediatesa, la claredat, el poder decidir quan i com. Per això el teletreball es una modalitat valorada. Per contra cal promoure activitats de treball en equip, voluntariats, plans de sostenibilitat etc. 

En resum crec que per atraure el talent les organitzacions han de canviar la metodologia per a garantir la permanència dels candidats i candidates seleccionats, cal buscar la millor opció. Un cop s’incorporà la persona cal fer-li un bon pla d’acollida. I quan finalitza la relació laboral cal pensar en el com es fa l’acomiadament i quin impacte produirà a la persona i a la resta dels empleats i empleades. 


______________________________________________________

(1) Àngels Roger Tomàs, Llicenciada en Filosofia i Lletres, Filosofia i Ciències de l’Educació, Pedagoga y directora de Recursos Humans https://www.pedagogs.cat/reg/ca/5495


Data de publicació: 11/7/2024