INICI > El COPEC > Pedagogia Internacional
PEDAGOGIA INTERNACIONAL: ACOSTANT-NOS A L’EDUCACIÓ RURAL EN MANIZALES (COLOMBIA)
El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya en la seva política d’acostar-se a la pedagogia internacional, ha acollit la doctoranda CAROLINA GÓMEZ VALENCIA, que ha presentat la seva investigació de la tesi doctoral on analitza les polítiques educatives a Colòmbia vinculades als contextos en escola rural i urbana, amb la conferència: «Teixint territoris des de la diversitat sota la mirada de les trajectòries conversacionals del mestre»
La presidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia, Dra. M. Victòria Gómez, inaugura la sessió posant de manifest que
“aquesta conferència internacional forma part de les accions del COPEC d’eixamplar fronteres de la Pedagogia, coneixent altres realitats educatives d’arreu del món, l’any passat vam tenir l’oportunitat de conèixer sobre el terreny l’escola rural de Xaouen al Marroc i avui tindrem l’oportunitat de saber més sobre l’escola rural de Manizalez, Colòmbia”
La Dra. M. Concepció Torres, professora de la URV i presidenta de la Comissió de Deontologia del COÈC, s’ha encarregat de presentar la Conferenciant, a la que està acompanyant en el seu procés de passantia a la URV:
Carolina Gómez Valencia és Doctoranda per la Universidad Católica de Manizales i actualment està realitzant una estada a la Universitat Rovira i Virgili en Tarragona. La seva formació és Normalista Superior en Educació Artística per la “Escuela Normal Superior de Caldas”, Licenciada en Tecnologia i Informàtica per la U. Catòlica de Manizales, Magister en Educación i actualment té una excedència de l’Escola Normal per realitzar una Comissió de Servei pel Ministeri d’Educació de Colòmbia per implementar el programa Programa de Tutorías para el Aprendizaje y la Formación Integral (PTAFI 0.3) a diverses escoles rurals.”
La Dra. Torres, dona pas a la Conferència indicant que
“Les trajectòries conversionals del mestre són fonamentals per comprendre i abordar la diversitat a l’aula, és cabdal analitzar les tensions i convergències entre les polítiques educatives i el context real de l’educació. És en aquest marc que la nostra conferenciant aborda la seva tesi doctoral que, amb rigor científic ens apropa a les polítiques educatives de Colòmbia i el seu impacte en l’escola rural”
Carolina Gómez Valencia, comença la seva ponència amb un repàs històric sobre l’evolució de les polítiques educatives. Fa un recorregut per formació dels Mestres i, en especial, per la realitat de l’escola rural a Colòmbia amb les necessitats que hi ha en cada context i com de necessàries són unes bones polítiques per l’equitat educativa.
Contextualitza i centra la seva investigació l’Escola Rural San Peregrino, on queda palès el gran desafiament que representa per a Manizales l’escola rural, presentant un vídeo il·lustratiu de les dificultats dels alumnes per arribar l’escola:
D’altra banda l’”Escuela Normal Superior de Caldas” de formació de Mestres, destacant la formació específica que realitzen els Mestres a la Normal de Caldas “Neuronas Activas Aulas Felices” vinculat a la neurociència i activat per les professores: Alba Rocío Arias M. Com a coordinadora; Alejandra Hernández C. Y Carolina Gómez V. PER SABER MÉS >>>
De la seva intervenció destaquen:
· Parlar de qualitat educativa és parlar del Currículum, del que és apte i del que no ho és, i això és quelcom subjectiu, es pot interpretar de diferent forma.
· Existeixen tensions entre les polítiques educatives i la realitat del context i del Centre, especialment en l’àmbit rural.
· Les polítiques educatives surten d’un despatx i una cosa és pensar-les sobre paper i una altra el que passa a la pràctica.
· Els canvis educatius van molt ràpids i no permet avaluar-los.
· El mestre/a sempre donarà la seva essència, dins l’aula ho donarà tot des del seu ser i estar. Això és el que ha de mesurar la qualitat educativa.
· L’objectiu es donar veu als mestres i als directors de centres a l’hora de formular les polítiques educatives.
· En l’àmbit rural, l’educació és precària i els recursos no hi arriben, aquest es un gran desafiament per a Manizales
· No es fàcil pels alumnes arribar a l’escola rural, alguns han de caminar 2 hores i els mes afortunats van en la caixa d’una camioneta.
Carolina Gómez Valencia, conclou agraint a la URV, especialment a M. Concepció Torres per l’acollida i acompanyament, i a M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC per l’oportunitat de compartir la investigació de la seva tesis.
“m’emporto una maleta plena de propostes que d’alguna manera podem convertir en aprenentatges, pedagogia i convivència per assolis escoles equitatives a les dues bandes de l’oceà”
M. Concepció Torres, tanca la conferència fent èmfasi que:
“Carolina nos ha dado pistes para reflexionar en todos los sistemes educatives, cal avançar i millorar cap a l’equitat educativa tant a l’escola rural com en la urbana. Serà interessant que ens pugui compartir el projecte de formació de mestres que s’està duent a terme en l’Escola Normal de Caldas, per a conèixer més sobre aquestes pedagogies internacionals”
La presidenta del COPEC clou l’acte felicitant a la professora Carolina per la seva investigació i els resultats i agraeix que hagi compartit amb els pedagogs/gues catalans la seva recerca i el seu coneixement, destacant que:
“Tots i cadascú de nosaltres, siguem d’on siguem, tenim que treballar per la millora de l’educació. Aquí també tenim lleis educatives que no s’acaben d’avaluar mai. I tal com vostè comentava l’avaluació cal centrar-la en la promoció de la motivació d’alumnes i la dels mestres, caldria apostar per la pràctica reflexiva i per la creació de comunitats d’aprenentatge entre els col·legues.”
- 1r moment: presentació dels tres contextos educatius on s’està desenvolupant la proposta investigativa.
- 2n moment: socialització de la proposta investigativa entorn de: "Teixint territoris des de la diversitat sota la mirada de les trajectòries conversacionals del mestre"
- 3r moment: Cercle conversacional per grups de treball entorn de les trajectòries, tensions i convergències entre les polítiques i el context educatiu.
Lloc: Plataforma Zoom, Plataforma Zoom
Data/es: 20 de juny de 2024
Activitat: Oberta
Data de publicació: 20/6/2024