INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
"APRENDRE A LLEGIR I ESCRIURE RÀPID NO GARANTEIX L’ÈXIT ESCOLAR", TERESA GÀMEZ
ARA CRIATURES - 23/01/2024
M. Teresa Gàmez, pedagoga i vocal de Pedagogia i Escola del COPEC.
"A vegades, de manera inconscient, tenim tendència a fixar-nos en allò que els fills dels altres creiem que fan bé o millor que els nostres. Altres vegades, hi projectem les pròpies frustracions o expectatives."
"El nostre paper ha de ser d’acompanyament sense exigència. Facilitar i crear ambients on, de manera natural, es vagi practicant aquest aprenentatge instrumental sense mirar els altres i centrant-nos en els nostres fills, seguint les recomanacions dels mestres i pedagogs/gues."
"És important prioritzar el benestar emocional dels nostres fills, valorar en positiu tots els aprenentatges que van adquirint i evitar fixar-nos, només, en l’adquisició de la lectoescriptura."
"Cal eliminar del nostre pensament la idea o creença que si no ho fa tot bé a la primera, no està aprenent o no és intel·ligent. En aquest sentit és el contrari: per tenir una bona adquisició de l’aprenentatge, cal respectar-ne i seguir-ne el procés. Hem de deixar que siguin capaços de comprendre, repetir o entrenar per consolidar el que estan aprenent."
"Participar en grups interactius amb mestres i famílies promoguts pel mateix centre pot ajudar a reduir la competitivitat entre iguals i adults. Si no ho fem, què passa? L’únic que aconseguirem són infants frustrats, insegurs i amb l’autoconcepte baix."
"No hi ha un dia marcat al calendari amb una ics vermella en què la canalla aprèn a llegir i escriure: L’edat com a tal dependrà de la maduració neurològica de cada infant. Segons això, uns aprenen a llegir abans i altres, després. Hi ha barems estandarditzats que indiquen que entre els set i els vuit anys han d’haver adquirit una lectura automatitzada. Però no sempre és així".
"Tenint en compte que per llegir i escriure es necessita una instrucció adequada en la qual l’infant ha d’estar preparat madurativament, és important que tingui consolidades les primeres etapes per passar a les següents. Quan no és així, es frustren o rebutgen la instrucció."
"A més, no són tot flors i violes: en alguns casos, pot haver-hi dificultats d’aprenentatge que n’alenteixen l’adquisició o el rebuig. En aquest cas, quan es detecta un any de retard segons curs i edat (a partir de tercer), es recomana esbrinar per què passa i intervenir-hi."
"Cal ser conscients que cada context és diferent, acollir de manera positiva la diversitat que pugui haver-hi participant de manera activa en les activitats de l’escola i creure en l’ideari pedagògic i projecte del centre. És recomanable estar informats i conèixer la metodologia que empra per seguir practicant a casa, i seguir els consells, pautes o recomanacions que ens pugui donar el tutor/a del nostre fill/a".
LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A AQUÍ
Data de publicació: 24/1/2024