INICI > El COPEC > Comunicació > Rà dio
"ELS RESULTATS PISA A CATALUNYA", JOAN GAMERO - RÀDIO ARENYS DE MAR
RÀDIO ARENYS DE MAR - 19/12/2023
"ELS RESULTATS PISA A CATALUNYA"
Participa Joan Gamero, pedagog i membre de la Comissió de Pedagogia i Escola del COPEC.
Us esperà veu una davallada a nivell educatiu de l’alumnat de Catalunya?
"Quan es parlen d’aquestes dades que són objectives, cal tenir en compte que portem un històric, una evolució social, un canvi de costums, models familiars que no estem acostumats a nivell escolar... El que hem de fer és assentar-nos, comprendre la situació i acceptar que des de l’escola, evidentment, no es podrà fer tot. Educar no competeix a tota la societat i a partir d’aquà hem d’agafar models."
"A nivell tecnològic ens han anat entrant una sèrie d’inputs molt atractius que s’han desbordat i ara en tenim les conseqüències, a banda que també s’ha de tenir en compte que venim d’una pandèmia. També és cert que el Departament va en la lÃnia d’escola inclusiva i de no segregació de la qual hi estic totalment d’acord, però a vegades això va en disfunció dels recursos. Per poder fer tot això necessitem aquests recursos, si tenim quantitat la qualitat baixa, perquè no podem atendre el 100%."
Com es podrien millorar aquests resultats?
"S’hauria de revisar el tema de tecnologia i pantalles. Ara es treballa per competències i és un molt bon sistema, ja que s’està preparant al futur ciutadà perquè sigui eficient i es pugui defensar. Com les treballem aquestes competències? Realment els professors i professores estem preparats i preparades? Les competències no són fà cils d’avaluar."
"La cultura de l’esforç s’ha perdut, i aquesta cultura venia de la societat, no de l’escola. Tenim alumnes que a la mÃnima s’enfonsen i no són tolerants, ja que els lÃmits i parà metres d’on han anat creixent no corresponen amb el que es trobaran després."
"Els resultats PISA no tracten d’un sol input, sinó que com a societat n’haurÃem de fer una reflexió. Les escoles haurien de ser autònomes i gaudir de l’autonomia de centre. Hi ha realitats diferents, i per això tenim dificultats. L’escola és tan diversa que hem de fer una anà lisi acurada, no ens podem quedar a mig camà i no podem oblidar el gruix d’alumnat que tenim que són els que passen la prova PISA."
"Una altra eina que tenim les escoles són les proves objectives de competències bà siques a 6è de primà ria i 4t d’ESO. Aquestes proves no són públiques i penso que les famÃlies haurien de tenir el dret de conèixer en quin punt està l’escola dels seus fills i filles. Si hi ha escoles amb mals resultats en aquestes proves, independentment de la metodologia que utilitzin, s’ha de fer un procés de reflexió i implementació de millora, no ens podem quedar parats i tot això va sumant."
"El model educatiu de Portugal és eficient perquè lliga amb l’educació 360 i les extraescolars estan incloses en el procés educatiu de manera gratuïta."
"Tot es pot millorar i penso que a nivell pedagògic la clau està a donar autonomia als centres, que són els que es topen amb la realitat i coneixen les eines que s’han d’utilitzar."
"És molt important la formació del professorat, ens han llençat al mig de la selva sense cap eina en sortir-ne. A Portugal, una part de la formació que es fa als docents al llarg de l’any, és d’actualització de les eines docents per no quedar-se endarrerits. Una altra part important és la comunicació i relació, ja que els alumnes són miralls i aprenen per imitació. Si un professor és empà tic, els alumnes seran empà tics. No es tracta de ser professor, es tracta de ser acompanyant de l’alumnat i de les famÃlies."
"El treball en xarxa és molt important i penso que l’educació és com un pèndol; hem passat d’una disciplina total i d’un sistema rÃgid a l’altre extrem que està bé, però no ens hem parat a analitzar el que és bo i el que no és tan bo. No pot ser que amb els recursos que tenim a Catalunya, amb la història pedagògica que tenim, estiguem a la cua dels resultats. No hem de buscar culpes, sinó realitats i solucions."
ESCOLTA-HO A RADIO ARENYS DE MAR
Data de publicació: 21/12/2023