PÒDCAST "EL NADAL ÉS UNA MENTIDA ALS FILLS/ES?", JORDI PUIG - ARA CRIATURES
ARA CRIATURES - 15/12/2023
PODCAST "EL NADAL ÉS UNA MENTIDA ALS FILLS/ES?"
Jordi Puig , Doctor en Pedagogia i membre del Consell Social del COPEC.
Avui, primer de tot, un avÃs si tens els fills a prop quan ens escoltis, perquè parlem de Nadal. Parlem de mà gia. I hi haurà espòilers per als més petits. Dit això: mentir està malament, però ¿el que fem per Nadal amb els més petits és mentir? Us vau sentir enganyats de petits? I quan arriba el gran dia que els fills fan la pregunta als pares, com s’hi ha de respondre? Amb sinceritat? S’ha d’intentar guanyar temps?
Avui al Ho faig com puc en parlem amb el doctor en pedagogia i membre del Consell Social del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya Jordi Puig. Carla Turró, Elisabet Escriche i Lara Bonilla
És un debat incòmode, hem de seguir encobrint la realitat?
"Recordo que alguna vegada s’havia plantejat o no als infants en aquest tema. Es pot analitzar, ja que tothom és lliure de pensar el que vulgui i si s’ha de dir o no. També haurÃem d’analitzar què comportaria dir-ho."
Què significa per als nens el Nadal i tot el que va associat?
"No és el mateix el Nadal del 2023 que el Nadal del 1975. Tot s’ha mercantilitzat molt i això porta a una racionalització del fet mà gic que era o és Nadal. A vegades estem trivialitzant molt tot el que són aquestes tradicions, i les estem convertint en un producte de consum i la carta els reis, que era tot un procediment amb una manera de fer, l’estem convertint en una llista interminable de joguines, desitjos i fins i tot de capricis. Això hem de veure com ho gestionem."
Què signifiquen aquestes tradicions que nosaltres diem "mà giques"?
"Hi ha un tema molt important que és el tema de la ritualització, hi ha una sèrie de rituals que fem al llarg de l’any que poden ser pagans o religiosos i que entomem d’una manera o d’una altra. Aquests rituals en porten a un concepte de mà gia i fantasia, que abans ens venia pels contes i ara ens ve pels mitjans de comunicació. Estem en un món on la fantasia forma part de la nostra vida, i cada vegada ho serà més."
I tot això és mentir als nens i nenes?
"Literalment el que estem fent és fantasiar, però no oblidem que la fantasia forma part de la nostra educació. Els nens i nenes hi ha un moment que menteixen perquè saben que s’han saltat una norma o una regla i saben que això pot portar una conseqüència i hem d’educar el que vol dir mentir. Ens hem de preguntar per què no els diem la veritat en aquest cas dels Reis o en altres casos, quan els cau un dent els diem que vindrà un ratolinet i els posarà una cosa sota el coixà . Ho fem perquè dins del que és l’educació hi ha conceptes simbòlics i mà gics que ens porten a un altre món."
"Aquest món de fantasia a vegades és bo no perdre’l perquè també ens fa crear la nostra il·lusió i la nostra consciència de persones que podem inventar, ser creatius... i poder tenir aquesta capacitat d’anar més enllà del que és la realitat dura i pura de cada dia."
Quan s’ha de deixar de sostenir aquesta mentida?
"Això ha de ser una cosa natural, e n una certa edat tens molts preguntes que se’t generen perquè en aquell moment comences a tenir consciència de la teva identitat com a persona i necessites que algú te les respongui. Com a pares/mares, hem de veure com és el nostre fill/a, com interpreta les nostres paraules i arriba un moment que no cal sostenir-ho en el temps."
Els infants poden preguntar coses com "com entren a casa sinó tenen clau", i això fa que haguem de dir més mentides
"Crec que ho hem fet més complex el que és, els pares com a educadors saben com és el fill/filla com interpreten el que se’ls diu... i arriba un moment que no cal sostenir la fantasia en el temps, tampoc cal sostenir altres coses en el temps com la mort, o com crear consciència social envers altres infants que no poden tenir joguines... Hi ha moltes maneres d’afrontar temes com regals, joguines, necessitats, capricis... i tot forma part de l’educació de l’infant."
Hi ha nens/nenes que se sentin enganyats quan ho sà piguen?
Potser ser, perquè la forma d’abordar-ho és molt à mplia . Potser que com a infant s’hagi sentit malament al saber-ho, també pot passar que no li agradi el Nadal. Potser que no s’hagi educat al infant en com afrontar les situacions adverses. Hem de saber trobar l’equilibri."
Què en penses del joc simbòlic per afrontar aquest tema?
"El joc simbòlic permet seguir mantenint la il·lusió i la fantasia, i donar un sentit al que estiguem fent al voltant del Nadal i dels Reis, sense negar que hi ha una realitat. Els pares i mares poden posar en marxa estratègies educatives a través del joc simbòlic i anar transformant la mà gia per adaptar-la a l’edat del fill o filla."
Data de publicació: 19/12/2023