INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
"DE CAPDAVANTERS A LA CUA", M. VICTÒRIA GÓMEZ - EL DIARI DE L’EDUCACIÓ
DIARI DE L’EDUCACIÓ - 13/12/2023
M. Victòria Gómez, Doctora en Pedagogia i Presidenta del COPEC
"És fàcil trobar causes a tot això com fan els diferents tertulians que aquests dies es manifesten en les tertúlies, però sorprenentment no són la gran majoria d’altres disciplines, sociòlegs, politòlegs, psicòlegs… Avui, per primera vegada, he sentit una docent, però cap pedagog/a, professional que per la seva formació té la missió de dissenyar, planificar, avaluar i investigar per tal d’innovar i gestionar el procés d’ensenyament-aprenentatge."
"S’ha deixat la innovació en mans de grups que han anat fent propostes noves, això sí, però tal vegada sense rigor ni base pedagògica, però calia innovar. Els docents han estat formats per aquesta innovació? Pensament crític, noves metodologies, projectes, tecnologia, bases d’orientació, model competencial, avaluació continuada i competencial. Però després vas a les escoles, a les diferents aules amb tota la seva riquesa i complexitat i te n’adones que o bé no es fa avaluació de cap tipus ni continuada ni formativa, sinó que es fa una espècie de qüestionari per veure la satisfacció de l’alumnat i no el seu aprenentatge, o bé s’ha entès l’avaluació continuada com un seguit d’exàmens per tenir cada cop més notes, però sense feed-back, sense seguiment, sense suport, perquè darrere una cosa en ve l’altra i no podem perdre el temps. L’important és fer!"
"També cal preguntar-nos per aquells alumnes que tenen ganes d’aprendre i no poden perquè certs companys no ho permeten, estan mal vistos i s’han de fer invisibles. Ens hem preguntat com se senten aquestes alumnes que dia a dia es frustren i callen, i dissimulen que volen aprendre? Són moltes hores al dia, moltes setmanes al mes i molts mesos a l’any per aguantar. Què fem amb ells? Qui pensa en ells? No són vulnerables, no són NEAE ni NEE. Són alumnes que volen aprendre i que tenen curiositat i volen tenir amics i volen gaudir de l’escola. Una cosa és clara, la satisfacció s’aconsegueix amb l’esforç per fer les coses ben fetes, en superar reptes cada cop més difícils però no en escalfar la cadira i veure passar els dies. Com diu la pedagoga sueca Inger Enkvist, “aprendre costa esforç” i també com diu la LEC “tots els alumnes tenen dret a aprendre”."
LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A EL DIARI DE L’EDUCACIÓ I AL BLOG PARLEM DE PEDAGOGIA
Data de publicació: 15/12/2023