INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
"PER QUÈ PISA 2022 ENS HA POSAT EN EVIDÈNCIA?", JAUME SARRAMONA - INÈDIT MAGAZINE
INÈDIT MAGAZINE - 11/12/2023
"PER QUÈ PISA 2022 ENS HA POSAT EN EVIDÈNCIA?"
Jaume Sarramona, Doctor en Pedagogia i membre de la Comissió de Deontologia del COPEC.
"Una primera pregunta que ens podem fer és per a què han servit les proves sobre competències bà siques que cada any fem a Catalunya a tots els alumnes d’un curs determinat, incloent-hi 4t d’ESO, que és l’edat que coincideix amb PISA. Ara el tertulià de torn proposarà que es deixin de banda els aprenentatges competencials i es torni als aprenentatges de «saber», ignorant que el programa PISA va ser el que va generalitzar els aprenentatges competencials al món, i que les proves que aplica són de tipus competencial. Si el nostre sistema educatiu hagués assimilat bé els aprenentatges competencials, els nostres alumnes traurien molt bons resultats en les proves PISA. Però reitero la pregunta, què es fa en els casos en què una escola no ha obtingut resultats adients en les proves que es fan a Catalunya?"
"La mostra dels centres participants en el darrer PISA s’ha d’analitzar amb detall per constatar de manera objectiva quins han obtingut bons resultats i quins no. Aleshores s’han d’analitzar les metodologies i el conjunt de variables d’uns i altres, per poder actuar en aquells que necessiten recursos humans, materials, canvis de metodologia, etc. En l’aplicació de les propostes de millora s’hi ha d’involucrar tots els agents educatius, començant per l’administració mitjançant la inspecció i la direcció dels centres, i seguint pels docents, els pedagogs/gues i també les famÃlies, depenent de les mesures a aplicar."
"Si per fer tot el que necessitem per millorar el conjunt del sistema cal realitzar un programa general d’actualització docent, amb els mitjans tecnològics actuals tenim les eines per dur-lo a terme de manera universal i simultà nia a tot el col·lectiu. No es tan difÃcil d’implementar, si hi ha voluntat polÃtica i implicació de totes les instà ncies corresponents, incloses les universitats i la resta d’organismes, col·legis i associacions professionals de l’à mbit educatiu, perquè l’èxit i el fracà s de l’educació dels nostres alumnes és també cosa de tots."
LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A INÈDIT MAGAZINE
Data de publicació: 12/12/2023