INICI > El COPEC > Comunicació > Rà dio
"CLAUS PER MILLORAR LA COMPRENSIÓ LECTORA", JORDI PUIG - RADIO 4
RÀDIO 4, PROGRAMA XAVIFÒRNIA - 27/10/2023
"CLAUS PER MILLORAR LA COMPRENSIÓ LECTORA"
Jordi Puig, Doctor en Pedagogia i membre del Consell Social del COPEC
"HaurÃem de parlar d’un factor de moltes incidències que succeeixen en l’actualitat perquè no ho podem atribuir només a un factor com pot ser el factor escola, societat, famÃlies... Hem d’analitzar el problema des d’una situació més globalitzada."
"Quan es donen les dades tampoc es diu el nombre de comunitats autònoms que participen en l’estudi. Crec recordar que 9 comunitats autònoms han participat aquesta vegada en l’estudi. Quan es dona un titular dient que Catalunya està a la cua per davant de Ceuta i Melilla, l’haurÃem de saber situar."
"L’estudi tampoc diu en quina categoria, quina tipologia de centres, quina tipologia d’alumnes, quina tipologia de resultats... Els resultats es classifiquen en baix, normal i alt. Tampoc es diu el nombre de persones que han arribat a Catalunya en els últims anys i que l’altre dia va sortir la xifra que estem arribant als 8 milions d’habitants a Catalunya, i és un dels llocs amb més rebuda d’immigració. Com que es tracta d’una situació multifactorial, cal analitzar-ho des de cada un d’aquests factors."
"L’ús dels mòbils afecten i cada vegada afectaran més, perquè estem suplint amb la tecnologia elements que abans ens els donaven la lectura. Aquesta és la reflexió que nosaltres hem de fer com a pedagogs/gues. Hem de veure de quina manera podem solucionar aquest tema de la tecnologia que ens està envaint. Ja no només és el mòbil, ara també estem parlant d’intel·ligència artificial. Son tot elements que ens estan saturant la nostra capacitat de reacció."
"Els centres educatius, han de fer educació viaria, afectivo-sexual, diversitat de gènere, intel·ligència artificial, ODS i treball, educació per la convivència... L’escola té els recursos que té, i s’estan introduint nous professionals i nous programes, però al final, les coses bà siques es perden perquè les estem substituint."
"Substituir la lectura afecta a l’aprenentatge i a la vida en general, ja que no podrem llegir alguna cosa que trobem en una pà gina web i interpretar si la informació que ens donen és o no correcta. La comprensió lectora acaba sà o sà a la nostra vida i amb la manera de relacionar-nos amb la gent, i és molt més important que el fet d’entendre un llibre. La comprensió lectora és fonamental, i no només ho ha d’entendre els infants i adolescents, sinó també les persones adultes, perquè s’està perdent a nivell global de societat."
"Els professors/es que tenim els alumnes davant nostre, hem de lluitar contÃnuament amb el tema de l’ús dels telèfons mòbils. Els mòbils son elements distractors, i algunes escoles l’estan prohibint. Jo no soc partidari de prohibir coses, però sà soc partidari d’utilitzar-les en positiu. També s’hauria d’utilitzar el llibre, visitar una biblioteca... Hi han situacions en que la prohibició és necessà ria perquè és un excés."
"A Andorra parlen català , castellà , anglès i francès. No sé per quina raó hi ha societats més sensibilitzades per aprendre llengües i utilitzar-les d’una forma activa dins de la societat. Penso que estem en una zona conflictiva a nivell de relació del català amb el castellà , i la gent que arriba de fora prefereix el castellà perquè possiblement li és més fà cil o té més accessibilitat i el català està en aquesta zona de perill perquè és més complexa d’aprendre. La nostra llengua vehicular és el català ."
"La solució més eficaç és la lectura, agafar l’hà bit de llegir. Hem de potenciar que a casa s’agafi aquest hà bit, fent que pares i mares llegeixin un temps al dia i a la setmana. Per altra banda, escoles, instituts i universitats haurien de recuperar les visites a les biblioteques."
"M’agradaria fer una reflexió sobre la manera que tenim d’aprendre les llengües llatines i les llengües anglosaxones. Fixeu-vos que quan parlem amb una persona anglesa no et parlarà de gramà tica, et parlarà d’habilitats i competències, i nosaltres parlem de gramà tica, ortografia, estructura... La forma de fer atractiva una llengua, també és l’ús de la llengua."
ESCOLTA LA SEVA INTERVENCIÓ A RADIO 4
Data de publicació: 28/10/2023