INICI > El COPEC > Comunicació > Rà dio
"L’EDUCACIÓ INCLUSIVA", JOAN GAMERO - INFORMATIUS COPE CATALUNYA - ANDORRA
INFORMATIUS COPE CATALUNYA ANDORRA - 14/09/2023
Joan Gamero, pedagog i membre de la Comissió de Pedagogia i Escola del COPEC.
"No considero una assignatura pendent la inclusió dels alumnes amb necessitats educatives especials, més aviat ha evolucionat en el temps i les necessitats socials són diferents i a vegades la concepció d’escola també va canviant."
"Això va dins del que nosaltres anomenem Educació Inclusiva, una aposta molt important per la integració. M’agradaria portar-ho al pla objectiu: una cosa és la percepció d’una famÃlia de com està el seu fill/a amb necessitats i una altra cosa és el que es fa des del Departament o des de la societat per acollir i perquè tots els alumnes estiguin convivint junts, que d’això tracta la Inclusió Educativa."
"Aquà haurÃem de diferenciar els alumnes amb necessitats educatives especials i els alumnes NESE, que són necessitats educatives però d’à mbit universal. Considero que estem parlant d’alumnes amb discapacitat fÃsica, intel·lectual, visual, amb trastorns d’espectre autista o trastorn de conducta... Molts d’aquests alumnes anaven a escoles d’educació especial, quedaven exclosos. Això no està bé pedagògicament, i d’aquà neix la necessitat de la inclusió."
"A partir d’aquÃ, el Departament i les escoles ens posem al dia fent un esforç superior, aprenent de l’experiència. Perquè la societat pugui tenir una idea més clara, si parlem de Catalunya, tenim 1.600.000 alumnes aproximadament, uns 8.800 menys que el curs passat. Tanmateix, el professorat ha augmentat."
"Si integrem a un alumne en una aula està ndard, el que necessita el professor és un reforç i una ajuda perquè aquest alumne pugui desenvolupar la seva capacitat. Parlem de plans individualitzats, i d’un nombre determinat de professionals i serveis especialitzats que assessoren i ajuden a les escoles. Gestionar tot això és un repte i evidentment no ho podem saber tot, necessitem treballar en xarxa, necessitem l’equip d’assessorament pedagògic amb qui a partir del treball en xarxa s’elaboren els plans individualitzats per aquests alumnes."
"Si nosaltres apostem per la inclusió, hem d’apostar perquè el mà xim d’alumnes vagin a escoles ordinà ries, sà que és cert que depenent de la realitat de cada persona no serà possible, per això s’han de mantenir les escoles d’educació especial. El fet que l’alumne vagi a una escola ordinà ria és per fer-los veure que no són diferents. Pedagògicament, és molt enriquidor, no només per aquests alumnes, sinó també pels companys i companyes."
POTS ESCOLTAR-HO A INFORMATIUS COPE (A PARTIR DEL MINUT 17:00)
Data de publicació: 17/9/2023