Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ´, MARTA LAMOTE DE GRIGNON - PLATAFORMA EDUCATIVA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

"TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ", MARTA LAMOTE DE GRIGNON - PLATAFORMA EDUCATIVA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ", MARTA LAMOTE DE GRIGNON - PLATAFORMA EDUCATIVA


PLATAFORMA EDUCATIVA - 08/09/23

"TECNOLOGIA, DADES I INCLUSIÓ"

Marta Lamote de Grignon, pedagoga i vocal del COPEC a Terres de l’Ebre

En qualsevol de les nostres vides podem esdevenir part d’un grup vulnerable, i això és el que està passant amb l’acceleració de la tecnologia. La pandèmia de la Covid-19 va ser el trampolí per a què molts accessos a diferents serveis (salut, educació, serveis socials, treball…) es fessin amb plataformes i dispositius digitals. Quan la nova normalitat va tornar a les nostres vides, aquesta tecnologia es va quedar, i amb força, sense donar als ciutadans l’opció a adaptar-se i integrar-ho (procés natural de tot ésser humà davant d’un canvi). Aquest fet va esdevenir clau perquè els col·lectius en risc d’exclusió social augmentessin la seva vulnerabilitat davant d’una realitat tecnològica a la qual no sempre tenien accés. Davant d’això i des de l’ètica vam escoltar com es debat el fet de la “necessitat de ser digitals”, i de si encara hauríem d’exigir a les administracions, les empreses, les entitats i totes les organitzacions que treballen amb serveis a les persones continuar amb formes analògiques i presencials d’accés als seus serveis.

A més a més, des de la pedagogia com a ciència de l’educació, que té molt en compte els processos dels éssers humans, vam destacar les tres variables amb les quals una persona s’afronta al canvi: el nivell de coneixements, les competències i l’actitud. Les persones que formen part de col·lectius de risc d’exclusió social poden tenir actitud oberta a les noves tecnologies, però no els recursos per poder accedir-hi. Poden tenir igualment les competències i un nivell de coneixements de base per poder afrontar la digitalització d’aquells serveis que abans feien de forma presencial. Però igualment els hi manquen recursos. L’accés a Internet com a dret es força secundat per tots els col·lectius i entitats, però hem d’exigir un accés de qualitat, sense riscos, amb garanties. I ara per ara això no ho podem gaudir.

Com a pedagoga crec que necessària la figura de l’orientador o orientadora digital, un mentor digital per ajudar a les persones a què el canvi fos en positiu, que incentivés la motivació intrínseca cap al canvi, amb interès i no amb frustració. Com també realitzar cursos subvencionats de digitalització, per a tots els col·lectius, així com serveis d’acompanyament en la gestió de tràmits via digital.

La pedagogia, en tots els seus àmbits d’actuació (social, empresarial i educatiu), ha de proporcionar el suport als processos de l’aplicació d’aquest tan accelerat procés tecnològic, tot proporcionant el coneixement de valors i actuacions que simplifiquin l’evolució de la ciutadania cap a noves formes d’accés a tot el sistema social, d’una banda, però també empresarial i ètic.

Llegeix l’article complet a PLATAFORMA EDUCATIVA

Data de publicació: 8/9/2023