Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´A QUINA EDAT S’HA D’APRENDRE A LLEGIR?´ NÚRIA PEDRÓS - ARA CRIATURES | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

"A QUINA EDAT S’HA D’APRENDRE A LLEGIR?" NÚRIA PEDRÓS - ARA CRIATURES

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "A QUINA EDAT S’HA D’APRENDRE A LLEGIR?" NÚRIA PEDRÓS - ARA CRIATURES

ARA CRIATURES - 09/09/2023


Núria Pedrós, Doctora en Pedagogia i membre de la Xarxa d’Expertes del COPEC.

"Hi ha força tècniques per ensenyar a llegir i que són variades. Totes aquestes tècniques tenen en comú unes activitats prèvies, com ara les de discriminació visual (la forma de les lletres) o auditiva (sons, endevinalles, embarbussaments), fins que s’arriba a les pròpies de la lectura, també a través de la manipulació de materials, com ara lletres o jocs en què es barregen activitats d’escriptura." 

"També hi ha la tècnica de globalitzar, de veure paraules senceres. Hi ha qui en lloc d’ensenyar la lletra primer, ensenya primer la paraula o explica un conte i, a partir d’aquella història, en tria les paraules més importants, que són les que serviran després per començar l’aprenentatge".

"No es poden deslligar els continguts dels currículums de la política i del context social en què vivim. Amb els anys, s’han anat elaborant diferents lleis que prenien com a referents uns països que s’assemblen molt poc a nivell social, cultural, polític i familiar al nostre".

"No és el mateix un nen que amb cinc anys ja coneix totes les vocals i alguna consonant, que el que hi arriba sense conèixer res. S’ha d’adaptar el procés de la lectura a les criatures que tens a l’aula, que són més diverses que mai". 

"És a dir, la llei no obliga els nens de cinc anys a passar de cicle sabent llegir, però això és una mica incongruent amb l’estudi cerebral i neuropsicològic dels nens. La neuropsicologia diu que dels zero als sis anys és quan es formen les xarxes neuronals al cervell. Per tant, és quan s’està més preparat per assolir i assentar les bases del codi escrit".

"La lectura és l’estratègia transversal per poder fer les altres matèries, com ara matemàtiques, socials, etc. Així que podem dir que gran part del fracàs escolar és a causa de la lectura. I molts infants no saben llegir perquè encara no han trobat el plaer de fer-ho".

Data de publicació: 9/9/2023