INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio
"COM PODEM MILLORAR LA COMPRENSIÓ LECTORA?" JOAN GAMERO - ONDA CERO
ONDA CERO - PROGRAMA LA BRUÍXOLA - 21/07/2023
"COM PODEM MILLORAR LA COMPRENSIÓ LECTORA?"
Joan Gamero, membre de la Comissió de Pedagogia i Escola.
"Sense comprensió lectora no entenem el que està passant, és la base de tot, és entendre un text per evitar que t’enganyin, per evolucionar en la vida, per identificar mentides... És important tenir una bona comprensió en general, i en específic, una comprensió lectora."
"Tots els temes que tenim no es poden relativitzar en un punt, hi ha matisos. Si les proves PIRLS es passessin en aquest curs, segurament els resultats haguessin estat millors. No hem d’oblidar que aquestes proves es van fer l’any 2021 en sortir d’una pandèmia, per tant, una situació delicada on realment estem davant d’una realitat social que marca l’evolució dels nostres alumnes."
"Tenim alumnes que pedagògicament son més visuals que no pas els alumnes multitasquis. Les xarxes socials i els mòbils no ajuden. A partir d’aquí hem potenciar les mancances per arribar als objectius desitjats. Estem davant d’una realitat canviant i ens ha d’ajudar a potenciar, no veure-ho com un problema si no com un repte de millora."
"La realitat escolar dels nostres alumnes ha minvat en relació a altres generacions i està clar que les proves de competències que s’han fet aquest curs a 6è de primària son proves objectives. La societat i la realitat es canviant. Costa molt agafar un llibre, un terç de la població no llegeix cap llibre. Nosaltres com a pedagogs/gues entenem que la persistència és el que més val. En principi, es té en compte el grau maduratiu de cada persona, i si s’és persistent, aquesta comprensió lectora millora."
"Estic totalment d’acord amb les propostes del Departament i amb els 10 punts que ens proposen i sobretot potenciar les biblioteques escolars per fer amè el llibre al costat de l’alumnat. L’infant aprèn sobretot a través del joc, i no podem fer una lectura a través de l’obligació, sinó a través de la diversió, així realment potenciarem el tema."
"El Departament està molt per la labor i és d’agrair. 30 minuts al dia, segons normativa, els alumnes de primària han de fer lectura, i una sessió a la setmana, com a mínim, els alumnes de secundària. També es potencia molt la lectura en veu alta, que és molt important."
"Penso que és molt important i que hi ha una realitat en el nostre sistema que com a Catalunya la podem millorar i la millorarem. No oblidem que les biblioteques escolars, durant dos anys, han estat eliminades del mapa degut la pandèmia i no hem pogut tenir el contacte humà del que ens ajudem. Els infants necessiten un model amb qui a partir de la diversió buscar la part positiva de la lectura i millorar els resultats."
"Respecte a la retirada de les pantalles a les escoles de Suècia, ara és el moment de fer dues passes enrere per fer un gran pas cap endavant. El problema no es si és bo o dolent, s’han de buscar els matisos i fer una mica de barreja amb llibres i sense llibres. Si que veiem que hi ha alumnes que la capacitat de concentració s’està reduint, i està clar que si es disposa d’un llibre de text pautat, aquesta capacitat de concentració pot millorar."
"La comunitat educativa ha de ser conscient que cada zona té les seves necessitats i s’han de cobrir. Hi ha zones on interessa introduir la part digital per l’evolució de la igualtat i la integració i en altres zones interessa eliminar les pantalles perquè ja ho tenen fora del centre educatiu. S’hauria d’anar barri per barri, ciutat per ciutat amb uns paràmetres prou amplis per a tothom atenent l’autonomia del centre i la realitat de cada lloc."
Data de publicació: 22/7/2023