Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´LA SALUT EMOCIONAL DELS INFANTS´, M. TERESA GÀMEZ, RÀDIO TARRAGONA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio

"LA SALUT EMOCIONAL DELS INFANTS", M. TERESA GÀMEZ, RÀDIO TARRAGONA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "LA SALUT EMOCIONAL DELS INFANTS", M. TERESA GÀMEZ, RÀDIO TARRAGONA

RÀDIO TARRAGONA, PROGRAMA QUÈ DE QUÈ - 05/06/2023


M. Teresa Gàmez, vocal del COPEC a Tarragona.

"Els processos emocionals van integrats en les persones des que naixem, però a vegades no ens parem a pensar o avaluar de quina manera podem facilitar als nostres infants, que després seran adults, una millora significativa dels processos, tant de l’aprenentatge com el desenvolupament personal i emocional".

"Moltes vegades, sense voler, es desperten els signes d’alarma quan passa alguna cosa. Ens costa molt fer prevenció i fixar-nos abans que passi qualsevol cosa. Quan nens i nenes comencen a mostrar malestars, tant emocionals com de rendiment d’aprenentatge, és quan comencen a mirar què passa. En el cas de diagnòstic pedagògic és una eina que el que volem aconseguir és fer aquesta prevenció, és a dir, avancem-nos abans que passi alguna cosa".

"Ens arriben nens i nenes que ja fa molt de temps no saben gestionar-se emocionalment, amb un baix rendiment acadèmic, amb frustracions... I no se sap per què. És a dir, ja tenen marcades unes necessitats i comencen a mostrar unes dificultats, però no fem la prevenció que comentem. Al principi es tracta de mirar el perfil d’aquell nen o nena per veure si és necessari donar-li estratègies o acompanyament, per evitar que puguin tenir certes dificultats o malestars que en un cas normal no seria necessari si s’hagués detectat temps".

"No es comencen a fer valoracions fins que un nen o nena mostra un baix rendiment acadèmic. Hem de conèixer realment com estan aquests nens i nenes. Per exemple, hi ha casos que en les etapes infantils no està passant res, però més endavant comencen a mostrar amb més símptomes i és més difícil de tractar-ho".

"Primer de tot, és necessari fer una anamnesi amb la família, és a dir, conèixer el context de casa, com funciona la família, els hàbits, les rutines, les maneres de fer... També el seu context pròxim com l’escola, els amics i amigues i després centrar-nos en les bases d’aprenentatge. Moltes vegades ens trobem a nens i nenes dins del context escolar que els costa mantenir-se atents o se senten poc motivats per l’aprenentatge. Quan un nen o nena no és sent motivat per l’aprenentatge, sempre o quasi sempre hi ha alguna cosa, i hem d’esbrinar què és perquè torni a sentir-se motivat, ja que és la base de tot".

"No sempre és fàcil, per edat i per moment, poder posar nom a les coses. Existeixen proves que ens ajuden a valorar aquests moments seguint uns indicadors i saber d’on pot venir aquesta necessitat. De mica en mica, amb reeducació podem acompanyar aquest nen donant-li estratègies perquè pugui ser capaç no només d’identificar, sinó de saber-ho gestionar i que sigui capaç d’entendre el que passa donant una bona resposta emocional per ell i pels altres".

"Com a professional, procurem tenir tota la informació possible dels agents que participen i estan en l’entorn del nen o nena, sigui infant o adolescent. Es parla amb la família, el centre educatiu per a veure què passa en el context més escolar i d’aprenentatge, i després ja es passen tests de rendiment de l’aprenentatge per saber-se la base, i també perquè moltes vegades aquests estats emocionals vénen perquè darrere pot haver-hi dificultats d’aprenentatge concretes, que ens pot ajudar a fer-ne les derivacions pertinents. Una vegada identificada la problemàtica, el nen o nena va millorant el seu estat emocional, perquè els dónes estratègies, se senten capaços".

"Molts nens i nenes amb aquestes dificultats tenen una mala percepció de si mateixos. Han de tenir un bon autoconcepte, una bona autoestima per aconseguir el que vulguin, és primordial. Hem d’intentar treballar-ho".

"El diagnòstic pedagògic és el que ens permet detectar necessitats d’aprenentatge. Es passen les proves que hem comentat per extreure tota la informació possible, anamnesi, qüestionaris, proves congestives, identificar les bases d’aprenentatge i la seva comprensió lectora i d’escolta. Hem d’anar més enllà del titular, hem d’esbrinar les bases d’aprenentatge dels nostres infants i en el temps que es pugui treballar-la perquè adquireixin una bona base. Si darrere no hi ha cap dificultat d’aprenentatge, el nen o nena millorarà d’una manera significativa, i això, indirectament, també treballa l’autoestima".

"És important la prevenció i anar a la intervenció primerenca. És a dir, com més aviat es puguin fer aquestes valoracions per veure si estan assolint la base com les han d’assolir per edat, serà molt més fàcil que a nivell global estiguin molt millor, perquè des de ben petits se’ls hi està donant estratègies".

ESCOLTA LA INTERVENCIÓ COMPLETA A RÀDIO TARRAGONA (A PARTIR DEL MINUT 20:00)

Data de publicació: 6/6/2023