Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ´TAULA RODONA SOBRE ASSETJAMENT ESCOLAR´, JOAN GAMERO - RÀDIO 4 (AVUI SORTIM) | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio

"TAULA RODONA SOBRE ASSETJAMENT ESCOLAR", JOAN GAMERO - RÀDIO 4 (AVUI SORTIM)

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > "TAULA RODONA SOBRE ASSETJAMENT ESCOLAR", JOAN GAMERO - RÀDIO 4 (AVUI SORTIM)

RÀDIO 4 - AVUI SORTIM - 15/03/2023


Joan Gamero, vocal de Pedagogia i Escola del COPEC.

"El Bullying tal com el coneixem ara és una evolució històrica de la nostra societat i de la convivència, per tant, pels pedagogs/gues no és una qüestió exclusiva de l’escola, sinó que és una qüestió sistèmica; com es relacionen les famílies, quins són els valors que transmetem als nostres fills i filles, com evoluciona l’escola..."

"Amb relació a les xarxes socials, una persona és com una ceba, amb moltes capes. Quina és la identitat real d’aquesta persona? El nucli de la ceba és la persona, però està tan endins que té diverses realitats, depèn de l’ambient o lloc que se situa té una realitat familiar que li fa fer diverses conductes o diverses formes d’entendre. Recordem que els nens i nenes són miralls del que passa a casa. També té la realitat escolar que es viu amb unes normes, un protocol i un seguiment, i la realitat virtual que hem d’anar alimentant. Els conflictes que podien tenir lloc en horari escolar ara duren 24 hores".

"A nivell pedagògic, quan tenim evidències que un alumne està patint, obrim el protocol i treballem conjuntament, perquè on hi veuen 4 ulls no és el mateix on hi veuen 2. Comunicar a la inspecció, que és el nostre referent, i a l’EAP de la zona, i a partir d’aquí utilitzar tots els recursos que estan a la nostra mà".

"Cada centre ha de tenir un projecte de tutoria molt actualitzat i de convivència i a partir d’aquí anar treballant. Si un alumne o alumna se sent assetjat hem d’intervenir, malgrat els paràmetres que tinguem. L’escola sempre s’ha de posicionar al costat de la família, fer pinya i a partir d’aquí, la decisió de la família, conjuntament amb la de l’escola, és la que ha d’anar a missa".

"A nivell pedagògic, amb un canvi de centre no n’hi ha prou. S’ha de fer un empoderament de la persona, un seguiment a nivell psicològic i donar eines perquè les aprofitin. Ataquem el problema real de l’any 2023 i de les nostres escoles, que és l’ús de les tecnologies i dels mòbils".

"Els mòbils no fan falta fins als 16 anys. Els nostres alumnes s’estan perdent moltes coses pel fet de viure pendent de la imatge virtual o de la imatge que donen a la vida real, arribant a desenvolupar, a la llarga, malalties mentals".

"Vull posar en valor el paper dels orientadors/es a les escoles. És cert que quan tenim un cas intervenim, però és important crear el vincle amb l’alumne i el vincle amb el grup. És molt important fer una tasca de tutoria per marcar prioritats i evidentment hem d’estar assessorats, perquè Ã©s molt complicat canviar rols, però es poden canviar. Només el canviarem si en el projecte de convivència ho tenim com a prioritat. És important crear aquest vincle de companys per a un entorn segur i crear espais d’escoles segures contra la violència".

"El gran problema que tenim Ã©s que els nostres adolescents tenen una realitat virtual i tenen un exemple a casa que no és res positiu. Els pares han d’interectuar amb els seus fills i filles".

"Els problemes de les tecnologies és que han entrat per facilitar-nos la vida i ens hi hem enganxat. Això ha passat a les escoles, ja fa uns 10 cursos i és cert que a nivell pedagògic estem davant d’una tasca de reduir pantalles. Està clar que ha de ser una eina d’ajuda, mai treure valor del mestre o pedagog/a. Estem educant a canalla que no són pacients ni constants (no tots/es), i això és un deute que pagarem a la llarga si com a societat no tenim una visió clara per canviar-ho a temps".

"Està comprovat que quan prohibeixes a un adolescent alguna cosa, té més ganes de fer-ho. El missatge hauria d’anar cap a les famílies. Evidentment ha de ser una decisió familiar. Per exemple: si vull que el meu fill no fumi, no podré fumar davant d’ell/a. Si vols crear la part lectora del teu fill/a, t’han de veure llegir. Els nens i nenes són el mirall de les famílies. En comptes de prohibir, el que hauríem de fer, és una conducta familiar per agafar consciència sobre el tema".

ESCOLTA LA INTERVENCIÓ COMPLETA A RÀDIO 4 "TAULA RODONA SOBRE EL BULLYING"

Data de publicació: 17/3/2023