INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
"EL PENSAMENT CRÍTIC DE L’ALUMNAT" - GUIA ENSENYAMENT, M. VICTÒRIA GÓMEZ, PRESIDENTA
REVISTA GUIA DE L’ENSENYAMENT - FEBRER 2023
"COM DESENVOLUPA LA UNIVERSITAT EL PENSAMENT CRÍTIC DELS SEUS ALUMNES?"
M. Victòria Gómez, Dra. en Pedagogia i Presidenta del COPEC.
"Pensar és una qualitat innata al ser humà. Gràcies al pensament la persona és conscient de la seva pròpia vida. El pensament crític no és un concepte nou, tot i que ara se’n parli més, de fet el seu origen el podem trobar en l’antiga Grècia amb Sòcrates i la seva maièutica, Plató i la seva dialèctica això com Aristòtil i la seva retòrica. El pensament crític és una activitat cognitiva orientada a l’acció i va estretament relacionat amb la resolució de problemes i la presa de decisions
Vivim en una societat BANI, és a dir B- fràgil, A-ansiosa, N- No lineal i I-incomprensible en la que és necessari desenvolupar una sèrie d’hàbits intel·lectuals que ens ajudin a prendre les millors decisions.
En aquest sentit, davant l’elecció de la futura carrera caldria tenir en compte:
- Pensament analític: Capacitat per a analitzar totes les ofertes que se’ns presenten sense prejudicis per arribar a les millors conclusions.
- Mentalitat oberta: Deixar enrere el prejudicis personals i descobrir les capacitats, fortaleses i habilitats que ja tenim. Ensenyar a distingir entre la imatge que poden tenir els demés, la imatge ideal i el jo real .
- Resolució de problemes: acompanyar per assumir el compromís amb si mateixos i amb el món.
- Acceptació de riscos responsables: No tenir por a equivocar-se. Acceptar els errors i aprendre d’ells. Aprendre costa esforç.
- Flexibilitat i creativitat: Veure les coses des de diferents perspectives. Veure oportunitats, preparar-se per aprofitar-les i trobar solucions creatives.
- Persistència i control de la impulsivitat: Compromís i esforç aptitud per mantenir la capacitat d’aprenentatge.
El pedagog/a com a professional de l’educació detecta necessitats educatives, planifica, assessora, gestiona, avalua i afavoreix dinàmiques sistemàtiques i de suport per estimular el desenvolupament integral de les persones, grups, i comunitats al llarg de tota la seva vida per promoure l’autonomia, la integració i participació crítica.
El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya mitjançant els seus professionals defensa el desenvolupament del pensament crític des dels inicis del sistema educatiu per afavorir preses de decisions que ajudin a tenir cura del desenvolupament de les persones al llarg de tot el cicle vital".
POTS CONSULTAR L’ARTICLE A GUIA DE L’ENSENYAMENT (PÀG. 13)
Data de publicació: 17/2/2023