Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com II COMPENDI DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Edicions COPEC

II COMPENDI DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > II COMPENDI DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL

II COMPENDI DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL

SERVEIS SOCIALS BÀSICS. FUNCIONS DIFERENCIALS

Proposta per la revisió de la Cartera de Serveis Socials

Heus aquí el II Compendi del Pedagog/a i Psicopedagog/a en el marc social, en el que s’aborda les Funcions Diferencials dels professionals de la Pedagogia en els Serveis Socials Bàsics, que com ens indica Pilar Morral, vocal de Pedagogia Social i coordinadora del I i II Compendi, en el punt 1.1.5 de la Cartera de Serveis Socials, ja se’ns reconeix en l’atenció primerenca del Sistema Social. 

Però en una perversió del sistema a la pràctica no es fa realitat. Els responsables de la contractació -els Ajuntaments executors per delegació dels equips d’atenció bàsica- prioritzen altres perfils que, a més d’assessorament, tenen també funcions d’atenció directa. És així com es dona un incompliment continuat amb el que, per normativa, està recollit en la Cartera de Serveis Socials. 

És el aquest context que Pilar Morral – amb la col·laboració de 22 pedagogs/gues i psicopedagogs/gues- defensa i argumenta la incorporació efectiva del pedagog/a en els equips de Serveis Socials Bàsics, destacant les funcions diferencials dels professionals de la pedagogia per a què, en l’atenció primera que es fa a la ciutadania, hagi també la mirada pedagògica i així garantir una atenció integral, transversal i de qualitat. 

La reivindicació per a què es tingui en compte al PEDAGOG/A i al PSICOPEDAGOG/A en la Cartera de Serveis Socials ve des de que es va aprovar la Cartera al 2010. On de forma incomprensible es va relegar al pedagog/a en els Serveis Socials Bàsics a la funció d’assessorament que -a més- no es compleix, i fora -també- de la majoria de Serveis Socials especialitzats. 

Una Cartera que està pendent de revisió des de fa 12 anys, però a la que s’estan fent “pedaços” amb projectes pilots que acaben consolidant-se, en una revisió encoberta de la Cartera, sense tenir en compte les demandes de diferents sectors com les del COPEC. 

Per concloure, és de justícia reconèixer la implicació, compromís i lluita dels/de les col·legiats/des que des de la Vocalia de Pedagogia Social, del Grup de Recerca i -ara- des de la Comissió, el seu treball incansable i constant, elaborant propostes argumentades a les/els Consellers/res del Departament (ara) de Drets Socials i Família, per a defensar la incorporació dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues en la Cartera de Serveis Socials.

Rosa Rodríguez Gascons
Presidenta emèrita
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
22 d’octubre de 2022

Data de publicació: 23/10/2022