INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia i Escola
DIA MUNDIAL DELS DOCENTS: ORGANITZACIÓ ESCOLAR I INCLUSIÓ
El DIA MUNDIAL DELS DOCENTS és una celebració que es va iniciar el 5 d’octubre de 1994, a partir del COMUNICAT subscrit el 1966, per l’Organització Internacional de Treballadors/treballadores i la Unesco, complementada el 1997 pel comunicat sobre la condició del PERSONAL DOCENT DE L’EDUCACIÓ SUPERIOR, on les Institucions Internacionals posaven sobre la taula els drets i responsabilitats del personal docent, les normes per una formació inicial i continuada, les condicions per la contractació docent, i les del procés d’ensenyament- aprenentatge.
Ahir, 6 d’octubre de 2022, des de la vocalia de Pedagogia i Escola, i a través de la Plataforma Zoom, vam celebrar el Dia Mundial dels Docents amb un acte sobre l’organització escolar i la inclusivitat amb la conferència de Joaquín Gairín, doctor en Pedagogia i catedràtic de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat Autònoma de Barcelona.
M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC, inaugurava l’acte amb una vintena d’assistents amb ganes de compartir i aprendre sobre l’organització escolar des de la perspectiva de l’escola inclusiva, en el seu parlament destacà que: "El tema que avui ens ocupa és de vital importància perquè cal tenir interioritzat el model inclusiu i transformar la pràctica professional per a què el model d’escola inclusiva arribi a cada racó del país i a cada aula. Per a donar-hi resposta, com sabem, estan els 4 pilars de mesures i suports universals: la personalització dels aprenentatges, l’avaluació formativa i formadora, l’acció tutorial i orientació i l’organització flexible del Centre. Avui parlarem d’aquesta última".
Joan Gamero, vocal de Pedagogia i Escola, va afegir que “vam considerar prioritari abordar el tema de l’escola inclusiva, des de la perspectiva de l’organització del Centre, atès que portem 5 anys de l’aprovació del Decret 150/2017, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu i encara s’està parlant del seu desplegament, per a fer-ho comptem amb el doctor Gairin”, destacant que: “és una persona que va treballar des de la base; mestre, graduat social, psicòleg, pedagog i doctor en Pedagogia, Catedràtic de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb una amplia experiència docent en institucions. Actualment és el coordinador de la Entitat Universitària Retinde i director del Grup d’Investigació CRIEDO de la UAB”.
El Dr. Joaquín Gairín, va començar la seva ponència felicitant a tots i totes les/els professionals de l’àmbit educatiu pel Dia Mundial dels Docents, amb una intervenció on va posar l’èmfasi en la importància de tenir en compte l’Organització del Centre i el context, en qualsevol dels aspectes que poden afectar tant a l’alumnat, com als docent o a les famílies, destaquem de la seva conferència:
- "En un model d’escola inclusiva, cal la combinació entre desenvolupament curricular, organitzatiu i comunitari i compromís docent, tenint en compte el context",
-
"S’ha de TREBALLAR l’escola inclusiva, no ens serveix només anomenar-la. Treballar-la ens fa apropar a les persones, i ho hem de fer des del context, establint sinergies i ampliant horitzons per tal de millorar la nostra capacitat de resposta i aprenentatge".
-
"Hi ha alumnes que no poden ser atesos amb models rígids i és aquí on entren en joc les estratègies organitzatives per poder flexibilitzar els processos"
-
"Cal desenvolupar la cultura inclusiva en un sentit transversal, tenint en compte la qualitat de l’equitat"
-
"S’hauria de legislar menys i confiar més en l’autonomia de Centre i no saturar els equips amb tanta burocràcia i normes. La realitat és més senzilla, i és la que ha de donar resposta al dia a dia del Centre"
-
"Les resistències al canvi poden ser personals, per desconeixement o per no saber com gestionar-lo. Aquestes resistències poden disminuir si es treballen col·lectivament."
-
"En un Escola Inclusiva cal tenir en compte la importància del context: el context modela la persona i la persona modela el context. Cal treballar des dels contextos, però contrastant amb altres professionals i altres contextos."
-
"Parlar de l’excel·lència és desenvolupar al màxim les potencialitats i possibilitats de cada discent"
El doctor Gairin, finalitzà la seva intervenció destacant que "un centre educatiu inclusiu, és una qüestió d’actitud personal i compromís institucional", reflexionant sobre "si l’alumnat estigués classificat per la seva maduresa, en comptes de l’edat de naixement, l’escola inclusiva milloraria".
DIA MUNDIAL DELS DOCENTS: ORGANITZACIÓ ESCOLAR I INCLUSIÓ.
Adreçat a pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, estudiants, professorat, mestres i professionals de l’educació
Aula Virtual de Pedagogia 06/10/2022
Presenta i condueix: JOAN GAMERO GÓMEZ, vocal de Pedagogia i Escola del COPEC
Inaugura: M. VICTÒRIA GÓMEZ SERES, presidenta del COPEC
Organitza: Vocalia de Pedagogia i Escola del COPEC
Publicació: 30/09/2022
Data de publicació: 7/10/2022