INICI > El COPEC > Presidència > Institucional
COMPAREIXENÇA DEL COPEC AL PARLAMENT DE CATALUNYA
- El Col·legi Oficial de Pedagogia ha fet una Compareixença al Parlament de Catalunya davant la Comissió d’Estudi sobre el Desplegament d’un Sistema Educatiu Inclusiu, representat per la seva presidenta M. Victòria Gómez.
- M. Victòria Gómez, ha fet una contundent defensa de la necessitat que el PEDAGOG/A i del PSICOPEDAGOG/A estigui en totes les etapes educatives, obligatòries i post-obligatòries, del Sistema Educatiu, per avançar vertaderament cap a una ESCOLA INCLUSIVA
Punts significatius de l’informe de la Comissió d’inclusió
1) Concepció errònia que hi ha sobre l’escola inclusiva:
"Encara es continua considerant que l’escola inclusiva afecta només l’alumnat amb necessitats educatives especials, que l’atenció d’aquest alumnat és responsabilitat principal del personal de suport i que la seva inclusió depèn fonamentalment de la provisió d’aquests suports especÃfics addicionals. quan el que ajudaria seria modificar la mateixa prà ctica professional i la dinà mica de l’aula per a què tothom se sentÃs acollit"
2) Demanda sostinguda en el temps pel COPEC per garantir la prevenció de situacions de vulnerabilitat, la inclusió des d’edats primerenques i més enllà de l’Educació obligatòria.
"És en aquest punt que demanem la incorporació de la figura de l’Orientador/a Educatiu/va (perfil de pedagog/a o psicopedagog/a) a les diferents etapes educatives amb tasques i funcions similars a les desenvolupades a l’actualitat per l’orientador/a a Secundà ria. Tots sabem de la importà ncia de l’estimulació primerenca, la formació del llenguatge i la socialització de l’infant des de les primers edats. Però també sabem que ja des de les primeres edats es comencen a detectar les dificultats, per aquest motiu demanem la incorporació de l’orientador/a pedag@g/psicopedag@g des de la llar i des d’educació infantil. Observar, avaluar, preveure dificultats, assessorar famÃlies i sobre tot acompanyar en les transicions tan importants de 0-3 I de 3-6anys."
La presidenta conclou la seva intervenció explicant que "... la inclusió no es pot improvisar, necessita temps, formació de qualitat, perfils professionals adients (avui parlem de pedagogs/gues però també caldria incloure els perfils de salut que es necessiten dins el centre, com també els desplegament dels CEEPSIRS (Centre d’educació especial proveïdor de serveis i recursos en l’escola ordinà ria) la reducció de rà tios i dotació econòmica."
Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, agraïm les iniciatives d’aquesta Ãndole en què des del poder legislatiu s’esperona al poder executiu, comptant amb la necessà ria veu de la Comunitat Educativa, tanmateix cal tenir en compte que cal preservar també una atenció de qualitat de la ma dels/de les professionals que estan desenvolupant la seva tasca amb vocació, passió i més voluntat que mitjans. Només cal recordar l’època del confinament en què grà cies als equips docents, als orientadors/res, al personal educatiu de suport, es va poder avançar i pal·liar molts situacions de vertadera vulnerabilitat.
No oblidem que els pedagogs/gues i els psicopedagogs/gues, estan desenvolupant funcions i tasques dins del Sistema Educatiu, que des d’altres disciplines -fora de l’escola- les reivindiquen com si no s’estiguessin duent a terme. Ans al contrari, els equips docents i d’orientació dels Centres Educatius cobreixen totes les necessitats de l’alumnat, el que cal és augmentar aquesta dotació de professionals, no pensar en incloure perfils que solapin aquestes funcions.
(*) Ens referim als LLICENCIATS EN PSICOPEDAGOGIA
Data de publicació: 22/9/2022