Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ALICIA LINARES AL BLOG PARLEM DE PEDAGOGIA ´COM CONCILIAR DURANT LES VACANCES?´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

ALICIA LINARES AL BLOG PARLEM DE PEDAGOGIA "COM CONCILIAR DURANT LES VACANCES?"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > ALICIA LINARES AL BLOG PARLEM DE PEDAGOGIA "COM CONCILIAR DURANT LES VACANCES?"

Pedagogia per a totes les edats, fins i tot per les persones adultes. 

Alicia Linares Roger (*)
Col·legiada 2136
Barcelona, 31 de juliol de 2022

Les vacances d’estiu són l’època més anhelada pels nens i nenes. Però, en canvi, per a mares, pares, i fins i tot, àvies i avis, comença un període on conciliar les responsabilitats laborals amb el benestar de totes les persones de casa, no és senzill.

Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya creiem que les persones, les famílies i les empreses ens hem de posar en marxa per afrontar de la millor manera aquest període de vacances.

Les vacances d’estiu són l’època més anhelada pels nens i nenes. S’acaben els deures, les extraescolars, les motxilles pesades per carregar, en definitiva, s’acaben les obligacions. A més, el principi de les vacances ve precedit de tota una sèrie de cerimònies que permeten als més petits acomiadar-se del curs que acaba i afrontar les vacances amb la consciència que hi haurà molt de temps per a tot, fins i tot per arribar a desitjar la tornada al setembre. A les vacances d’estiu, el "reset" per a ells i elles és total.

Però aquesta idíl·lica realitat, no és gens la mateixa per a mares, pares, i fins i tot, àvies i avis. Per a aquests, l’inici de les vacances escolars són la fi de la rutina i l’inici d’un període on conciliar les responsabilitats laborals amb el benestar de totes les persones de casa no és gens senzill.

Planificar la no-rutina
Durant tot l’any tot està molt ben organitzat. El temps de treball/estudi i la resta de les activitats estan força ben coordinades, o com a mínim, cada família intenta que així sigui. Amb l’arribada de l’estiu tot s’altera i és hora de tornar a construir una nova rutina que, encara que sigui únicament per a unes poques setmanes, és millor que ens esforcem a crear-la i engegar-la veritablement.

Si no som capaços d’establir una rutina d’estiu, ens veurem immersos en una infinitat de dies on haurem de fer sobreesforços i prendre decisions urgents i constants per poder arribar a tot. L’estrès que provoca la no rutina està estudiat i són moltes les persones, que gestionen l’organització familiar de casa seva, que la pateixen. 

Com crear la rutina estiuenca?

A l’hora de crear la nostra rutina estiuenca, és important que tinguem en compte alguns aspectes importants que ens aporta la mirada pedagògica. En primer lloc, el benestar, les necessitats i les motivacions de cada membre de la família. Cal ser conscient que habitualment no funciona gaire bé imposar certes activitats. Ara bé, si per qüestions de logística familiar, no pot ser altrament, serà crucial que sapiguem explicar quins són els motius de forma clara, entenedora i adaptada a la maduresa de cada interlocutor.

També haurem d’establir unes noves normes sobre com gestionarem els espais i els temps tant individuals com comuns. En una època on el teletreball ha crescut de manera exponencial, cal establir molt clares les normes de convivència. I, per descomptat, les compartirem amb tots i totes perquè s’entenguin molt bé tant el seu funcionament com el perquè s’han establert així.

Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya pensem que aquesta època també és una gran oportunitat  per acompanyar als infants a créixer! És rellevant que tinguem en compte que els més petits de casa han de tenir assignades també certes responsabilitats estiuenques. Les vacances estan per passar-ho bé, però també són una època on hem d’aprofitar les oportunitats perquè els més petits assumeixin algunes responsabilitats i s’adonin de quantes coses poden fer per a ells mateixos i per ajudar l’organització familiar. Són grans finestres d’oportunitat per créixer en els aprenentatges domèstics. Aprofitem-les!
El teletreball: una eina que afavoreix la conciliació

És cert que la pandèmia ha suposat un avenç considerable en la possibilitat de teletreballar per a una gran part de les persones en actiu. Tant el confinament com la llarga etapa de restriccions han permès certificar que el teletreball és una alternativa vàlida que facilita la conciliació laboral sense perjudicar l’eficiència del treball realitzat. S’estima que un 30% del total de persones en actiu duen a terme un tipus de feina que es pot fer en remot.

La derivada, més enllà de l’eficiència, és que les persones han guanyat en flexibilitat laboral. I el més important, han pogut provar com se sentien treballant des de casa i han guanyat perícia a l’hora d’organitzar-se en aquest entorn. És lògic, doncs, que el teletreball sigui una eina més que es pot posar al servei d’una millor conciliació familiar i laboral, durant l’estiu.
Les empreses també han de fer els deures

Fa uns mesos, McKinsey, consultora global d’estratègia, va publicar un article anomenat "La gran renúncia". Hi detallava un fenomen que està succeint als Estats Units. Després de la pandèmia, són molts els treballadors i treballadores que van renunciar a la feina el 2021. A més de citar com a motius de renúncia, els baixos salaris i la manca d’oportunitats de creixement professional, l’article ens informa que la meitat de les persones enquestades van argumentar que marxaven per poder dedicar-se més a les seves famílies o per guanyar més flexibilitat laboral. 

Tot i que McKinsey relata una situació d’un altre mercat laboral, cal saber que a Europa també són molts els estudis que ens parlen sobre persones desencantades amb els seus treballs i que es plantegen en algun moment la possibilitat d’abandonar les seves empreses. Per exemple, Gallup, empresa de recerca de mercat, en un dels seus darrers reports afirma que únicament el 14% de les persones empleades a Europa estan compromeses amb la seva feina i amb la seva empresa ocupadora.

La veritat és que la pandèmia ha tingut les persones allunyades de les seves organitzacions i a més els ha permès valorar altres realitats laborals. Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, creiem que és molt important que les empreses estiguin obertes a escoltar els seus empleats. La mirada pedagògica defensa sempre l’escolta activa. De fet, podem afirmar que només aquelles organitzacions que estiguin al costat de la seva gent, que escoltin les seves veritables motivacions i que actuïn en conseqüència, podran estar preparades per continuar sent considerades com un gran lloc on anar a treballar. 

El tema de la conciliació a l’època de vacances és quelcom crític per les persones i les empreses s’hi ha de posar, han d’obrir un debat i actuar.

Per conciliar, primer ens hem d’organitzar

Així doncs, establim la nostra rutina estiuenca, gestionem bé els nostres temps de treball i lleure, compartim la responsabilitat de les tasques domèstiques i de cura. A més, ajudem-nos del teletreball, sempre que sigui possible. I, per descomptat, organitzem-nos amb temps. Si per aquesta vegada ja vas just de temps, pren nota per a les properes vacances i segur que podràs aconseguir-ho.

 ________________________________________

(*) Alicia Linares Roger, Pedagoga d’Empresa. Col·legiada 2136
Membre de la Junta de Govern, coordinadora Comissió Dona i Pedagogia del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
Cofundadora de Monday Happy Monday https://www.mondayhappymonday.com/ca/
Breu CV https://www.pedagogs.cat/reg.asp?=s&id=4494&i=ca  - Twitter @alicialinares

Data de publicació: 16/8/2022