INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social
ELS DRETS DELS INFANTS A CATALUNYA. UNA MIRADA DES DE LA PEDAGOGIA SOCIAL
DIA INTERNACIONAL DELS DRETS DELS INFANTS - 20/11/2021
Des de la Comissió de Pedagogia Social del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, reflexiona al voltant dels DRETS DE LA INFÀNCIA a casa nostra en el dia que es commemora la Convenció dels Drets dels Infants aprovada el 1989(*).
Avui, 20 de novembre, amb motiu de la 32èna celebració de la Convenció dels Drets dels Infants, és un bon moment per a fer una anàlisi d’opinió des de la pedagogia social, dels 54 articles o drets de la infància a l’entorn de Catalunya.
La situació actual, encara en temps de pandèmia per la covid19, ha modificat i revalorat l’ús i necessitat de les TIC com a noves formes de comunicació i de relació, l’augment de la inestabilitat social, educativa i sanitària, l’increment de la pobresa infantil a Catalunya (Save the Children. 2021), menors d’edat víctimes de diferents tipus de violència, etc, fa bellugar el respecte i la garantia dels drets a una vida digna de la infància.
És en aquest context que la Comissió de Pedagogia Social, exposa la seva opinió o valoració sobre els avenços en els drets dels infants a Catalunya, el camí que falta per recórrer i fa recomanacions des de la pedagogia.
Seguint l’estructura d’agrupació dels articles de la Convenció en 6 apartats (Ajuntament Barcelona. 2019), es formulen les idees i el sentir entorn a: la vida digna i entorn saludable; a l’educació de qualitat; a viure amb la seva família; a participar en la vida social, política i cultura; a la protecció, i a la informació adequada.
1.- Dret a una vida digna i un entorn saludable - Montserrat Juanpere, pedagoga
Reflexionar sobre el dret a la vida és també reflexionar sobre la qualitat i condicions de vida que s’ofereix als infants. A casa nostra continuen havent situacions d’alta precarietat que aboquen en ocasions als progenitors a situacions de greu desesperació en la cura dels seus infants. Situacions que posen en perill les seves vides. Fins i tot just després del naixement, com malauradament va succeir en la situació viscuda per uns pares adolescents que van ofegar el nounat al riu Besós. La consternació davant d’aquests fets ens ha de portar a una responsabilitat col·lectiva i institucional per proporcionar un suport i atenció prèvia, i per tant preventiva per a situacions semblants, defugint del senyalament bast i simple que limita la intervenció en actuacions a posteriori.
Parlar de condicions de vida, és parlar de la cura i dignitat de la vida dels infants. En ocasions sembla que oblidem que les criatures depenen íntegrament dels adults. I que són aquests els que els han de proporcionar les atencions i condicions per al seu creixement. Per tant , si parlem de proporcionar una vida digna a la canalla, parlem de proporcionar una vida digna als qui habitualment en tenen la cura i la responsabilitat. És indestriable.
A la societat on vivim no sol haver dificultats per a que les criatures tinguin un nom. Una altra cosa és la construcció de la identitat en relació amb el nom. En ocasions, quan la identitat de la criatura no coincideix amb el sexe atribuït al nom que té, suposa un seguit de neguits i dificultats per tal que es pugui tenir en consideració el respecte pel nom sentit.
Encara ens queda molt per fer. Encara el gruix de les actuacions estan centrades en la intervenció -que és imprescindible-; però la prevenció continua sent limitada, amb menys dotació de recursos, amb una escadussera investigació i menys difusió, que condueix a actuacions parcials, febles i de resultats pobrament contrastats o avaluats.
La pedagogia és per naturalesa, sobretot, preventiva. I en cap cas és l’únic remei aplicable. Però sí que pot contribuir, amb especificitat, al treball col·laboratiu amb altres disciplines per impulsar projectes en aquest àmbit. La recerca hauria de mimar i conrear la investigació-acció pedagògica. I la transformació social que demana avançar i acostar-nos a la consecució dels Drets dels infants va de la mà de la prevenció.
2.- Dret a una educació de qualitat - Beatriz Adame, pedagoga
A Catalunya, gràcies al Decret 150/2017(**) de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, hem fet un salt important en els Drets de l’infant a tenir una educació de qualitat. A partir d’aquest document, treballem cada vegada més el dret a l’equitat i la igualtat d’oportunitats de totes els nostres infants i joves en els centres ordinaris de primària i secundària; tot i que encara hi ha un llarg camí per poder aconseguir una veritable inclusió educativa.
És important que tots els agents implicats en l’educació d’aquest alumnat (partim de l’educació com quelcom està en tots els àmbits de la vida) es formin en l’àmbit de l’atenció a la diversitat i també que hi hagi la voluntat de remar totes i tots junts/tes en la mateixa direcció. Cal a més, una inversió econòmica i humana per proporcionar recursos necessaris per fer d’aquest document una realitat on els/les professionals puguin oferir les mesures i suports així com l’acompanyament que l’alumnat i llurs famílies necessiten.
A diari seguim llegint a les xarxes socials les demandes que tant famílies com professionals d’educació manifesten que no s’estan atenent aquestes necessitats. Falta personal per poder acompanyar, falten hores per poder atendre i preparar dinàmiques, activitats i projectes com a mesures universals, addicionals i intensives.
Per poder aconseguir aquesta fita, la pedagogia té un pes molt important, com a professionals de l’educació, de l’acompanyament i el suport a tota la comunitat educativa, ha de poder tenir un espai i un temps on poder facilitar i donar aquesta ajuda.
D’aquesta manera, poder aconseguir que tot l’alumnat tingui les mesures i suports que necessita i per tant, gaudir veritablement dels mateixos drets que els seus companys i companyes a una educació de qualitat.
Els infants amb discapacitats han de rebre una educació i unes atencions especials - Sílvia Vilasaló, pedagoga
Avenços en els drets dels infants a Catalunya: Malgrat que s’ha avançat en l’atenció a la diversitat, la situació de discapacitat segueix suposant un factor de vulnerabilitat afegit per als infants i adolescents que es posa especialment de manifest en referència a l’educació. L'efecte de la pandèmia per la COVID19 ha agreujat la situació i es preveu que el nombre d’infants atesos amb problemes de salut mental augmenti en els propers mesos.
Camí que ens falta per recórrer: A més de facilitar l’accés i la mobilitat a les escoles, encara s’ha d’avançar més en l’adaptació dels recursos materials i didàctics pels nens i nenes amb discapacitat. Calen més recursos econòmics, humans i materials per evitar que un 30%1 dels infants amb discapacitat abandoni l’escola de forma prematura i per donar suport a les famílies que no poden cobrir les necessitats econòmiques derivades de l’escolarització, de les activitats extraescolars i les de lleure.
Recomanacions des de la pedagogia: Des de la Pedagogia defensem que un dels pilars per on seguir construint és garantir una major formació en drets dels infants i discapacitat als professionals de l’educació així com sensibilitzar, informar, assessorar i acompanyar a les famílies per tal que aquestes ajudin a exercir els seus drets als infants més vulnerables.
3.- Dret a viure amb la seva família - Laura Cirera, pedagoga
Els avis i àvies parlen d’històries viscudes, històries sentides, històries imaginades, però no parlen dels Drets dels Infants.
Tot i que els pares i mares comencen a sentir parlar dels Drets dels Infants, tot està en estat de gestació. I, els infants de l’era postmoderna estan en procés d’expansió.
En els 32 anys de recorregut de la Convenció dels Infants, s’ha avançat exponencialment en el territori català, però encara s’està en procés d’empoderament, pel canvi.
El “Dret a viure amb la seva família” entesa la família des de una multiplicitat de formes, textures, grandària i colors, sempre sempre amb valors de convivència, respecte i protecció. En el camí de la consolidació dels Drets dels Infants consolidats, els adults de la família hauríem d’escoltar les paraules sabies dels infants, des d’una mirada pedagògica.
4.- Dret a participar en la vida social, política i cultural - Susagna Riera, pedagoga
És important que els infants puguin manifestar el seu pensament respecte tot allò que els afecta. Però no estem dotant als infants dels coneixements bàsics per a formar-se una opinió raonada.
En aquest sentit es van crear espais per recollir el sentir dels infants, com els CONSELLS D’INFANTS que depenen dels Ajuntaments, que no s’han desenvolupat suficientment en tot el territori català. Un dels motius pot ser la manca de dotació econòmica i per no disposar de professionals formats per a fer-ne l’acompanyament.
En els espais escolars, on caldria difondre aquesta informació, estan col·lapsats. Ara per mesures resultants de la pandèmia però en general manquen els recursos humans i econòmics necessaris per a què des dels Centres Educatius es puguin treballar amb més profunditat en el coneixement de normes i drets que afecta directament als infants i adolescents.
Però com es concreten els temes relacionats amb els Drets? Es coneix suficientment els Drets dels Infants i la Llei de la infància i l’adolescència (***)? I com s’aborden en funció de creences cultures? A qui correspon promoure el respecte d’una creença que parteix de proposicions ambigües i que topen amb els Drets Humans?
Calen polítiques valentes per establir unes línies bàsiques sobre tot allò que afecta als infants i als seus drets, sense afectar creences i religions. Uns preceptes comuns que parteixin de la Convenció dels Drets dels Infants i de la Llei de la Infància de Catalunya. Principis bàsics de convivència, respecte, civisme... informar-ne i donar-los a conèixer dins dels aprenentatges bàsics curriculars via uns formadors molt especialitzats en aquests i en el sistema democràtic.
Com a pedagogs/gues entenem que per aconseguir que els infants gaudeixin dels seus Drets i els puguin exercir, cal incloure aquests aspectes de forma transversal en totes les etapes. La seva inclusió en el desenvolupament curricular al llarg de l’educació bàsica obligatòria i la inversió en tot el procés, només així s’assolirà l’objectiu.
5.- Dret a protecció - Marta Lamote de Grignon, pedagoga
En relació al dret a protecció, el camí per garantir a tots els infants i adolescents un sistema de protecció eficaç encara té aspectes que han de ser tractats de manera més sistemàtica, implicant als diferents departaments governamentals: educació, treball, salut i serveis socials.
Els centres residencials, com a mesura de protecció han de poder gaudir dels recursos necessaris per poder assistir a aquesta infància i adolescència vulnerable de la qual es fan càrrec. Recursos humans per garantir la seva plena atenció i per tant el seu creixement integral, orientat a poder desenvolupar-se com a ciutadans i ciutadanes amb totes les oportunitats i tots els drets.
D’altra banda si un dels drets dels infants és el dret a viure en una família, també aquesta hauria d’estar en el centre d’aquest sistema de protecció, essent un aspecte a treballar dins de tot el procés de protecció de l’infant i adolescent.
Els pedagogs/gues treballen per a la protecció de la infància i l’adolescència i per a la reunificació familiar en cas de separació.
6.- Dret a rebre informació adequada - Pilar Morral, pedagoga
Els mitjans de comunicació (MMCC) han de respectar l’interès superior de l’infant en el tractament de la informació, en respectar les diversitats, aplicar la preservació de la intimitat i la imatge de la Infància i l’Adolescència, especialment en situacions de vulnerabilitat.
La defensa de drets dels infants encara ha de continuar vetllant per la privacitat dels nens i nenes i dels nois i noies a través del bon ús de les Xarxes Socials pel que fa als drets d’imatge, protecció de dades i la seva intimitat. I la responsabilitat aquí és de tothom.
Per tant, també cal utilitzar la informació com a eina de coneixement i de sensibilització dels mateixos drets i promoure la participació dels infants/adolescents.
Mai serà inútil que els tutors i professionals de l’educació dediquin temps d’acompanyament des de les primeres etapes de la infància davant la sobre-estimulació d’informació, la interpretació i el diàleg dels continguts de les pantalles i gestionar l’ús, i regular o pactar el temps de dedicació.
En l’ús ètic de la informació, el QUE, COM i PER A QUÈ de la comunicació dirigida a les etapes infantil i juvenil, el pedagog i la pedagoga tenen molt a dir, tant en el tractament d’aquesta per fomentar vies de coneixement creatiu, lúdic, cultural i didàctic adequat a les etapes evolutives de la infància, però sobretot també per tenir cura de la utilització i evitar el mal ús que produeixi revictimització.
A TALL DE CONCLUSIÓ
En les aportacions surten reflexions essencials com ara que l’ajuda als drets dels infants passa per ajudar també a les seves famílies. Els recursos i serveis han d’intervenir per revestir, bastir i enfortir les pròpies capacitats i l’assertivitat.
Els serveis imprescindibles per garantir la detecció i la garantia dels drets són múltiples. Parlem de les escoles ordinàries ben equipades de recursos per la diversitat, les escoles d’educació especial i les escolaritzacions compartides; també ens referim a Serveis d’Intervenció Socioeducativa -S.I.S.- i el seu desplegament homogeni per tota Catalunya; altres serveis importants per l’atenció que donen cobertura a la infància en el temps lliure; altres amb tarannà participatiu com és el Consell dels Infants Municipal on recau la priorització d’aquest en la decisió purament municipal; cal també enfortir l’atenció Bàsica i Especialitzada; els serveis d’atenció primerenca, de logopèdia dins les escoles o com a servei públic, cal recursos suficients de salut necessaris, i fins i tot recursos de protecció que treballin per a la reunificació familiar.
Tant les famílies com l’administració, els serveis del tercer sector o privats, han de poder detectar i cobrir les necessitats individuals en la infància per així, els nens/es, els nois/es poder tenir les mateixes oportunitats i per tant garantir el principi d’equitat.
Vetllar per l’interès superior de l’infant (art. 3 de la Convenció) és vetllar per una vida digna, créixer en família, en un ambient d’afecte i comprensió, on estiguin cobertes les necessitats bàsiques, cognitives i especials, en un ambient de protecció i socialització. I tot plegat, comptant amb la participació i opinió de l’infant atenent a l’edat evolutiva.
Els repte dels pedagogs i pedagogues, continua sent fer encara més partícip l’infant i l’adolescent del seu propi procés personal i familiar. Per tant, hem de proporcionar la informació adient a l’infant i l’adolescent, hem de fer possible l’escolta activa, i hem de demanar la seva participació en els diferents àmbits de la seva vida.
El Col.legi Oficial de Pedagogia de Catalunya té una funció fonamental en la defensa, la representació i la protecció dels drets de la Infància i l’Adolescència, així com de denúncia davant possibles situacions de vulneració d’aquests.
Vocalia de Pedagogia SocialCol·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
20 de novembre de 2021
Document elaborat per la COMISSIÓ DE PEDAGOGIA SOCIAL, amb la coordinació de PILAR MORRAL (vocal de Pedagogia Social)
AUTORES:
- BEATRIZ ADAME
- LAURA CIRERA
- MARTA LAMOTE DE GRIGNON
- MONTSERRAT JUANPERE
- PILAR MORRAL
- SILVIA VILASALÓ
- SUSAGNA RIERA
___________________________________________________
(*) La Convenció sobre els Drets de l’Infant Adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989https://dretssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/observatori_drets_infancia/destacats_columna_dreta/Convencio_drets_infancia.pdf
(**) DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
(***) Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
https://dretssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/observatori_drets_infancia/destacats_columna_dreta/llei_oportunitats.pdf
Data de publicació: 20/11/2021