Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com C. HERNÁNDEZ-ESCOLANO: ´CINEMA EN CLAU DE PEDAGOGIA A LA RÀDIO´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

C. HERNÁNDEZ-ESCOLANO: "CINEMA EN CLAU DE PEDAGOGIA A LA RÀDIO"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > C. HERNÁNDEZ-ESCOLANO: "CINEMA EN CLAU DE PEDAGOGIA A LA RÀDIO"
Carme Hernández-Escolano *
Col·legiada núm. 1.452
Barcelona, maig 2021

En Clave de Pedagogía té per objecte buscar vincles entre el cinema i l’educació. N’hi ha i molts! El cinema és un recurs amb gran valor educatiu, una manera d’innovar a la docència tant des de la seva vessant del tractament d’una temàtica com des de la perspectiva del desenvolupament de la capacitat d’anàlisi i del pensament crític.

Les històries projectades des de la càmera copsen l’atenció de tothom, des dels més petits fins a estudiantes de les etapes de l’educació superior, alhora permet abordar situacions i contextos diversos amb una perspectiva educativa. El programa radiofònic En Clave de Pedagogía és un espai on trobar i aportar pautes per educar la mirada pedagògica del cinema.

A la llunyana EGB el cinema entrava a les nostres vides a través de l’escola de la sessions de cinefòrum de Drac Màgic, de les tertúlies televisives, con La Clave. La Clave s’emetia en La2, entre el 1976 fins al 1985 de manera continuada. En ple període de transició tot sortint d’una dictadura s’abordaven temes d’actualitat, a partir de temes controvertits i encara que fora en “La segona” va tenir un gran impacte, es va mantenir en emissió durant molt de temps i amb un gran índex d’audiència.

Des de fa un any el programa radiofònic sobre cinema La Cinemoteka (RSK – 107,1 FM http://www.radiorsk.info/?page_id=2107) inclou una nova secció, En Clave de Pedagogía. Un dissabte al mes l’emissora dedica un espai del programa a iniciatives educatives que integren el cinema. En Jordi Izquierdo, director del programa, va creure en la idea i la va incorporar donant-li un espai privilegiat.  En Clave de Pedagogía va néixer en plena pandèmia amb la intenció de buscar pautes d’anàlisi de pel·lícules amb perspectiva educativa i compartint-les a través d’un mitjà proper i amb caliu com és el radiofònic.

La passió pel cinema ve de lluny, al llarg dels meus estudis vaig tenir la sort de tenir professorat que incorporava el cinema a les seves classes, fins i tot alguns organitzaven cine fòrum, i de tant en tant es programaven sortides a les sessions de Drac Màgic. Per cert, un agraïment als 50 anys d’aquesta iniciativa, que com diuen ‘pensant les imatges per entendre el món i imaginar futurs possibles’.

Des de nena veia i escoltava com ‘parlaven'els actors i les actrius, els  locutors de ràdio, etc. amb aquesta claredat, amb aquesta facilitat, eloqüència, etc. i vaig descobrir una passió que vaig conjuminar al meu interès per l’educació. Vaig resoldre l’equació integrant en el programa comunicació, cinema i pedagogia.

D’aquelles experiències de cine fòrum en gran part provenen la necessitat d’analitzar i de debatre, i d’entendre les paraules com a poder de canvi.  El visionat de pel·lícules com a punt de partida, amb perspectiva educativa, aporta la possibilitat d’introduir diversitat de personatges, viure realitats diverses de la ficció i fins i tot de la recreació de la realitat.

Així el programa es pot plantejar com un monogràfic al voltant de l’anàlisi educatiu de pel·lícules de procedència, èpoques i temàtiques. Altres programes s’estructuren al voltant d’entrevistes amb docents que han innovat amb la incorporació del cinema en el seu àmbit d’expertesa, per exemple a la secundària o a la universitat, o la participació en taules rodones amb experts i expertes sobre una temàtica d’actualitat.

Fins el moment hem tingut l’oportunitat d’entrevistar a docents de diverses etapes educatives i especialitats de l’àmbit del Dret, de les Ciències de la Salut, la perspectiva dels valors i de les religions, de l ‘Economia i l’empresa, on l’eix comú ha estat la innovació de la docència a través de l’aplicació del cinema i l’oportunitat de visualitzar diversitat de contextos i situacions, on la narrativa és fonamental per treball a l’aula.

Al llarg d’aquests mesos s’han perfilat l’anàlisi breu, en poc més de 10'd’aquestes pel·lícules:  

S’han fet referències sobre aquests llibres:

S’ha entrevistat a docents referents en la integració del cinema a la docència com a eina d’innovació:

Tot plegat en la secció es planteja un doble objectiu, acostar a un públic més ampli la innovació de l’educació i incorporar una mirada educativa al cinema.

 _________________________

* Pedagoga (per la UB) i Doctora en Ciències de l’Educació (per la URL)
Membre del grup de recerca PSITIC de la Universitat Ramon Llull
Coordina el projecte Bretxa Digital 0 al grup Arget (URV-FURV)
Dirigeix i locuta la secció En Clave de Pedagogía del programa La Cinemoteka

Data de publicació: 20/5/2021