INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
M. VICTÒRIA GÓMEZ: PEDAGOGIA I SALUT
Avui el dediquem a la Pedagogia i a la Salut que té com a objectiu donar a conèixer la simbiosi entre la Salut i la Pedagogia, és a dir, com interactuen.
D’una banda, el concepte de salut, considerat un valor al llarg de la història de la humanitat ha anat patint modificacions que es deriven del context i del temps en què vivim. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), s’entén per Salut l’estat de complet benestar fÃsic, mental i social i no només l’absència d’infeccions o malalties lleugeres o greus.
D’altra banda la Pedagogia és la ciència de l’educació que, des d’una mirada interdisciplinà ria, fomenta l’acció educativa sigui quin sigui l’entorn o espais on esdevingui. El professional de la pedagogia és un expert/a en processos educatius i processos formatius amb persones, grups i comunitats.
Aixà doncs, la pedagogia col·labora en aquest à mbit en la prevenció, informació i promoció d’hà bits saludables al mateix temps que ensenya a conviure amb la falta de salut entre infants i adolescents. La pedagogia és en realitat una ciència entranyablement humana perquè on hi ha persones es donen fets educatius que es condueix la pedagogia.
La Taula Rodona "PEDAGOGIA: PREVENCIÓ, SUPORT I ACCIÓ", ha posat de manifest la tasca que fan l’Associació contra l’Anorèxia i la BulÃmia i Associació pares i mares amb nens afectats per la sÃndrome alcohòlic fetal, en l’à mbit de l’educació i la salut, i com la pedagogia pot col·laborar en la prevenció, informació i promoció d’hà bits saludables i donar a conèixer les malalties i com conviure amb elles, especialment entre infants i adolescents.
Moltes vegades des de les escoles ens trobem amb alumnes amb casuÃstiques que podrÃem anomenar com a "invisibles", aquestes problemà tiques o caracterÃstiques sovint s’escapa dels sabers de mestres i professorat i comencen les preocupacions tant per part de les famÃlies, com dels docents, què li passa?, perquè no tira? O en un altre moment de la seva vida, perquè està tan hipersensible?, menja?, quina imatge té d’ell/ella? com el/la podem ajudar?
Partint de la Declaració dels Drets Humans universals, tots els infants tenen dret a l’educació. La creació de les anomenades aules hospitalà ries és la implementació d’aquesta necessitat d’educació per a tothom i la voluntat de treballar per la qualitat de vida del nen/a hospitalitzat, unint forces. Prenent les paraules de la dra. SÃlvia Riquelme, la pedagogia hospitalà ria "busca donar resposta a la diversitat de les necessitats educatives dels alumnes a través d’adaptacions en els continguts i prà ctiques educatives, respectant ritmes, capacitat, motivacions i interessos d’infants i adolescents"
En aquest sentit, les aules hospitalà ries, són unitats docents ubicades en hospitals, creades per donar continuïtat a l’escolarització i itinerari educatiu d’infants i joves que, per malaltia, han de romandre un perÃode llarg en un hospital, dependents del Departament d’Educació. Aquestes unitats docents, ajuden a identificar les necessitats educatives presentades pels alumnes hospitalitzats i a establir protocols d’accions i xarxes de col·laboració, amb la finalitat de compensar les deficiències causades per l’estada a l’hospital, facilitar la inclusió escolar, prevenir situacions de marginació escolar/social, promoure la serenitat i alleujar les situacions d’estrès de l’alumne/a.
En aquesta lÃnia el Grup de Recerca de Pedagogia i Salut ha tingut un llarg recorregut aixà com diferents col·legiats/des que han posat en valor la pedagogia en l’à mbit de la salut, mitjançant accions de sensibilització envers l’adquisició d’hà bits saludables i campanyes de prevenció com la Setmana Sense Fum, Setmana sense cotxes...
Certament els grups maduren i demanen aprofundir en el coneixement i d’aquà la nova etapa del Grup de Recerca de Pedagogia i Salut amb el lideratge de la Toñy Castillo, doctora per la UdL i professora especialista en Pedagogia Terapèutica en l’Aula Hospitalà ria Dr. A. CamprubÃ, de l’hospital Arnau de Vilanova.
Són molts els pedagogs/pedagogues que estan interessats en abordar temes
que preocupen com l’acompanyament en el dol als nostres infants i
adolescents, la hipersexualitat, el trastorns de comportament
alimentari. Es continuarà explorant, debaten, reflexionant al voltant de la PEDAGOGIA i la SALUT, en el Grup de Recerca de Pedagogia i Salut.
______________________
(*)
M. Victòria Gómez Serés, doctora en pedagogia i mestre, vicepresidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (https://www.pedagogs.cat/reg.asp?=s&id=2012&i=ca )
Introducció i moderació de la Taula rodona ""PEDAGOGIA: PREVENCIÓ, SUPORT I ACCIÓ" https://www.pedagogs.cat/reg/ca/4496
Data de publicació: 18/12/2020