Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com COMISSIÓ ENSENYAMENT: CARTA OBERTA ALS I A LES DOCENTS | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Intercol·legial Catalana

COMISSIÓ ENSENYAMENT: CARTA OBERTA ALS I A LES DOCENTS


Carta oberta elaborada per la Comissió d’Ensenyament de l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya, Comissió de la que forma part el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, representat per Àngel Casajús, vocal de Relacions Institucionals.


CARTA OBERTA ALS I A LES DOCENTS

 22 d’octubre de 2020

Sis mesos després d’aquell tancament d’aules s’ha iniciat el nou curs escolar 2020- 2021, als centres educatius i a les universitats, i ho ha fet amb una inequívoca aposta per l’educació presencial. La Comissió d’Ensenyament de l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya celebrem que, malgrat les actuals circumstàncies sanitàries, es reobrin els centres educatius i les universitats i, transcorreguts sis mesos, l’alumnat reprengui l’activitat lectiva presencial, entesa com una prioritat. Hem descobert què està en joc quan hem descobert que estava en joc. L’educació és un servei públic essencial i un dret que hem de garantir. Per tant, no ens situem en una competència entre drets, sinó en una concurrència de drets i és sota aquesta òptica que és oportú prendre les decisions. El dret a l’educació és un bé primordial, no una preferència. Infants, adolescents i joves tenen dret a rebre el màxim nivell d’educació possible. Educar és possibilitar el desenvolupament integral de les persones, és formar, és socialitzar, és benestar, és integrar, i és la condició inicial necessària per assolir l’equitat. Avui, garantir el dret a l’educació per a tothom, amb tota la seva amplitud, només és possible des de l’educació presencial o, almenys, si aquesta presencialitat esdevé la norma.

Aquest nou curs que ha començat serà atípic i no estarà exempt d’incerteses. Infants i adolescents necessitaven més que mai retornar a les aules i la comunitat educativa hem de trobar la manera de continuar garantint el dret a l’educació en un entorn de salut pública. Tocarà prendre decisions en condicions d’incertesa, d’ambigüitat, de complexitat i de pressions, assumint des de l’inici que no es pot exigir una seguretat total de risc zero, però en cap cas es pot abdicar de gestionar els riscos, de manera que serà necessari donar respostes efectives als diferents obstacles que apareixeran. En aquest context l’educació presencial ha de seguir sent la norma, però se succeiran excepcions que no permetran aquesta presencialitat. Serà en aquests casos que serà necessari introduir l’educació amb formats virtuals, com a fórmula complementària a la presencial. I caldrà preveure i arbitrar les mesures adequades en cada cas per, en tots els casos, garantir el dret a l’educació, generant la confiança necessària a tota la comunitat educativa convençuts que les escoles són entorns segurs, que no de risc zero. En aquest context, aquesta confiança passa perquè les administracions educatives i sanitàries siguin resolutives en les instruccions i els protocols, acompanyin les direccions dels centres i els i les professionals docents i dotin dels recursos objectivament  possibles. Docents,  centres,  administracions  i  famílies,  tots  i  totes, haurem de treballar responsablement amb complicitat i des de la mútua confiança, d’una altra manera però  amb la mateixa finalitat de sempre:  el desenvolupament integral de l’alumnat.

Ara fa sis mesos els i les professionals docents van encapçalar, silenciosament i literalment com van poder i saber, l’exercici del seu deure d’educar per satisfer el dret a l’educació. I ho van fer en un context molt advers, en un camí d’adaptació a una nova i desconeguda situació. Avui, quan s’ha iniciat aquest nou curs i s’ha reprès l’educació presencial, tot el professorat i els professionals de l’educació, tant dels centres educatius com de les universitats, s’han tornat a situar al capdavant de l’educació d’infants, adolescents i joves, en un exercici de responsabilitat cívica i professional, de responsabilitat col·lectiva prioritària.

La Comissió d’Ensenyament de La Intercol·legial volem expressar el nostre més profund agraïment a tot el professorat perquè sabem que, per damunt de tot, exerceix aquesta responsabilitat cívica que permet a ultrança garantir el dret a l’educació, situant el benestar dels infants, adolescents i joves com a prioritat pública i assumint el sobreesforç d’adaptació a les actuals circumstàncies canviants.

Comissió d’Ensenyament
Associació Intercol·legial de Catalunya

Data de publicació: 22/10/2020