INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Consejo de Colegios de PedagogÃa
UNIVERSITATS I COL·LEGIS PROFESSIONALS DE PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA DEBATEN SOBRE EL PACTE EDUCATIU
UNIVERSITATS I COL·LEGIS PROFESSIONALS DE PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA DEBATEN SOBRE EL PACTE EDUCATIU.
En el I Congrés de PolÃtica universitats i col·legis professionals de pedagogia i psicopedagogia, s’uneixen per a reclamar als dirigents polÃtics un PACTE EDUCATIU d’Estat que garanteixin l’estabilitat de les lleis educatives més enllà dels canvis de govern.
- El Congrés reuneix prestigiosos experts de l’à mbit acadèmic que reflexionen i analitzen la situació de la legislació educativa a Espanya.
- El Pacte Educatiu, tema principal del Congrés és abordat des de la Constitució, les realitats territorials i la formació del professorat.
- Els Col·legis i pro- col·legis de Pedagogia i Psicopedagogia, reiteren el seu rol com a referents i veu de la professió pedagògica i fan un crit als pedagogs i psicopedagogs com a corresponsables de la defensa de la professió.
Madrid, 10 de març de 2021,
El I Congrés de PolÃtica Educativa celebrat el 4 i 5 de març de 2021, organitzat pel Consell de Col·legis de Pedagogia i Psicopedagogia d’Espanya i la Universitat Complutense de Madrid, en col·laboració amb totes les facultats de pedagogia de les universitats espanyoles, s’ha celebrat en format telemà tic, després de ser posposat per la pandèmia. S’han reunit a 30 ponents de l’à mbit acadèmic i professional que, a partir del PACTE EDUCATIU com a eix central del Congrés, van analitzar, debatre i reflexionar en la necessitat de buscar consens mÃnims que garanteixin la coherència i estabilitat en les lleis educatives, més enllà dels canvis de govern.
En la inauguració, el degà de la Facultat d’Educació de la UCM, Dr. Gonzalo Jover, va exposar que ’’L’educació és polÃtica, i la pedagogia també, i té que veure amb la vida, el que hem de saber és quin estil de vida volem.’'també, Enrique Castillejo, president del Consell General dels Col·legis Oficials de Pedagogs i Psicopedagogs d’Espanya, va posar de manifest que ’’La unió del món acadèmic i professional és la baula que faltava per a posar la pedagogia en el centre del debat educatiu.’’
S’inicia el debat amb EL PACTE EDUCATIU DES DE LA CONSTITUCIÓ ESPANYOLA, amb l’objectiu d’aprofundir en les possibles causes que ho impedeixen. Es va comptar com a ponent principal a D. Antonio Viñao catedrà tic de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de Múrcia, que va analitzar les lleis educatives des de la transició, el debat posterior hi va haver reflexions com:
- ’’L’educació és federal, però la constitució és confusa amb relació a les competències estatals i les de les CCAA’'Dr. J.M Fernández.
- ’’El pacte educatiu d’estat és l’objectiu a millorar, però pel camà hi ha molts èxits i acords a consolidar, és el sentit pedagògic del Pacte’'Dr. Ramón López.
- ’’No és el mateix l’autonomia del docent que l’autonomia del centre on es deriven altres coses com el Projecte de Centre...’'Dra. Patricia Villamor.
- ’’En el Pacte d’Educació s’ha de buscar acords en continguts tècnics i pedagògics.’'Dr. Viñao.
- ’’Es necessita un mÃnim de 10 anys perquè una llei es pugui assentar. El CV està tan detallat que no deix espai per a la creativitat dels mestres.’'Dra. Gómez-Ocaña.
- ’’Realitzar un Pacte Educatiu a partir d’un CV nacional que es pugui adaptar a cada CCAA, és un model on s’aplica amb èxit en altres països.’'Dra. Encarnación Sánchez.
- ’’Com no hi ha acord estatal no pot haver-hi pacte. S’ha de denunciar aquesta incompetència cap a l’educació i crear xarxes de professors per generar els consensos necessaris entre les CCAA.’'Dr. JoaquÃn GarÃn.
- S’ha de tenir una visió global de la planificació, no només s’ha d’atendre les necessitats sentides i expressades dels centres, sinó les necessitats considerades.’'Dr. Miquel F. Oliver
- ’’Què hem de dir dels professionals per a un Pacte Educatiu?’'’’Què és l’essencial en matèria educativa en un territori?’'Dr. Fco. Javier Jiménez
- ’’Necessitem Col·legis professionals forts per a donar veu i defendre als pedagogs i psicopedagogs, s’ha de donar suport a les iniciatives per a donar visibilitat a la professió’'D. José Taboada president de COAPYPE
- ’’Estem treballant en la iniciativa precol·legi de pedagogs i psicopedagogs i ens sentim molt recolzats per altres Col·legis i pel consell, per defendre la nostra professió pedagògica.’'Dª Cristina GarcÃa presidenta de COPYPRM
- ’’Hi ha il·lusió en aquesta iniciativa procol·legi de GalÃcia i moltes necessitats dels pedagogs/gues per donar resposta, però la societat hauria de tenir més demanda cap a nosaltres.’'Carlos Valera vocal de la iniciativa COPEGAL.
- ’’Ens hem de posicionar com a pedagogs i pedagogues davant del canvi social, no tots els canvis són millores per a la societat.’’ Dra Aida Valero, presidenta del PROCOLPED.
- ’’Els col·legis professionals seguim i comentem ens les convocatòries públiques que exclouen als pedagogs i psicopedagogs. D. Pep Quetglas degà del COPPIB.
- ’’Els futurs pedagogs/gues hauran d’enfrontar-se al món professional i al mercat de treball i allà hi serem els col·legis professionals per a donar suport i acompanyar en els primers passos.’'D. Rosa RodrÃguez, presidenta del COPEC.
- ’’Tots els pedagogs i psicopedagogs han de col·legiar-se, per què la responsabilitat de la professió és de tots, ja que, on es trobaria la pedagogia sense els col·legis professionals? D. Enrique Castillejo, president del COPYPCV i del CONSEJO.
- ’’Els professors novells dels Centres solen ser els tutors de prà cticum i perdem la potencialitat dels mestres i professors amb experiència sigui un referent per a futurs mestres.’'Dra E. Sierra
- ’’És imprescindible canviar el sistema d’oposicions pel sistema d’inducció i la formació permanent.’'Dra M. C. Fernández
- ’’Es parla de didà ctica, de metodologia i això té un nom: pedagogia. Una petició al professorat universitari: estimar a la pedagogia i que se la creguin. Evitem que la pedagogia perdi prestigi. D. E. Castillejo
- ’’S’ha de construir la identitat del docent, plantejar-se que vol dir ser mestre’’. Dr. M. MartÃnez.
- ’’La gran assignatura pendent és anar cap a un prà cticum reflexiu amb tutors formats en prà ctica reflexiva.’'Dra M.V. Gómez
- ’’Com a tutor de prà ctiques, s’ha d’anar als centres de prà ctiques a veure l’alumnat i compartir i valorar amb el tutor del centre la graella.’'Dr J.I. Cruz
Un Congrés que ha generat sinergies entre les universitats i els Col·legis professionals, com els agents legitimats per vetllar per la qualitat, equitat i la inclusió del sistema educatiu i instar a l’administració educativa que s’impulsi el necessari PACTE EDUCATIU, un pacte de mÃnims que garanteixi l’estabilitat en la implementació i avaluació del sistema educatiu.
_______________________
INFORMACIÓ I CONTACTE: informacion@cgcopyp.org - Tel. 963519522
ENRIQUE CASTILLEJO, PRESIDENT DEL CONSELL GENERAL DE COL·LEGIS OFICIALS DE PEDAGOGIA I PSICOPEDAGOGIA D’ESPANYA.
Data de publicació: 10/3/2021