INICI > Generació coneixement > Pedagogs/gues referents
EL PEDAGOG I POLÍTIC JOSEP PALLACH
En política educativa defensava una escola pública pluralista, compensadora de dificultats, seguint el model francès, on s’havia format i treballat. L’escola a Catalunya havia de ser una escola catalana i en català, dins d’un estat que aleshores demandava que havia d’esdevenir federal. I per això calia recuperar les tradicions pedagògiques catalanes, especialment les aportacions dels mestres renovadors de principis del segle XX.
Les aportacions pedagògiques d’en J. Pallach cal situar-les en l’inici dels anys 70, amb tot, es pot advertir un clar sentit projectiu als seus plantejaments com, per exemple, la incidència de la tecnologia i els mitjans de comunicació sobre els infants i joves, la necessitat del treball en equip a més de l’aprenentatge personalitzat, el paper de la memòria com a eina desenvolupadora de les capacitats mentals i l’auto-coneixement per part del propi subjecte que aprèn.
Les seves publicacions pedagògiques més destacades són:
- Les nostres arrels, Perpinyà, 1962
- El gran problema. Escola i ensenyament per a tots, Perpinyà, 1964.
- Instituts pilot i reforma de l'ensenyament mitjà. L'experiència francesa, Barcelona, 1971.
- La explosión educativa. Barcelona, 1973.
- Els mestres públics i la reforma de l’ensenyament a Catalunya, Barcelona, 1978.
Data de publicació: 18/1/2021