INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social
TAULA INTEGRAL INFANTS I JOVES MIGRATS SOLS
L'objectiu és constatar i compartir la situació d’emergència social i la necessitat d’invertir recursos de primera acollida per atendre als MENA, aixà com de recursos orientats a la formació i inserció sociolaboral. Aixà mateix, representants de diverses entitats i el mateix Conseller clamaren la necessitat d’oferir un abordatge interdepartamental i de paÃs donada la intensitat i magnitud de la situació.
INTERVENCIÓ DEL COPEC EN LA SESSIÓ, REPRESENTAT PER LA PRESIDENTA:
Des del COPEC mostrem la nostra preocupació per la situació actual i futura; ens sumem a les lÃnies de treball proposades pel Conseller i consensuades per la Taula. Alhora, aportem propostes dirigides a ampliar la mirada, reflexionar i debatre.
La situació d’emergència social actual suposa una actuació que oblida la vessant preventiva, tant en el nostre paÃs com en el d’origen. Les conseqüències derivades del desarrelament cultural i de manca de referents familiars en una etapa vital, l’adolescència, considerada crucial pel desenvolupament de la pròpia identitat. Es desconeixen els efectes en la salut mental i els riscos que aquests adolescents pateixen tant durant el viatge, com durant la seva adaptació i estada, tot i els recursos i professionals destinats.
L’atenció assistencial que es l’actual urgència, ens mou a intervenir per atendre altres canvis estructurals, legislatius i de tot tipus, que precisarà l’atenció dels MENA sobretot a col·lectius especÃfics amb problemes de salut mental, drogodependències i situacions de carrer en alguns casos. Cal un abordatge des de les polÃtiques migratòries i les polÃtiques socials des d’on s’ha d’avançar per atendre individualment als menors d’edat. Atenent a les necessitats educatives, personals i socials dels adolescents, tenint en compte la recuperació de l’atenció per l’arrelament i acollida en els diferents à mbits protectors.
Els adolescents que es troben atesos pel sistema de protecció compten amb referents educatius que realitzen una gran tasca d’acompanyament en la inserció tan social, formativa i laboral. Començant per l’aprenentatge de l’idioma, als i els aspectes culturals, les històries vitals, la individualitat de cadascú és contempla i és el nucli dels respectius projectes educatius.
Els professionals de la pedagogia i psicopedagogia formem part de l’aplec de professionals d’atenció directa; des de la interdisciplinarietat diagnostiquem la situació personal i sociofamiliar dels adolescents a Catalunya i en origen; els acompanyem en la seva escolarització, orientem als recursos formatius, dissenyem la intervenció implementada pels equips educatius per la individualització de l’atenció (PEI), entre d’altres tasques per atendre els drets d’atenció com a menor d’edat independentment de la seva procedència.
Data de publicació: 8/10/2018