INICI > Observatori professió > Fons Documental
C. HERNÁNDEZ I M. ALGUACIL "EL ARTE DE PRESENTAR EN PÚBLICO EN LA UNIVERSIDAD"
L'art de presentar en públic a la universitat
Carme Hernández Escolano (Col. 1452), Doctora Ciències
Educació, investigadora PSITIC (URL), docent i consultora en
desenvolupament competencial comunicatiu oral i innovació educativa i
social.
Montserrat Alguacil de Nicolás (Col. 55), Doctora Pedagogia, professora titular URL, investigadora PSITIC (URL), coordinadora Màster Universitari Psicopedagogia FPCEE Blanquerna.
Fins a principis de segle XX parlar en públic es considerava un art, el seu ensenyament s'orientava a formar oradors eloqüents. El canvi de paradigma cap a la «revolució pragmàtica» de la comunicació va suposar considerar-la una competència necessària, que es desenvolupa a través de l'aprenentatge i aplica pensament, llenguatge i comunicació.
Què és competència comunicativa oral? Quina responsabilitat té la universitat per a promoure-la? Com afavorir el desenvolupament de referents i contextos comunicatius d'impacte col·lectiu? Com facilitar la innovació docent a partir de el desenvolupament competencial comunicatiu en els nous contextos digitals? Es presenten aquí eines i estratègies per a l'acció formativa i el desenvolupament competencial comunicatiu oral en l'àmbit universitari.
La primera part de llibre reflexiona sobre les aportacions i programes com a eines d'intervenció educativa. El segon bloc recull experiències i aportacions de docents que han experimentat un procés de transformació i millora competencial comunicativa oral i valoren els resultats obtinguts. El tercer bloc estudia l'avaluació com a eina d'innovació i transferència social, i la seva aplicació als nous entorns digitals i a les noves eines pedagògiques i tecnològiques.
Aquest llibre es dirigeix, en general, a totes les persones interessades en l'educació i en com abordar una competència transversal d'alt impacte en l'entorn personal, social, acadèmic i professional.
BLOC I. MARC TEÒRIC
- La competència comunicativa oral com a eina d'intervenció educativa per a la millora de l'aprenentatge a la universitat (Carme Hernández-Escolano, Montserrat Alguacil de Nicolás)
- Competència didàctica i desenvolupament competencial comunicatiu oral: el disseny de contextos comunicatius en l'Educació Superior (Carme Hernández-Escolano)
- El desenvolupament competencial docent universitari: la competència comunicativa oral des de la perspectiva de la innovació i la qualitat educativa (Montserrat Alguacil de Nicolás)
BLOC II. EXPERIÈNCIES
- Desenvolupament i avaluació de la competència de comunicació oral en l'assignatura de grau Economia de la feina (Joan Antoni Alujas Ruiz)
- Impacte d'una llengua estrangera en el desenvolupament de la competència oral: una experiència a l'assignatura Estadística (M. D. Márquez Cebrián, X. Vilà Carnicero)
- La pràctica comunicativa oral com a estratègia d'innovació per a l'aprenentatge de les tècniques d'investigació social a estudis de màster (Lidia Daza Pérez, Ana M.ª Pérez Marín)
- La competència comunicativa oral en el Grau d'Administració i Direcció d'Empreses a assignatures d'economia financera i comptabilitat (Antonio Somoza López)
- La pràctica comunicativa oral en llengua anglesa i el context de grau en assignatures de comptabilitat (Ester Oliveras Sobrevias)
BLOC III. ALTRES CONTEXTOS: L'AVALUACIÓ, LA INCLUSIÓ I LA NARRATIVA DIGITAL
- Contextos d'avaluació d'aprenentatges a través de la comunicació oral en el grau i el màster (Albert Banal-Estañol, Carme Hernández-Escolano)
- La competència comunicativa oral com a eina d'innovació social i inclusió en l'àmbit universitari (Mònica Figueras-Maz, Carme Hernández-Escolano, Mittzy Arciniega Càceres)
- El relat com a eina de la competència comunicativa: nous formats pedagògics que inclouen el digital storytelling com a capacitat narrativa (Manel Jiménez-Morales, Marta Lopera-Marbre)
Data de publicació: 7/12/2020