INICI > Observatori professió > Fons Documental
J.GAIRIN i D.RODRIGUEZ: "APRENDIZAJE ORGANIZATIVO E INFORMAL EN CENTRES EDUCATIVOS"
Aprendizaje organizativo e informal en los centros educativos
coordinadors
Joaquín Gairín Sallán pedagog, catedràtic de Didàctica i Organizació Escolar, ha estat director de centre educatiu, degà de facultat comissionat Clúster Educació i Formació, director departament ICE-UAB
David Rodríguez-Gómez pedagog i doctorat en Qualitat i Processos d'Innovació Educativa (UAB). Professor del Departament de Pedagogia Aplicada i investigador EDO-UAB
El desenvolupament professional dels membres de qualsevol organització
és fonamental per la seva millora i desenvolupament organitzatiu. Els
centres educatius i els professionals de l'educació no constitueixen una
excepció.
Si considerem a l'organització que aprèn com aquella que és
capaç de facilitar l'aprenentatge de tots els seus membres i
contínuament es transforma a si mateixa, estem ressaltant el valor de
l'aprenentatge.
El desenvolupament de l'organització es basa, per tant,
en el desenvolupament de les persones i en la seva capacitat per
incorporar noves formes de fer a la institució en la qual treballen. Per
això, dos dels temes claus en l'estudi del desenvolupament
professional docent han estat, precisament, el context en què aquest
s'ha de promoure (per exemple, dins o fora de l'organització) i les
activitats que faciliten un canvi real en el comportament de professorat
(per exemple, xerrada amb col·legues, assistència a cursos, recerques a
Internet; mentories, lectura de literatura especialitzada, etc.).
Tenint en compte la importància de promoure l'aprenentatge al llarg de
la vida, els processos d'aprenentatge informal al lloc de treball estan
adquirint cada vegada més rellevància. En l'actualitat, aquests
processos d'aprenentatge informal i social s'estan veient fortament
potenciats per la introducció de la tecnologia, concretament, el social
mitjana en els contextos laborals.
L'objectiu d'aquesta obra és oferir
als directius i professorat de qualsevol àmbit i etapa educativa, i
també a experts teòrics i pràctics, una breu introducció sobre la
contribució dels processos d'aprenentatge organitzatiu i informal als
processos de canvi i millora en els centres educatius, així com sobre
l'ús d'eines i estratègies que poden facilitar aquests processos
d'aprenentatge informal i social
_____________________
ÍNDEX
- Introducción.
- Cambio, mejora e innovación en los
centros educativos.
- Impulsar el desarrollo y el aprendizaje organizativo
a partir del aprendizaje informal.
- El diseño de procesos de cambio.
- El
desarrollo de procesos de cambio.
- Evaluación e institucionalización del
cambio.
- Dispositivos móviles y desarrollos «social media» en educación.
- Experiencias sobre la utilización de tecnología para el desarrollo
profesional y el trabajo colaborativo.
- Cambiar las organizaciones a través de las personas.
________________
Data de publicació: 16/11/2020