Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com MC. BOQUE: ´PRÀCTIQUES RESTAURATIVES PER LA PREVENCIÓ I GESTIÓ DELS CONFLICTES´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Observatori professió > Fons Documental

MC. BOQUE: "PRÀCTIQUES RESTAURATIVES PER LA PREVENCIÓ I GESTIÓ DELS CONFLICTES"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > MC. BOQUE: "PRÀCTIQUES RESTAURATIVES PER LA PREVENCIÓ I GESTIÓ DELS CONFLICTES"

Maria Carme Boqué Torremorell és docent, postgraduada en mediació i resolució de conflictes i Doctora en Pedagogia. Des de fa anys, impulsa el desenvolupament i la mediació escolar a través de programes, publicacions i cursos de formació. Actualment, és professora titular de la Universitat Ramon Llull de Barcelona i investiga sobre cultura de pau, participació democràtica, ciutadania, convivència escolar i gestió positiva de conflictes.

La prevenció i gestió dels conflictes quotidians és fàcil quan es disposa d’eines per al desenvolupament d’unes relacions interpersonals segures i saludables. Les pràctiques restauratives (PR) funcionen perquè impliquen a totes les persones per igual en el manteniment del benestar emocional individual i col·lectiu.

Els Cercles de la paraula aconsegueixen que cada persona sàpiga i se senti apreciada, necessària, capaç i responsable de contribuir a l’assoliment dels objectius comuns. Es celebren Cercles restauratius amb persones de qualsevol edat, des de nens i nenes de tres anys fins a adult i, fins i tot, es poden convocar cercles mixtos perquè la seva estructura segueix un ritual ben marcat que genera confiança i seguretat a l’hora de connectar a unes persones amb les altres. A més, mitjançant l’ús del guió restauratiu, basat en cinc o sis preguntes, es gestionen els conflictes de manera nova, ja que no es busca la sanció, sinó la reparació del mal produït amb l’acompanyament de la comunitat. Aquesta visió humanitzadora de la gestió dels conflictes és molt efectiva perquè s’ocupa de donar suport a a la persona ofesa, de readmetre a la persona ofensora i d’enfortir al grup.

Al llibre es desenvolupen 20 cercles, pas a pas, proporcionant idees, estratègies, activitats i instruments que permeten comprendre les pràctiques restauratives en profunditat i aplicar-les amb seguretat. Finalment, en el capítol dedicat a l’assemblea a l’aula, s’avança cap al cultiu efectiu de la democràcia i la pau com a via per assolir una major justícia social.

_____________________

EXTRACTE DE L’ÍNDEX

PREÀMBUL: presència, semipresència y virtualitat. Carme Boqué

PRÒLEG. Àngels Grado

INICI. Cercles, conferències i altres pràctiques restauratives. El cuidador del cercle. La justícia restaurativa.

1. La invitació. Invertir en convivència. Cercle 1: Crear vincles afectius. Dinàmiques per contactar.

2. La recepció. Revisió emocional. Cercle 2: Generar seguretat i confiança. Dinàmiques per connectar.

3. L’escolta empàtica. Les girafes. Cercle 3: Escoltar amb el cor. Dinàmiques per atendre.

4. L’actitud restaurativa. Conversacions restauratives. Cercle 4: Abordar situacions problemàtiques. Dinàmiques per consensuar.

5. Les necessitats. Comprensió i compassió. Cercle 5: Avançar en comú. Dinàmiques per cooperar.

6. Els valors restauratius. Participació i reparació. Cercle 6: Viure els valors. Dinàmiques per explorar valors.

7. La intel·ligència col·laborativa. Generació de capital social. Cercle 7: Co-crear la comunitat. Dinàmiques per imaginar.

8. L’harmonia interior. Calma i serenitat. Cercle 8: Experimentar equilibri interior. Dinàmiques per la introspecció.

9. La responsivitat. Respondre de forma adaptada. Cercle 9: Respondre davant el conflicte. Dinàmiques per vèncer dificultats.

10. La inclusió. Compartir responsabilitats i brindar suports. Cercle 10: Apreciar les diferències. Dinàmiques per eliminar barreres.

11. La gestió de conflictes. L’important és guanyar. Cercle 11: Monitorar la convivència. Dinàmiques per resoldre.

12. La reconnexió. Vergonya i culpa. Cercle 12: Mostrar comprensió. Dinàmiques per reinserir.

13. La comunitat. El compromís. Cercle 13: Assumir compromisos. Dinàmiques per crear interdependència.

14. La conferència restaurativa. Objectius de la conferència. Cercle 14: Reparar i resoldre. Dinàmiques per esmenar.

15. El camí de la pau. Justícia social. Cercle 15: Caminar cap a la pau. Dinàmiques per conscienciar.

16. La gestió del coneixement. El meu col·legi. Cercle 16: Apropiar-se del coneixement. Dinàmiques per aprendre.

17. El lideratge compartit. L’autogestió. Cercle 17: Ser part i prendre part. Dinàmiques per participar.

18. La filosofia restaurativa. Minimalisme punitiu. Cercle 18: Investigar per transformar. Dinàmiques per reflexionar.

19. Les competències restauratives. La caixa d’eines. Cercle 19: Adquirir habilitats relacionals. Dinàmiques per consolidar.

20. La identitat restaurativa. Formació en espiral. Cercle 20: Desenvolupar l’enfocament restauratiu. Dinàmiques per organitzar.

21. I una Assemblea a l’aula. Qualitat democràtica de l’escola.

Data de publicació: 8/10/2020